| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tänkbara modifieringar innan man tankar E85 i Opel -02?
|
884 besök totalt |
|
Skall kompressormata min Speedster i vinter och ska samtidigt byta tank till 52l i r/f. Är det bara att mappa/tanka/åka? Såg ett motorprogram för ett par dagar sen om att köra E85 i "vanlig" motor då Per Gillbrand sa att man ev. behövde byta bränsleledningar och packningar och ev. ventiler som skulle tåla E85 - vad tror/vet ni? Inte helt fel med lite mer effekt
_________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
|
Svarar på mina egna frågor :)
Hittade ett forum för etanol där många rekommenderade denna box; http://www.etanol-i-tanken.nu/defaul Länk till forumet; http://etanol.nu/forumrecover/index. Verkar inte behövas några modifieringar förutom större spridare, ev kraftigare pump och ev en btr. Dags att bli miljövän då (ser ni nån kille med kånken ryggsäck och näverdojor på en motorbana så är det bara jag )
_________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
|
Re: Tänkbara modifieringar innan man tankar E85 i Opel -02?
Med Saabs BiOPower bilar så har man bytt inloppsventiler, ventilsäten (hårdare säten in och ut), bränsletank och påfyllningsrör, bränslerör/slangar, bränsletrycksregulator, bränslepump och tändstift. Därutöver så har man anpassat mjukvaran och halverat serviceintervallerna. Vad som behöver bytas är förstås specifikt från fall till fall men generellt så brukar det vara dessa komponenter. |
||||
|
Johan, vet du vad det är för material i de nya delarna? Antar att tanken är i någon form av plast, men mest intressant hade varit att veta vad ventiler och säten är för material?
|
||||
|
Varför vill du ha en tank i rostfritt stål?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Den bara blev det. Beställde via en tyska firma och det finns inte så mkt att välja på till speedster... _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
884 besök totalt |