| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjädrar på en Kadett Gsi
|
3095 besök totalt |
|
Fjädrar på en Kadett Gsi
Har sökt men måste gjort något fel för jag hittar inte just det jag vill veta > .
Efter att ha kört Superstage och ha fått testa en annan Kadett Gsi har suget efter bättre väghållning blivit övermäktigt. Idag åker jag med gula Koni justerbara (och kortade 50mm mot orginal) med fjädrar från Supersport. Tyvärr har jag inga som helst värden på mina fjädrar idag men det är solklart att dom är för klena. Är knappt hårdare än orginal utan gör bara bilen lägre. Kadetten jag fick provköra hade H&R asfaltsrallyfjädrar. Hann inte mer än hem så ringde jag för att kolla med Forza för lite värde och pris på dessa
H&R fjädrarna skulle enligt Forza ha en hårdhet på runt 90N/mm och vanliga sänkfjädrar från samma företag endast runt 30-40N/mm. Ni som kan sånt här, är detta rimligt . Hur tolkar man förövrigt värdena på fjädrar. Har sett tex 140/60-140 och även 120-240 , jag ser inget sammanband
Har kollat en hel del nu på diverse både dämpare och fjädrar. Bilen är bara byggd med billiga begagnade delar eller egna lösningar så nya väghållnigssatsser för 25000:- är inte aktuellt, inte heller såna fjädrar jag fick testa för dom skulle kosta över 7000:- för 4 st (en halv kadett )
Bilen som ska ha detta är en Kadett Gsi 16v som körs enbart på bana. Fram är det lite mer negativ camber än orginal (nu runt -2 grader) och stumma lagringar i överkant. Bilen väger rejsklar med förare runt 1050kg. Vad skulle ni insatta säga är rimliga fjädervärden på min bil och ska jag satsa på andra dämpare
Många frågor blev det och jag tackar på förhand
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Biltema gillar jag, speciellt priserna
Fram är McPerson (hur nu det stavas ) och bak en halvstel axel som har fjädern en bit in mot mitten på bilen. Fjädern sitter inte runt dämparen bak. MR borde bli högt, närmare 1 fram och om jag inte fattat fel så blir den väl 1 bak
Visste någon hur man tolkar 140/60-140 och 120-240 som märkning för fjädrar
Lånar en bild av Figgz, hoppas du förlåter mig
||
|
Jonas, om du söker efter Biltema så hittar du en skärmdump på några av sidorna ur tabellen på Biltemafjädrar, då ser man en passande fjäder för fjäderbenen fram som var på omkring 90N/mm. Om jag inte minns helt fel så var de från Rekord Kombi (bak) eller liknande.
Länk https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
Att det är MacÄckel fram det viste jag så MR är ca ca 0,94
Kan du fota junket bak??? Så jag kan syfta lite. EDIT: Tittat på bilden MR är i krokrna 0,5 bak. Du får mäta och kolla. a-------b-------c a=infästing i karossen b=centrum på fjädern c=hjulcentrum a->c=L1 a->b=L2 MR=L2/L1 Dubbel hmmmmmmm jag tror det blir problem att hitta en fjäder bak som blir tillräckligt kort utan att spåra ur fullstädigt i hårdhet.
Hmm 140/60 TROR jag är längd och diamter och -140 är 140N/mm _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Tack Fuling och Figgz
Bakfjädrar till Rekord kan nog stämma ska passa. Såna köpte jag till Rekorden jag hade förut och jag vill minns det var rätt diameter. Har snott en bild av Figgz och editerat inlägget ovan så Fuling kan se hur det ser ut bak på kadutten. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Bara så jag fattat rätt nu
a = centrum där bakaxeln är fäst i karossen b = centrum mitt i fjädern c = mitt på slitbanan på däcket Allt mätt i bilens bredd Fattat rätt? eller är a = där dämparen fäster i karossen? _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Jag vill bara lägga in en brasklapp att bilden är från innan jag renoverade underredet och målade det
http://figgz.mine.nu/kadett/050416/ _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
Re:
Tack för all hjälp. Har dock två frågor till
Visst du hur man skulle tolka 120-240 för en fjäder? När jag räknat ut MR, gissar att om jag vill ha låt oss säga 60N/mm bak i hårhet så ska jag dividera 60 med MR ? För MR kommer bli under 1 och fjädern blir ju "utväxlad" gentemot hjulet och borde behöva vara hårdare då ? Eller är jag ute på min tvåhjuliga vän igen
||
|
Ny fråga
. Om jag tittar i biltematabellen och hittaren lämplig fjäder men som är för lång. Antingen för att fjädern inte får plats eller för att bilen blir för hög. Hur påverkas då värden om man kapar ett varv eller två?
||
|
Jonas, ta en banan
Du är nästan rätt ute du skall divedera 60 med MR^2 för att komma till fjäderkonstanten, allså 60/MR^2. Antag MR=0,5 --> 60/0,5^2 --> 60/0,25 --> 240N/mm OBS 0,5 är bara en snabbt ögon mått på bilden. Hmmm kan aknske vara så att 120-240 är 120mm lång och 240N/mm hård. OBS ett blindskott av mig. Fjäderkonstenet räkan ut med k=G*Dt^4/8/Dm^3/nv Där Dt=tråddimeter Dm=medeldeimeter fjäder är lindand med G=tjuvmodulen nv=är antal verksamma lindingsvarv på fjädern nv=nt-1,5 där nt är TOTALT antal lidingsvarv. Så anta att vi ha 70N/mm och nv=7 om vi nu kapar 2varv ger nv=5 så kommer k(fjäderkonstanten) öka nv*k=konstant 70*7/5-->98N/mm Så nu gäller det att hitta en lagom hård fjäder så den blir i krokarna rättnär man kapat den. Som sakt en Feltema fjäder kostar ca 200kr/st så man har råd att göra bort sig. Du/ni har ett excel-dokumet som räknar ut fjäderkonstter, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Jag gissar1: 140 mm fri längd. 60 mm innerdiameter. 140 N/mm fjäderkonstant. Jag gissar2: 120 mm fri längd. 240 N/mm fjäderkonstant. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Ska klura lite och sen bestämma mig vad det blir. Om jag tolkar tabellen Figgz länkade till rätt är scorpio bakfjädrar riktigt bra fram för kadett. Om tabellen försvunnit pga vandaler och idioter hoppas jag vi alla kan hjälpas åt så det blir en ny tabell. Vi får dela upp artiklarna sinsemellan så blir det OK arbetsbörda.
Stort tack för hjälpen alla och speciellt till dig Fuling
||
|
sitter i valet å kvalet vad jag skall köra för dämpare på min kadett samma konstruktion för övrigt som jonas
funderingarna just nu går mot att kapa bort den nedre talriken ersätta den med en ny då den har en del ojämnheter som sticker upp för org fjädrar ev montera en gänga på benet för att få det mer ställbart jag kommer även att behöva bygga om org övre tallrik och ersätta den med nått annat nån som har några bra ider ang detta lite bilder på fram benen hittas här http://gallery.voodoo-people.com/fra funderar även på om man kan bygga om bakvagnen till coilovers på nått smidigt sätt har koni gula runt om som skall dit dock så har jag inte dom med 50mm kortare slag som jonas utan full längds dämparna efter rekomendationer från stötdämpar experten hitta denna på nätet är väll nått åt det hållet som jag funderar på fram http://www.mirafiori.com/~courtney/1 _________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjädrar på en Kadett Gsi
|
3095 besök totalt |