Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Prova kondition av diffspärren
1, 2   >>
6763 besök totalt
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Har säkert varit uppe förut, men jag har inte lyckats hitta det.

om jag vill testa i hur god kondition min diffspärr är på Gt3:an, hur skall jag göra??

- hissa upp båda bakhjulen och snurra på det ena. Skall då det andra snurra med eller inte?

- hissa upp det ena bakhjulet och försöka snurra det med det andra i backen, skall det då inte gå?

stämmer detta? Finns det mer förslag?

Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005

Ett tips är iaf att försöka sladda i högervarv = höger bakhjul får minst kontakt mot marken men även mest effekt pga motorns rotation = spinner bara högerhjulet = sliten diff(iaf lamell diff).

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Prova kondition av diffspärren

Qvisfr skrev:
Har säkert varit uppe förut, men jag har inte lyckats hitta det.

om jag vill testa i hur god kondition min diffspärr är på Gt3:an, hur skall jag göra??

- hissa upp båda bakhjulen och snurra på det ena. Skall då det andra snurra med eller inte?

- hissa upp det ena bakhjulet och försöka snurra det med det andra i backen, skall det då inte gå?

stämmer detta? Finns det mer förslag?

För att veta om det fungerar.

Hissa upp ena bakhjulet och då ska det andra inte kunna snurra om inte motorn börjar vrida runt sig. Detta gäller om du har DIFFSPÄRR.

Har du lamelldiff eller atb-diff så är det med lamelldiffen trögt och med ATB diffen märker du ingen skillnad mot en öppen.

Göteborg
Här sen Aug 2005

Jag har lamelldiff men tror den är lite sliten (har gått nära 30.000mil). Om jag spinner rakt fram på vått eller torrt så går båda hjulen loss. Men om jag tex kör i en kurva och gasar på så kan innerhjulet slira lite. Det är ju bara 25% bromsverkan på min orginal... så jag vet inte om det kanske ska vara såhär? Har dock läst någonstans att man kan bygga om den och bla sätta i en lamell till, då ska man få mer bromsverkan.

om jag hissar upp baken på min bil snurrar båda hjulen åt samma hål när jag vrider ena hjulet. Om man tar med en kompis och står på var sin sida och försöker vrida åt var sitt håll, så går det inte. Så lite funkar diffbromsen i alla fall

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Det finns LSD-diffar utan förspänning också, då snurrar hjulen fritt när man bara lyfter upp bakaxeln och snurrar på hjulen.

-- William

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Nisse977 skrev:
Jag har lamelldiff men tror den är lite sliten (har gått nära 30.000mil). Om jag spinner rakt fram på vått eller torrt så går båda hjulen loss. Men om jag tex kör i en kurva och gasar på så kan innerhjulet slira lite. Det är ju bara 25% bromsverkan på min orginal... så jag vet inte om det kanske ska vara såhär? Har dock läst någonstans att man kan bygga om den och bla sätta i en lamell till, då ska man få mer bromsverkan.

om jag hissar upp baken på min bil snurrar båda hjulen åt samma hål när jag vrider ena hjulet. Om man tar med en kompis och står på var sin sida och försöker vrida åt var sitt håll, så går det inte. Så lite funkar diffbromsen i alla fall

Låter nästan som om den har skurit, eller hur mycket preload har dom orginal?

jimmya: Stel axel logik, gäller inte i detta fallet

Antar att det inte är nån förspänning på P diffen? då är det svårt att kolla funktion eftersom man måste lasta på diffen för att den skall börja överföra moment.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

Nisse977 skrev:

Min är exakt likadan! Det är väl inte för inte som folk brukar spänna upp dom lite. De brukar shimsas för att få ett styggare ingrepp som verkar göra gott. Det ingår i mina planer att svarva till ett shims och stoppa i, ska ta reda på mått och lämplig tjocklek först.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Jag är helt ärligt klart rudis när det kommer till såna här frågor!

Har dock fått olika "uppgifter" från olika håll.
En säger att det hjulet som inte snurras av handkraft ( när båda är i luften) skall snurra med, en annan ( verkmästaren på PC koblenz) säger att det är helt normalt att den inte snurrar!?!?!

Eftersom kunskapen på detta forum verkar ju helt oändlig, så tänkte jag att jag skulle rådfråga er. Vad det är för slags diff, har ju jag ingen aning om

Behöver bara ett enkelt svar.

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

Qvisfr skrev:

Lite kunskap kommer här,
http://www.guardtransmission.com/velocity.htm

Hälsningar
Anders

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Man skall kunna testa värdet på diffbromsen med momentnyckel på det hjul som är i luften. Värdet på momentet vet jag inte för din bil men det borde Porschecenter kunna svara på.

/Anders

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Re:

Qvisfr skrev:

Har dock fått olika "uppgifter" från olika håll.
En säger att det hjulet som inte snurras av handkraft ( när båda är i luften) skall snurra med, en annan ( verkmästaren på PC koblenz) säger att det är helt normalt att den inte snurrar!?!?!

Eftersom kunskapen på detta forum verkar ju helt oändlig, så tänkte jag att jag skulle rådfråga er. Vad det är för slags diff, har ju jag ingen aning om

Behöver bara ett enkelt svar.

Så här säger de på Rennlist att man kollar diffens funktion på MkII:or (vet inte om det är samma på MkI), ena hjulet i luften och så skall det vara följande moment när man försöker snurra det hjulet:

"The workshop manual lists the locking torque for a stock GT3 LSD at 3.5 - 11 ft-lbs and you will need to measure that on the transmission joint flange and not on the wheel hub."

(någon bättre skaffad får väl översätta det till Nm)

SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004

http://www.mgfcar.de/mis/conversion.htm
...har inte kollat att alla är rätt

Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004

Re:

*nej nej.. Skrev fel..*

lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004

Re:

Niklas Rosell skrev:
massa text.. Det ingår i mina planer att svarva till ett shims och stoppa i, ska ta reda på mått och lämplig tjocklek först.

Pröva med 0,2mm shims på varje sida om lamelpaketet.. (vet inte om det heter så men tror du vet vad jag menar)

Finns att handla i Borås hos momentum sådana shims..

SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Jag körde med en sliten lamelldiff (Manta B GSI) axel på min ansona.

Den började slirra på ett hjul.
Plockade isär diffen och köpte tre chims 0,5 0,5 0,3
Provade med båda 0,5 men då fick jag inte på locket mätte med bladmått spelet var då 0,2.
Byte en chimset mot 0,3 och skruvade ihop allt.

Har aldrig haft en sådan hård diff förut, bara greppade ikurvorna med lite sladd o dubbla spår i utgågen.
o det var värkligen skillnad på draget ut ur kurvorna, med grepp under båda däcken.

Men för en vanlig bruksbil är nog den chimsiningen för kraftig.
Den klarade precis att släppa på diffen om det var tort o asfalt.
Minsta fukt eller gruskorn så tuggade den däck. eller Regn konstat drifiting!!!

Mvh
Daniel
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Värt att notera är att om man shimsar en ramplamelldiff så ökar man enbart förspänningen, dvs den statiska låsningen. Tillräckligt tjocka shims så är förspänningen så stor att man låser den helt. Då kan man lika gärna svetsa ihop skrotet så har man uppnått samma funktion, 100% låsning och förstörd diffbroms...

NS: 38 varv
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Samson skrev:
Värt att notera är att om man shimsar en ramplamelldiff så ökar man enbart förspänningen, dvs den statiska låsningen. Tillräckligt tjocka shims så är förspänningen så stor att man låser den helt. Då kan man lika gärna svetsa ihop skrotet så har man uppnått samma funktion, 100% låsning och förstörd diffbroms...

Tack för att ngn orkade säga sanningen så folk kan sluta göra bort sig. thumbs up

Så fort man lägger på gas "klättrar diffdrevsaxlarna upp på ramperna" och förspänningen spelar ingen roll.
Alltså, förspänningen känns enbart när man är i läget mellan motorbroms och gas...under ngn gnutta av en sekund mao.

En gnutta förspänning KAN höja kännslan för vad som är på gång, men om man har 40Nm eller 120Nm brukar ingen märka, spelet i diffen är upptaget iaf.

Dock genererar all form av förspänning understyrning och ovillja för bilen att styra in vilket man inte vill.

Det är däremot viktigt att spelet är rätt och har man slitna grejer kan man ev behöva shimsa ngt för att inte diffen ska vara död i det initiella ingreppet. Rätt spel är ju såklart av vikt.

Har ngn av "shimsförespråkarna" tagit reda på hur mkt förspänning man har på de diffar BMW-bilarna i STCC, som går "ganska" fort, använder?

Bara nga välmenande tips från en som den senaste tiden fått ta del av allt för mkt difffunderingar/strul... >

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

om man vill ha mer diffverkan (och då menar jag inte förspänning) så kan man väl bygga om diffen med en extra lamell så att bromsverkan därmed ökar lite. Har för mig nån här på forumet pratade om nått sånt?

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Nisse977 skrev:
om man vill ha mer diffverkan (och då menar jag inte förspänning) så kan man väl bygga om diffen med en extra lamell så att bromsverkan därmed ökar lite. Har för mig nån här på forumet pratade om nått sånt?

Fungerar utmärkt och är ett av två fungerande och seriösa sätt. thumbs up

Vill man öka än mer krävs rampvinkeländring.

Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006

kan nån härinneifrån inte fixa fram ett Diff-upgrade-paket???

tror att många skulla villa köpa ett sånt!

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Kim Frederiksen skrev:
kan nån härinneifrån inte fixa fram ett Diff-upgrade-paket???

tror att många skulla villa köpa ett sånt!

Peder på www.mobimech.com har just exakt sådana.

Skruva banåkabil
1, 2   >>
6763 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande