| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lätta eller trimma?
|
2 besök senaste veckan (2874 totalt) |
|
Lätta eller trimma?
Någon som kan bidra med lite insikt i hur vikten förhåller sig till effekten på en bil? Hur mycket vinner man på att lätta bilen jämfört att trimma motorn? Lättare bil bör ge bättre broms och snabbare acc vid lägre hastigheter. Kan ju ge ett exempel... När är det läge att köpa ett alublock för att vinna 50kg? Det kanske är lättare att trimma motorn 50hk? Vid vilken hastighet börjar luftmotståndet bli den viktigaste faktorn, dvs ekipagets vikt spelar mindre roll för acceleration och hastighet? om det inträffar vid 75km/h så är det ju mer motor som gäller men om det inträffar vid 200km/h så är lättning viktigare. Tror ni förstår vad jag menar... _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Re: Lätta eller trimma?
och en gammal tumregel som nog har lite närhet till sanningen är 50kg = 10 hästar på normala bilar runt 1000/1100kg. Övergödda flodhästar är det säkert något annat förhållande på. Men ökad effekt och vikt kräver större och tyngre bromsar = tyngre bil som kräver ännu mer effekt för samma prestanda... _________________ Roland Johansson |
||
|
oki.
fuling> Jag har ju fortfarande inte någon bil att prova banan med... så jag får lita på er erfarenhet istället. Ungefär hur brukar hastigheterna se ut på en medelbana? Rolle Scirocco> om det är så det påverkar lite sådär mellan tummen och armbågen så blir inte lättningen sådär superextrem till en början. M.a.o. det blir nog att köra med järnklump i fören ett bra tag. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Re:
Sen kanske dendär aluklumpen hjälper viktfördelningen mer än vad den hjälper vikt/effekt gentemot att trimma järnmotorn? Så det lilla du förlorar i vikt/effekt av att byta till alumotor kanske du vinner i kurvorna. _________________ Nicklas Jäderlund |
||
|
Mmmm, det jag lutar åt för tillfället är att starta bygget med original järnblock. När jag maxat ut vad blocket tål så byter jag till aluminium block som förutom att vara lättare dessutom tål mer pulver.
Fick mig f.ö. en tankeställare. En stor motor med riktigt ruskig bränsleförbrukning kräven en jättestor tank. M.a.o. så tillkommer det extravikt utöver motorn. En lättare motor med bättre bränsleekonomi kräver en mindre tank = mindre vikt i vätskeform. Sedan är de ju rätt viktigt med inbromsningen. Efterssom jag satsar på en klassisk look så blir det 15" fälgar och då ryms inga jättebromsar. En lätt bil överlever längre på mindre bromsar... Allt pekar verkligen på den mindre motorn vässad med överladdning. Det enda negativa är byggkostnaden.
Stor och tung motor kostar typ bara hälften mot vad en liten vass maskin. Hehe, kom bara på det löjliga i min formulering. Jag jämför 5,7L mot 8,5L motorvolym, så den lilla motorn är inte sådär jätteliten den heller. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Re:
om du utgår från en bil med rejsvikt 1000 kg och 125 hk så har du 8 kg/hk. Om du vill ner till, säg, 7.5 kg/hk har du att välja på: 1. Öka motorns effekt till 133 hk. 2. Sänka bilens vikt till 938 kg. om det är en sugmotor med redan rätt högt litereffektuttag som standard, så verkar 1000 kr/hk trimning fortfarande stämma skapligt, ge nån hundring. Exponentiell kurva. Men säg att det kostar runt 10.000 125 -> 133 hk. om du har en massa lull-lull kvar i bilen som baksäten, isolering osv, så kan 62 kg viktminskning vara både gratis och bekämt (om det inte gäller att skala vikten på föraren, då... ). Ett exempel är polykarbonatrutor, skalar av ca 15 kg och kostar runt 3000, runt tredjedelen av kostnaden och runt tredjedelen av vägen mot det vikteffektförhållande du siktar på jfrt trimning. Liknande jämförelse gäller även för utbyte av plåtpanelser till plastpaneler om man kikar på särkostnad.
Så om det kommer till "särskilda åtgärder" kan viktminskning kosta tumme-pekfinger lika mycket som trimning per vikteffekt (du vet säkert vad alu-blocket kostar...), men dessutom kommer som sagt en massa fringisar med lättningen som nämnts ovan och som tar sig ekonomiska uttryck som mindre däckslitage, man klarar sig med mindre bromsar, billigare däck... mindre bromsslitage, lägre bränsleförbrukning ... Osv.... förutom rena prestandavinster. Skulle nog utan att ha några vetenskapliga belägg vikta upp lättning med minst det dubbla mot effektökning om det är "pang för pengen" över vikteffekt man tittar på, dvs att det är minst lika bra att lägga 10.000 kr på att reducera vikteffekten med 0.25 kg/hk genom lättning som att trimma sig till en reducering på 0.5 kg/hk. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
En smula skillnad är det dock iom att i fallet man trimmar istället för lättar så kommer den att gå bättre i högre hastighet då vikten spelar mindre roll än luftmotståndet. Luftmotståndet bör ju vara likartat oavsätt vikt.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Lätta eller trimma?
|
2 besök senaste veckan (2874 totalt) |