| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Breddning av spårvidd
|
1245 besök totalt |
|
Breddning av spårvidd
Halloj Håller på att räkna på en liten breddning av min bil och har lite snabba funderingar (hoppas att chefen inte ser mig..) Hur stor skillnad gör det att bygga om hela framvagnen till dubbla aarmar i förhållande till att bara förlänga undre armen på existerande McPhearson fjäderben? Är det ens lönt att fundera på ombyggnad av bakvagnen? Eller räcker det med spacer (ca 20-30 mm). Det är en FWD bil förresten. Mvh Sven _________________ Sven Hallbeck |
||||||
|
Re: Breddning av spårvidd
Hur blir spindeltappsvinkeln om du förlänger undre a-armen? Skillnaden blir att du kan bestämma dig för vilken camberkompensation du vill ha. om lager mm klarar belastningen så kan spacer som är rätt gjorda fungera. Sedan måste du tänka på att fram o bakvagn hänger ihop via chassiet och hjulupphängningen fram o bak bör därför ge hjulen likartat rörelsemönster under fjädringsrörelsen. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Det har du rätt i. Jag tror nog inte det går att kompensera för det, så det finns risk för att det blir för mycket camber.
Vet inte hur det är med det. Det sitter en spacer på ca 25mm redan från fabrik. Hur stor skillnad i påfrestning tror du 25 mm extra skulle göra?
Det sitter en "framvagn" bak redan med toe stag istället för styrstag. Ser ut vara en rätt ok McPherson upphängning. Tänkte mig att det skulle räcka, men det kanske blir för stor skillnad. Den understyr rätt rejält som det är nu. Skulle jag gå åt rätt håll om jag lämnade bak upphängningen lite "sämre"? Mvh Sven _________________ Sven Hallbeck |
||||||
|
Re:
Kan du få plats med 50mm spacer, kan du göra en modell som du skruvar fast i spindeln och som har 5 hjulbultar monterade. Rekommenderas med tanke på tjockleken på spacern... |
||||||
|
Re:
oftast så håller en upphängning för en 25mm ökning utan problem. Om upphängningen runt bilen är orginal skulle jag nog rekomendera fälgar med 25mm mer offset runt om i stället för spacers. Då behåller du dessutom likvärdig geometri runt om också. Jag använder ogärna ordet "sämre" även om McP inte är top of the line. Det som är riktigt dåligt är om anpassningen mellan fram o bakvagnsgeometri inte stämmer. Bilen kan som helhet alltså bli sämre av en "bättre" framvagn. Sista frågan. Den slutsattsen skulle jag inte dra, det kan faktiskt gå åt det andra hållet också. Den kan vara svårt att överträffa balansen i en orginalkonstruktion om man inte vet vad man håller på med. Därför kan ett utarbetat McP kitt göra underverk i stället för att konstruera en ny upphängning som inte stämmer riktigt. Så dåligt är inte McP, det går att åka fort med. Nu kan jag inte uttala mig om just din bil hoppas jag du förstår, jag kan inte alla bilar direkt. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Det kanske helt enkelt är bättre med en bra uppsättning justerbara fjäderben och fälgar med annan offset än att börja joxa med egen upphängning.
Synd bara att det är så mycket roligare att konstruera och bygga än bara köpa nytt för dyra (tja, många är väl bättre, dyrt är ju relativt) pengar och skruva dit. Tack för synpunkterna!
Det är helt lugnt, jag tycker i och för sig att du verkar ha koll på det mesta. Är det någon som kan förväntas kunna min bil så är det ju jag och det börjar trilla ner några poletter här och där. Problemet är skillnaden på att förstå konstruktionerna (där är jag någorlunda hemma) och veta vilket som är bäst (inte ens på väg hem än...) Mvh Sven _________________ Sven Hallbeck |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Breddning av spårvidd
|
1245 besök totalt |