| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Är olika rullomkrets fram och bak ok?
|
2988 besök totalt |
|
Har en Mitsubishi Colt Gti -90 (fwd) Spelar det någon roll om man har lite olika rullomkrets fram och bak? (för bankörning) Hade tänkt att köpa 2 stycken 195/60 R14 (originaldimension runt om) Yokohama A032R och 2 stycken i dimensionen 185/60 R14 (-2% i rullomkrets) om det är helt ok för bankörning så undrar jag vilket par jag skall sätta fram respektive bak? Borde väl vara bättre med de mindre på de drivande hjulen eftersom man inte kommer upp i några extrema hastigheter med min framhjulsdrivna lilla bil? _________________ Kalle Söderman Mitsubishi Colt GTi -90 Mitsubishi Legnum VR-4 -99 |
|
Jo bäst är ju samma dimension runt om..
och bredare på drivhjulen är ju såklart att föredra.. hehe Men jag har att välja på uppsättningen nämnt ovan för 2800:- (+ frakt & montering) = ca 3600 totalt alternativt 4 st Toyo R888 185/60 R14 för 4400 monterat och klart Ytterligare ett alternativ är att köpa 4 stycken 205/50 R15 Toyo R888 för 4080:- monterat och klart, men då måste jag hitta ett par billiga fälgar också.. Vad skulle ni ha valt? _________________ Kalle Söderman Mitsubishi Colt GTi -90 Mitsubishi Legnum VR-4 -99 |
|
Jag har haft både olika och lika och att kuna rotera är trevligt men samtidigt är olika ttrevligt om man vill kunna jobba på rätt balans i bilen. Jag har på min kadett kört 205 fram och 195 bak, bägge RE540 när det gått som bäst.
Sen var det rätt höga priser du nämnde. Jag gav 3300:- ungefär för 195 50 15 Toyo R888 i våras och dom bör inteha stigit nu. Jag köpte i Nynäshamn på KR Motor. Vet att Wheelbase har ungefär lika priser. Borde vara en vettig dimention på en colt _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
|
Just den dimensionen du nämnde verkar vara lite billigare
Alla andra dimensioner är betydligt dyrare av någon anledning
får det till 3536:- hos KR Motor men då måste man ju hämta/frakta däcken och montera vilket gör att jag hamnar på strax över 4000:- ändå Dessutom är dimensionen -2,3% jämfört med original på bilen. _________________ Kalle Söderman Mitsubishi Colt GTi -90 Mitsubishi Legnum VR-4 -99 |
|
Jag gav nyss 2800+frakt för 4st R888 195/50-15 på Kallhälls Däckservice i Sthlm. Kommer du dit tror jag montering ingår. Inte 100% på det. Kolla här för mer info: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
![]() |
Däck för banåka
|
2988 besök totalt |