Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1355 besök totalt |
Hjuloppheng for racing (944NA)
Vi har enda ikke oppgradert hjulopphenget på vår 944NA (87-mod), og det begynner å haste for oss ![]() Vi vurderer sterkt å kjope öhlins fjäderben framme, men dette alene koster oss vel ca 20.000 SEK.. Så var det gule koni bak, turbo stab.stag og kraftigere torsjonsstaver... så var regningen på 26-27.000 SEK allikevel... Et alternativ som har dukket opp er å benytte komplett 968 hjuloppheng. Hoyst sannsynlig så vil ikke et 968 setup kunne sammenlignes med öhlins, men hvis den totale helheten blir bedre til samme pris - så kan det være interessant. Noen tanker? mvh, orjan _________________ Orjan Sandland |
||||||||
Hmm, jag är inte riktigt med i er tankegång.
Hur menar ni att 968-delarna skulle vara lämpligare än era befintliga? Det enda jag kan komma på är att bärarmar och sånt är i alu, samt att hjullagerna bak i o m det lär får bättre livslängd samt att ni får använda fälgar med högre ET. mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||||||
Bärarmar fram på 944 85b och senare är också av aluminium. Tror det är det bak också.
Drop stops hindrar att bilen kränger och är både billiga och lätta! ![]() ![]() Jag tror (utan att vara expert) att om man byter från original så är det viktigt att kunna justera (dvs några olika fjädrar, ställbara dämpare + ride height och kanske ställbara hämmare) så man kan få balans i bilen. Vi har installerat Ledas grejer runt om, men vi har inte riktigt fått ordning på allt annat (camber & toe etc.) för att kunna säga varken det ena eller det andra om dom .. Men det känns fint med lyxiga justerrattar och nya blänkande fjäderben som man nästan kan spegla sej i! ![]() ![]() |
||||||||
Tja.. jeg kan ta feil, men jeg trodde at 968'en har relativt mye bedre dempere og fjærer enn 944NA. I tillegg har den helt klart kraftigere stab.stag, kraftigere torsjonsstaver og ikke minst - kraftigere bremser. Men kanskje alt dette ikke går å montere over på en 944NA? mvh, orjan _________________ Orjan Sandland |
||||||||
Vad spelar det för roll om 968 har lite bättre dämpare och fjädrar som original då dessa ändå ska bytas. ![]() Finns inte en bil i världen som har tillräkligt vassa grejer i chassit för att åka race med. GT3 säger ngn, nä, jag tror inte ens den har det... Mac F1 då? Den bilen skjuter över målet så den räknas inte... Jag ändrar till "...inte en normal bil i världen..." ![]() ![]() Kolla på JMB. Ändrar man till prylar med rätt värden och det finns en harmoni mellan delarna så behöver man inte så häftiga saker för att det ska gå riiiktigt fort! Nu har jag sagt för mkt redan... ![]() ![]() ![]() LEDA är nog ett bra val. Annars är jag själv sugen på MOTON ClubSport om jag skulle bygga klubbräser idag. Iofs vore deras "normaldämpare" än mer attraktiva, men de kostar. Lycka till. |
||||||||
Tanken min var... at dersom 968 oppsettet er et bra og balansert step-up fra standard 944NA, så blir det ingen utbytte av dempere i forste runde. Dersom 968 hjuloppheng mm. er langt under par, er det lite interessant.
Det er jo akkurat denne tanken jeg prover meg på. Jeg vil ikke nodvendigvis ha de häftiga sakene. Dersom 968 hjuloppheng er bra, trenger vi ikke öhlins eller lignende. Kanskje siden - selvfolgelig - men vi er opptatt av å holde kostnad nede - like mye som noen andre. Jeg vet derimot ikke nok om 968 til å si hvor bra eller ikke det er for vårt formål - og det er hva jeg prover å finne ut av ![]() _________________ Orjan Sandland |
||||||||
Förstår hur du tänker och håller med!
Men att tro/hoppas att det ska bli bra/kul med originaldämpare/fjädrar är nog att vara liiiite väl optimistisk. Ngn form av enklare Bilsteinchassi finns ju till de flesta bilar för runt 7000kr inkl. fjädrar. Hur det är till 944 vet jag inte. Ring Sanden och hör om han har nga beg. saker. Kolla med Kermit Racing som åker SLC, dom har koll på vad som funkar och inte. Säkert har de nga "överblivna delar" som ni kan finna vara toppen. Så tipset är: www.slc.se , kolla i teamlistan över vilka som åker 944/968, maila eller ring dom teamen å frågar om tips och om dom har ngt liggandes som duger till race för nybörjare. Tror inte det ska vara nga problem att få ett välfungerande chassi för ganska lite pengar. Den hemska sanningen är nog dock att man måste investera liiiite pengar iaf. Säg att man lägger 10 000 på hjulställ, då får man ganska bra saker om man är lite händig själv å har lite tur i letandet. Kan säkert bli betydligt billigare än så. |
||||||||
Aha, jag trodde i min enfald att bytet från pressad plåt till alu gjordes i samband med bytet av ET på fälgarna mellan 87 och 88 års mod
Jag tror att det passar rakt av, men jag är inte säker. Jo, bromsarna är lite större. Jag föreställer mig att dom mjuka orginalbussningarna gör att man tappar mycket precision i körningen, så jag skulle absolut byta det genast mot hårdare material. _________________ Pär Hylander |
||||||||
om ni plockar delar från en annan originalbil så glöm inte att ni (antar jag) har lättat bilen ordentligt.
Ställbara grejer är ju definitivt att föredra eftersom man inte alltid vet vad man vill ha från början. Vi har som sagt var köpt leda-grejer till racebilen ('84 944a). Ställbara coilovers både fram och bak och de gamla tortionsstavarna är kvar. Dämparna har 24 steg och har kopplad bound och rebound. När vi beställde frågade snubbarna på LEDA helt enkelt vad vi skulle ha bilen till och vad den vägde, så valde de fjädrar och dämpare som de trodde skulle passa bra. De verkar ha bra koll. LEDAs grejer är dessutom billiga, vi betalade knappt 12000 för alltihop, inklusive frakt från England. De två tester vi har kört med bilen så har det funkar mycket bra, bilen är okej balanserad och beter sig bra. Men jag borde kanske inte tipsa dig. Vi blir ju snart bittra konkurrenter i ERF ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
![]() ![]() I know... ![]() |
||||||||
jeg tror vi har gjort en grei jobb med letting av bilen. Vi har derimot ikke byttet ut noe med fiberglass slik dere har gjort. Håpet er at vi klarer å lande på ca 1050-1100kg i forste setup.
Vi har faktisk blitt anbefalt å kjope noe annet enn Leda. Jeg vet ikke hvorfor - men inntil noen kommer med veldig gode erfaringer av leda så avventer vi nok å gjore noe med Leda. I tillegg, så vurderer vi å senke ambisjonsnivået et hakk eller fem. Jeg vet at man aldri kan få bra nok understell, og spesielt for oss som er nye vil dette kunne gi oss en og annen fordel dersom vi lærer oss å bruke det. Allikevel så kan det være at vi også bor starte med noe enklere, slik at vi kan lære oss å utnytte det vi har forst.
Hehe, jättebittra! ![]() Takk for respons og lykke til videre med tester av bilen.... vi har en bit kvar, men vi SKAL til Falkenberg! mvh, orjan _________________ Orjan Sandland |
||||||||
Jeg vet, jeg vet.... vi får ikke bestemt oss for ambisjonsnivået på understell... arrghh
![]() ![]() Jeg har kommet over komplett front suspension fra en 88 Turbo S, dvs. med coilover'n, koni og bremser. Prisen er ca 6000 NOK.... Hva tror dere om dette? Bare bortkastede penger? Alternativt så har vi også vurdert kun koni coilover framme, gulkoni rundt og naturligvis stivere fjærer.. ![]() orjan _________________ Orjan Sandland |
||||||||
Jag vet några som gjorde precis så, plockade Turbo S hjulupphängning till en lättad 944. Den var rätt lik vår (dvs plast överallt) och deras blev aldeles för hård och bara studsade fram över ojämnheterna på banan. Tror dom fick bygga om dämparna för att få det att funka. Undras om dom inte är aktiva här och kan svara bättre? Så jag håller med min teamkollega, ska ni byta, så byt till justerbart! |
||||||||
Men.... Turbo S med koni är jo justerbart.. double også trodde jeg... samme koni som vi allikevel vurderer å kjope som siste utvei. mvh, orjan _________________ Orjan Sandland |
||||||||
Ja den är justerbar i rebound, inte i bump. Men även om man ställer den så mjukt det går så är den fortfarande "hård" (om man har en lätt bil, vill säga). |
||||||||
Kolla med Bodin chassiteknik. de bygger racersportvagnar (rs1800 clubman). Han är ÅF för Leda i sverige (dock dyrare än att beställa direkt från England. Han kan säker ge er referenser. Han kör Leda som mellanprisgrejor Koni 8000 serien som top-of-line och sedan har han lite AVo som han hellst inte vill rekomendera om man inte kör jättebudget. Min personliga uppfattning (och anledningen till att vi valde Leda) är att de är God-enough till ett mycket vettigt pris. Vi vet att vi hamnar i rätt härad utan att behöva byta ventiler/fjädrar etc. på andra dämparfabrikat. Det finns ändå tusen grejor att göra på bilen innan ett bättre dämpare är aktuelt för att ge oss någon markant förbättring (pga att man valt ett relativt bra alternativ från start). Vi vill helt enkelt slippa klödd, gissningar och fleråriga utprovningsprojekt. Kort sagt skulle jag vuilja säga att du kan glömma att få något som fungerar rätt av genom att ta grejor från någon annan bil/modell. Tar du t.ex. Lösa Koniinsatser (ala Turbo S) såm MÅSTE du få dem anpassade till din bil (vikt, typ, däck) samt specialbeställa passande fjädrar till din bil (vikt, typ, däck). Andra alternativ garanterar bara att du kommer få huvudvärk. M.a.o. Alt 1) Halvsunkit men billigt - fortsätt köra original(men nya dämpare) tills ni sorterat ut allt. Byt till t.ex. hårdare och lägre fjädrar efter hand. Alt 2) Lagom alternativet - Hitta ett färdigt kit (Leda eller någon annan) för din vikt, biltyp och däcksval, alt. Hitta någon som kittat upp exakt likadan bil som din ett par gånger, och köp av honom Alt3) Avancerat och dyrt, för de som vet vad de gör- designa eget kit, köp ordentliga Konigrejor, fjädrar etc. Få dessa speciallinställda efter just dina önskemål //C 3:e 944 byggaren förutom Hovang och Borg _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1355 besök totalt |