| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
däck tryck / temp
|
1570 besök totalt |
|
däck tryck / temp
ska man justera däck tryck så alla däck har samma tryck eller ska jag justera tryck så tempen blir lika hade i helgen på gälleråsen 2,2bar runt om men har lite mindre däck temp på vänstra sidan av bilen både bak och fram fick höra av en att jag skulle justera trycket så jag fick upp mera temp på dom inre hjulen vad säger ni ang detta? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
|
Mindre tryck, mer stomvärme
Mer tryck mer ytvärme om yttempen på innerhjulen är för låg så kan du ju höja trycket på dem och se om det går fortare. Klockan ljuger aldrig. Kör du inte efter klocka så kanske det känns stabilare iaf (även om jag tycker att nåt hekto "för lågt" tryck känns lika stabilt som rätt tryck. För högt tryck är däremot lätt att känna igen). Det tar nån uppsättning däck att lära sig hur det fungerar med aktuellt chassi, viktfördelning och körstil. |
|
hur påverkas "gräppet" med trycket
jag har som sagt 2,2 i däck tryck runt om, detta är mätt efter ett avkylnings varv jag upplever att om jag går på med lite mer atack så blir däcken direkt halare, går jag på med för mycket atack mot vad däcken klarar av eller kan det hjälpa att ändra trycket för att få det bättre? nån som har erfarenheter av just Bridgestone Potenza RE540S vad dom fungerar bra med för tryck bilen är en porsche 964 turbo och väger runt 1500kg _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
|
Det låter som om du överhettar ytan (dvs det blir halt direkt när du satsar lite mer).
Nu är ju 1500kg och 60% (ung) av det på bakhjulen inte direkt nåt jag har erfarenhet av. Men testa att sänka trycket till 2,0 eller 1,8 mätt på samma vis. Jag har för mig att Re540 ska ha stabila stommar så du borde kunna gå ner i tryck och testa utan risk att förstöra däcken på en stint, men lite tips från nån svansmotoråkare hade inte skadat. |
|
Jag åker 964RS som väger 1140 utan förare, jag kör förvisso på Michelin Cup 225/40-18 och 265/35-18.
Jag har haft som regel att köra på 2.0-2.1 fram och 2.1-2.2 bak, men nu efter hand som det börjar gå lite fortare så blir däcken hala efter 6-7 varv. De senaste gångerna så har jag provat att höja till 2.3 bak och ofärändrat fram med lysande resultat. Däcken håller hela stintet och farten håller i sig. Även om din bil väger lite mer än min så borde det funka på samma vis. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
![]() |
Däck för banåka
däck tryck / temp
|
1570 besök totalt |