| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Prova kondition av diffspärren
|
6763 besök totalt |
|
Har säkert varit uppe förut, men jag har inte lyckats hitta det. om jag vill testa i hur god kondition min diffspärr är på Gt3:an, hur skall jag göra?? - hissa upp båda bakhjulen och snurra på det ena. Skall då det andra snurra med eller inte? - hissa upp det ena bakhjulet och försöka snurra det med det andra i backen, skall det då inte gå? stämmer detta? Finns det mer förslag? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
|
Ett tips är iaf att försöka sladda i högervarv = höger bakhjul får minst kontakt mot marken men även mest effekt pga motorns rotation = spinner bara högerhjulet = sliten diff(iaf lamell diff).
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
|
Re: Prova kondition av diffspärren
För att veta om det fungerar. Hissa upp ena bakhjulet och då ska det andra inte kunna snurra om inte motorn börjar vrida runt sig. Detta gäller om du har DIFFSPÄRR. Har du lamelldiff eller atb-diff så är det med lamelldiffen trögt och med ATB diffen märker du ingen skillnad mot en öppen. _________________ Roland Johansson |
||
|
Jag har lamelldiff men tror den är lite sliten (har gått nära 30.000mil). Om jag spinner rakt fram på vått eller torrt så går båda hjulen loss. Men om jag tex kör i en kurva och gasar på så kan innerhjulet slira lite. Det är ju bara 25% bromsverkan på min orginal... så jag vet inte om det kanske ska vara såhär? Har dock läst någonstans att man kan bygga om den och bla sätta i en lamell till, då ska man få mer bromsverkan.
om jag hissar upp baken på min bil snurrar båda hjulen åt samma hål när jag vrider ena hjulet. Om man tar med en kompis och står på var sin sida och försöker vrida åt var sitt håll, så går det inte. Så lite funkar diffbromsen i alla fall
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Re:
Låter nästan som om den har skurit, eller hur mycket preload har dom orginal? jimmya: Stel axel logik, gäller inte i detta fallet Antar att det inte är nån förspänning på P diffen? då är det svårt att kolla funktion eftersom man måste lasta på diffen för att den skall börja överföra moment. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Min är exakt likadan! Det är väl inte för inte som folk brukar spänna upp dom lite. De brukar shimsas för att få ett styggare ingrepp som verkar göra gott. Det ingår i mina planer att svarva till ett shims och stoppa i, ska ta reda på mått och lämplig tjocklek först. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
|
Jag är helt ärligt klart rudis när det kommer till såna här frågor!
Har dock fått olika "uppgifter" från olika håll. En säger att det hjulet som inte snurras av handkraft ( när båda är i luften) skall snurra med, en annan ( verkmästaren på PC koblenz) säger att det är helt normalt att den inte snurrar!?!?! Eftersom kunskapen på detta forum verkar ju helt oändlig, så tänkte jag att jag skulle rådfråga er. Vad det är för slags diff, har ju jag ingen aning om
Behöver bara ett enkelt svar. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
|
Re:
Lite kunskap kommer här, http://www.guardtransmission.com/vel Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Man skall kunna testa värdet på diffbromsen med momentnyckel på det hjul som är i luften. Värdet på momentet vet jag inte för din bil men det borde Porschecenter kunna svara på.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Re:
Så här säger de på Rennlist att man kollar diffens funktion på MkII:or (vet inte om det är samma på MkI), ena hjulet i luften och så skall det vara följande moment när man försöker snurra det hjulet: "The workshop manual lists the locking torque for a stock GT3 LSD at 3.5 - 11 ft-lbs and you will need to measure that on the transmission joint flange and not on the wheel hub." (någon bättre skaffad får väl översätta det till Nm) _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
|
_________________ Vincent Wong |
||
|
Re:
Pröva med 0,2mm shims på varje sida om lamelpaketet.. (vet inte om det heter så men tror du vet vad jag menar) Finns att handla i Borås hos momentum sådana shims..
_________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||
|
Jag körde med en sliten lamelldiff (Manta B GSI) axel på min ansona.
Den började slirra på ett hjul. Plockade isär diffen och köpte tre chims 0,5 0,5 0,3 Provade med båda 0,5 men då fick jag inte på locket mätte med bladmått spelet var då 0,2. Byte en chimset mot 0,3 och skruvade ihop allt. Har aldrig haft en sådan hård diff förut, bara greppade ikurvorna med lite sladd o dubbla spår i utgågen. o det var värkligen skillnad på draget ut ur kurvorna, med grepp under båda däcken. Men för en vanlig bruksbil är nog den chimsiningen för kraftig. Den klarade precis att släppa på diffen om det var tort o asfalt. Minsta fukt eller gruskorn så tuggade den däck. eller Regn konstat drifiting!!! Mvh Daniel _________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||
|
Värt att notera är att om man shimsar en ramplamelldiff så ökar man enbart förspänningen, dvs den statiska låsningen. Tillräckligt tjocka shims så är förspänningen så stor att man låser den helt. Då kan man lika gärna svetsa ihop skrotet så har man uppnått samma funktion, 100% låsning och förstörd diffbroms...
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
Re:
Tack för att ngn orkade säga sanningen så folk kan sluta göra bort sig. Så fort man lägger på gas "klättrar diffdrevsaxlarna upp på ramperna" och förspänningen spelar ingen roll. Alltså, förspänningen känns enbart när man är i läget mellan motorbroms och gas...under ngn gnutta av en sekund mao. En gnutta förspänning KAN höja kännslan för vad som är på gång, men om man har 40Nm eller 120Nm brukar ingen märka, spelet i diffen är upptaget iaf. Dock genererar all form av förspänning understyrning och ovillja för bilen att styra in vilket man inte vill. Det är däremot viktigt att spelet är rätt och har man slitna grejer kan man ev behöva shimsa ngt för att inte diffen ska vara död i det initiella ingreppet. Rätt spel är ju såklart av vikt. Har ngn av "shimsförespråkarna" tagit reda på hur mkt förspänning man har på de diffar BMW-bilarna i STCC, som går "ganska" fort, använder?
Bara nga välmenande tips från en som den senaste tiden fått ta del av allt för mkt difffunderingar/strul... >
|
||
|
om man vill ha mer diffverkan (och då menar jag inte förspänning) så kan man väl bygga om diffen med en extra lamell så att bromsverkan därmed ökar lite. Har för mig nån här på forumet pratade om nått sånt?
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Re:
Fungerar utmärkt och är ett av två fungerande och seriösa sätt. Vill man öka än mer krävs rampvinkeländring. |
||
|
kan nån härinneifrån inte fixa fram ett Diff-upgrade-paket???
tror att många skulla villa köpa ett sånt! _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||
|
Re:
Peder på www.mobimech.com har just exakt sådana. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6763 besök totalt |