| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tillverka egna synkringar - materialval?
|
1382 besök totalt |
|
När jag bygger ihop min nya växellåda till 205GTI:n (ja, bara 15k mil gammal) så vill jag om möjligt se till att den har fräscha synkringar. Då de synkringar jag har idag (både gamla och nya lådan) är utslitna så undrar jag om dessa går att tillverka nya själv - om jag bara får veta vad det är för metallegering så borde det inte vara så svårt. Den geometriska formen blir iaf ingen fara (en plan ring - ingen kona som på andra lådor) - bara materialet är möjligt att uppbringa. Några tips på vilket material jag kan göra dem i, samt vilken yta de bör ha för att det inte ska byggas för tjock oljefilm vid ingrepp och därigenom orsaka skrap? Jag vill dessutom gärna kunna köra lådan på GL-5 olja då den ska ha bättre filmstyrka, jag ser inga andra hinder till detta än just synkringarna - inte kan väl diffklumpens glidlager ha åsikter om detta? Vad tros om att göra ringar i oljebrons (poröst av naturen) alternativt vanligt brons, och sen skära täta streck i ringarna så den oljefilm som bildas skrapas undan vid kontakt? Jag har även fått tips om att Alubrons ska vara bra till synkringar - stämmer detta, och har det stora fördelar över vanlig brons? Vidare så undrar jag vad det skiljer i egenskaper mellan olika material i synkringarna - slår det mycket på friktionen och därmed funktionen, eller är det bara livslängd det handlar om? Anledningen till att jag vill göra detta själv är att Peugeot vill ha mer än bilens köpepris för nya synkringar. _________________ Daniel Nilsson |
||
|
Re:
Det vore ytterst trevligt att få veta. Är även intresserad av lite spillbitar av det materialet om du skulle ha till övers
_________________ Daniel Nilsson |
||
|
Re:
Tackar. Har du koll på vad det är för material som synkringen möter? Antar att det är stål med högre härdgrad än ringen? _________________ Daniel Nilsson |
||
|
får erkänna attt det var 1:a gången jag i verkligheten sett innanmätet på en man låda löst.
ja det gjorde jag.. det var ett kugghjul vars ena sida hade en kona stickande ut på ena sidan. Konan var definitivt slipad/efterbearbetad... hårdheten har jag inte den blekaste Insidan på synkringen hade spår som var svarvade som så att det blev kanske ett tio-tal smala ränder eller "toppar". Topparna blev då också kontaktytan mot konan på kugghjulet o upptog kanske 30-40 % av innerytan Utmed insidan på synkringen var det också ett eller två spår i axiell led för olje-transport/tillförsel. _________________ Mats Andersen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1382 besök totalt |