Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2217 besök totalt |
Rent-a-racecar - Är det nåt att prova?
Jaha då ska jag ner till det gröna helvetet för femte året på raken...ska bli så kul! 6-8 juli är jag där nere. En liten grej jag varit sugen på när jag varit där nere är de rejspreppade bilar som "Rent-a-racecar" har haft. De har synts lite överallt. Nu till iår har de utökat sin bilpark lite med lite andra bilar än sina BMW compact. Jag har kollat med dem och tyvärr så är deras E92a samt M3a upptagna - typiskt! Det som de har ledigt är deras 230 hk Golf GTI och en BMW 320si. Nu till min fråga - är detta nåt att hyra för en dag? Jag ska ju köra med min egen bil oxå (SAAB 9-3 175 hk) men undrar om det är värt de 320 euro som det kostar för en halv dag. Om ja, vad ska man välja för bil? Är det någon av er som testat? Jag vet att det var nån här som prövade deras BMW 325ci E92 och den var fin. Minns inte vem? _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
Här är den skyldiga som körde E92:an
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() Jag har kollat på deras sida och försökt få fram vad självrisken på försäkringen som ingår är, har du kollat upp det? Jag vet att det har förut varit i stil med 5000 Euro om man smäller, det känns ju måttligt kul att hyra då. 320 Euro för 6 varv med en Golf GTI, när du ändå har en bil där nere, är det värt det? Det är ju annan femma om man åker dit utan bil, tycker jag iaf ![]() |
||
För de 320 eurona får man köra en banpreppad bil. Styvare fjädring, bur etc. De går igenom bilarna mellan varje person som hyr. Hyr man en halv dag så har man bilen i 4 timmar, sen är det upp till dig hur många varv du kör. Du står för själva avgiften för själva varven. Hyr man en hel dag får man ha bilen 8.30 - 19.30. Tyvärr hade de ingen bil just den 7/6 då jag är där hela dagen. Soppan står man för också...
Jag hade från början tänkt att köra min egen bil alla dagar. Tänkte att det vore kul att köra en annan lite mer banpreppad bil än min egna standardbil. Så här står det om försäkringar på deras hemsida: Unlike many of our competitors, we extensive insurance coverage, and this is most important, which is even valid for driving the Nordschleife and which is already included in the rental fee.This is not something that goes without saying. But for us it does. The amount insured is 100 million euros, whereas the benefits for bodily injury are limited to 8 million euros per injured person. EDIT: Förlåt nu såg jag att det ingick att man fick köra 130 km sen kostar varje extra km 1,2 euro. F-n då är det inte så jäkla förmånligt längre... 6 varv ingår och 4 extra varv tex är cirkus 1000 kr till _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
Re:
Jag tittade på Golf GTI:n där ingick 130 km, dvs 6 varv, sedan får du ju givetvis köra mer men då kostar det ytterligare 1.20 Euro per km, dvs 25 Euro ytterligare per varv. Gällande försäkring så är det ju jättebra att de har skyhöga ersättningsnivåer vid personskada etc, men det mest relevanta är ju vad man åker på för självrisk om man själv klotar! Läste vidare på den tyska sidan, och det som gäller är att man som förare är ansvarig för vad man har sönder upp till 5000 Euro på de sniknaste bilarna, 8000 Euro för Golf GTI:n, och 10000 Euro för E92:an/M3:an. Med andra ord, åker man runt med en Golf GTI så har man en självrisk på 8000 Euro om man smäller, värt att tänka på! ![]() |
||
Jag har som sagt kört deras nya 325 E92, samt oxå 320Si.
Hurvida det är värt pengarna för andra kan jag ju inte svara på. Men personligen tyckte jag det var värt alla pengrna, det var jättekul ![]() Fick kört 8 varv med 325 E92 på ca 1.5 timme i full turist trafik ![]() ![]() Det var inget snack om att gå ut i depå, fick kämpa på friskt för att hinna med de 8 varven som jag körde för fullt i rad, fick precis kört de sista innan de stängde. Totalt kostade kalaset inklusive soppa(halv tank gick åt) samt varven(har inget årskort) ca 6000kr, eftersom jag körde 2 varv utöver de 6 vill jag minns att de varven kostade ca 33 euro extra per varv för bilen. Bilen i fråga har ju inte så mycket effekt(218hk) men den är ju ändå kul, chassit är KW samt den har bur och är lite strippad på prylar, bäst av allt är recaro stolarn samt matchande bälten! Hade den bra haft R-däck så vore de ju superkul, begränsingen sitter verkligen i däcken. Tråkigt nog kan man inte koppla in driftboxen i den(första jag försökte med ![]() Egentligen ville jag oxå hyra M3 E36 då den är total strippad så är ju de 286hk helt ok, men motorn var helt ny så de ville inte hyra ut, den skulle köras in lite lungt först ![]() ![]() Sedan körde jag min hyrbil, en MB A klass 170, ehhe ja den var ju inte direkt super kul upp från Bergwerk ![]() Som Mats T nämner, självrisken är inte helt billig. Men givet kommer jag hyra igen, konceptet är sweetspoot, klockrent. Önskar jag kommit på det själv! Har oxå många vänner som hyr mycket av dessa bilar. En del har skrotat lite ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Re:
Intressant att höra lite eftertankar av någon som oxå utnyttjar deras tjänster! ![]() Jag kanske lät lite väl negativ i mina inlägg, vilket inte var min intention ![]() ![]() Konceptet att flyga ryanair ner för i princip inga pengar alls och hyr en bil å ha skoj blir ju klart prisvärt gentemot att slita på de egna prylarna (för att inte tala om tiden det tar att åka fram å tebax) Lite lustigt bara att flygresan kostar samma pengar som ett varv på ringen ![]() ![]() |
||
Jag har provat att göra kalkyl på "kostnad per banträff" och även kostnad per tävling ... Gör inte det!
![]() ![]() Ivf är det jämförelsevis en helt OK deal kostnadsmässigt speciellt då man inte lägger nåt eget jobb på bilen heller i detta fallet. Självrisken är hemsk dock men det blir inte billigt att skrota sin egen bil heller. Sen är det ju oftast så att man är betydligt mer rädd om sin egen bil än andras. Hur brukar ni behandla hyrbilar t.ex? ![]() ![]() Visste själv inte att det fanns, men faktiskt värt att titta på för mig som är banbilslös, garagelös etc. |
||
Tack för alla era svar!
Jag hoppar nog över deras hyrbilar denna gång. Jag tror det är perfekt om man flyger ner någongång med Ryanair tex och inte har sin bil här nere. Men nu kommer jag köra med min egen bil så det blir nog några extravarv instället för hyreskostnaden ![]() ![]() _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
Re:
Halva vägen till årskortet ![]() ![]() |
||
Försökte googla, men är inte säker på att jag hittar den firma ni pratar om. Länk?
_________________ Fredrik Nyblad Har just nu: Austin Cooper -67 Jeep Cherokee -95 Har plågat på bana: Mini Cooper S -04 Porsche 944 TURBO -86 www.klassiker.nu |
||
Re:
http://www.rent-racecar.de/ _________________ Martin Öberg ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2217 besök totalt |