Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga bromsar
2744 besök totalt
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Bygga bromsar

Jag håller på att konvertera en kompis E30 325 till Alpina B6 2,8. Nu har ena skivan sprungit bort och nya kostar 3800:-/st (!).
Så det blir att bygga egna. Har kollat på Wilwood (1500:-/st), men de är antingen för smala (20,6mm) eller för tjocka (30mm). Original 325 skivor är 22mm och den slitna Alpinaskivan är 24mm (strax under 300mm i diameter).

Tänkte bygga nav av original skivor som man sen bultar "riktiga" skivor i. Men vilka fabrikat ska jag kolla på (och vart)?

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

OM minnet är med mig så kanske BMW M3 E46 skivor passar (325*28) ??? Tror jag såg några beggade skivor till salu på BMWPower...

Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kruxet är ju att E30 är fyrbultad...
Eller har E46 kanske skivan bultad i navet? Isf kan den gå att använda.

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Re: Bygga bromsar

Spiidfriik skrev:
Jag håller på att konvertera en kompis E30 325 till Alpina B6 2,8. Nu har ena skivan sprungit bort och nya kostar 3800:-/st (!).
Så det blir att bygga egna. Har kollat på Wilwood (1500:-/st), men de är antingen för smala (20,6mm) eller för tjocka (30mm). Original 325 skivor är 22mm och den slitna Alpinaskivan är 24mm (strax under 300mm i diameter).

Tänkte bygga nav av original skivor som man sen bultar "riktiga" skivor i. Men vilka fabrikat ska jag kolla på (och vart)?

Själv har jag beemer 325 e36 skivor fram på min alfa 75.
Gör så här. gå in på http://www.exford.co.uk/Brakeworld/Index.htm
Ta fram måtten på din orginal skiva o börja jämföra. Det viktiga är hubbens offset och innerdiameter. kolla så att du får på oken bara. Mddningen är ganska enkel för en vanlig mekanisk verkstad. Sen kan du köpa skivorna på mekonomen eller bämvä orginal. Mina kostade knappt 800:- paret!!!!!
Att jag sen har jag monterat v***o 4-k ok tillsammans gör ju inte bromsen direkt sämre.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Spiidfriik skrev:

Jag har försökt svarva nav av ventilerade standard skivor......det går inte. Det blir för lite matrial kvar.....bara 4-5 mm.
Försök få tag på en solid skiva, med rätt mått.....så får du mer matrial.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Spiidfriik skrev:
Kruxet är ju att E30 är fyrbultad...
Eller har E46 kanske skivan bultad i navet? Isf kan den gå att använda.

Öhh.. Nej det är den givetvis inte... Sorry...

Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare

ButterflyRacing skrev:
Jag har försökt svarva nav av ventilerade standard skivor......det går inte. Det blir för lite matrial kvar.....bara 4-5 mm.

Jo, jag tänkte isf använda solida skivor från 4cyl E30 som navämnen.

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

[quote="Kunta]Att jag sen har jag monterat v***o 4-k ok tillsammans gör ju inte bromsen direkt sämre.[/quote]

På vilken V***o-modell finns de?

Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Gissar på att det är 240 ok.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Westfield skrev:
[quote="Kunta]Att jag sen har jag monterat v***o 4-k ok tillsammans gör ju inte bromsen direkt sämre.

På vilken V***o-modell finns de? [/quote]

Tippar att det är samma som jag satt på min 02a. från Volvo 240 Girling för ventilerad skiva. Varning, väger väldigt mycket.

Kunta: Antar att det är samma bultdelning på 75ans ok som på Volvos, det skulle i så fall innebära att det är samma som till min 02a. Vad väger 75ans orginalok? Det är aluminium right?

/Anders C

Vallentuna
Här sen Mar 2003

ButterflyRacing skrev:
Spiidfriik skrev:

Spännande, skivorna på Espriten( Toyota Supra org) har inte mera gods från fabrik, så jag påstår att 5mm gods är alldeles utmärkt. Dock så finns det ju inget att slita på.. Finnessen är ju att dom blir väldigt lätta och kallnar mkt fort( liten massa), nackdelen är dom kan skeva( dock dåligt material och konstruktion) och dom blir snabbt varma.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Anders C skrev:
Westfield skrev:
[quote="Kunta]Att jag sen har jag monterat v***o 4-k ok tillsammans gör ju inte bromsen direkt sämre.

På vilken V***o-modell finns de?

Tippar att det är samma som jag satt på min 02a. från Volvo 240 Girling för ventilerad skiva. Varning, väger väldigt mycket.

Kunta: Antar att det är samma bultdelning på 75ans ok som på Volvos, det skulle i så fall innebära att det är samma som till min 02a. Vad väger 75ans orginalok? Det är aluminium right?

/Anders C[/quote]

240 girling ...

Som sagt de väger väldigt mycket. De är gjorda i gjutgärn men jag resonerade att jag kan lära mig köra innan jag mäker skillnaden. Bromsarna fungerar äckligt bra.
Bultdelningen på spindeln menar du stämmer men i mitt fall så bygger dom lite mer utåt än orginal. Har då monterat beemer 325 skivor (286mm) och då har jag 1mm tillgodo i oket!
Dom är dessutom shimsade 2,2mm för att centrera korrekt.
75:ans brembo ok är snorlätta, 2kolvs och är gjorda i aluminium.
Har faktiskt mina gamla till salu om det är intressant.
Dom fungerar väldigt bra för många behåller dom trots banåkningen.
Du har ju troligen en ganska lätt bil dessutom. 75 3.0 väger runt 1350kg orginal

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Kunta skrev:

Som sagt de väger väldigt mycket. De är gjorda i gjutgärn men jag resonerade att jag kan lära mig köra innan jag mäker skillnaden. Bromsarna fungerar äckligt bra.
Bultdelningen på spindeln menar du stämmer men i mitt fall så bygger dom lite mer utåt än orginal. Har då monterat beemer 325 skivor (286mm) och då har jag 1mm tillgodo i oket!
Dom är dessutom shimsade 2,2mm för att centrera korrekt.
75:ans brembo ok är snorlätta, 2kolvs och är gjorda i aluminium.
Har faktiskt mina gamla till salu om det är intressant.
Dom fungerar väldigt bra för många behåller dom trots banåkningen.
Du har ju troligen en ganska lätt bil dessutom. 75 3.0 väger runt 1350kg orginal

Jo, det låter intressant, men det är för tillfället inte en högpriofråga. Volvooken funkar bra och får nog sitta kvar denna säsong. Men jag kan väl alltid fråga vad ett par begagnade Alfaok kostar i alla fall...?

Volvookskonvereringen är vanligt bland BMW02-fans med lite banåkarambitioner, därför blev jag förvånad när jag fick oken i handen och kände deras vikt, vi snackar minst 5 kg/st om inte mer. Mycket mer än BMW orginal med 34mm kolvar. Desutom väger den ventilerade skivan lite mer än orginal solid. Därav min tanke att montera Alfaok av aluminium.

/Anders C

Forshaga
Här sen Dec 2002

joakim_adolfson skrev:
[
Spännande, skivorna på Espriten( Toyota Supra org) har inte mera gods från fabrik, så jag påstår att 5mm gods är alldeles utmärkt.

Det jag syftade på , var om man svarvar ett nav av en GJUTEN ventilerad skiva.......för att skruva en race-skiva i ........så är 4-5 mm för lite.
om man svarvar ett nav i riktigt stål.......då räcker det.

Citera
Jimmy Consul
Umeå
Här sen Apr 2003

Berätta gärna för en nolla som mig; hur fäster man "racingskivorna" på de hemsvarvade naven? Bara att bulta fast eller?

Helt OT Butterflyracing, lyssna på Creedence's "Good Golly Miss Molly" och titta på smily'n under din avatar, den rockar i takt! Nästan gjord för den låten.

0-100km/h? Ja, det borde den väl göra.
BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jimmy Consul skrev:
lyssna på Creedence's "Good Golly Miss Molly" och titta på smily'n under din avatar, den rockar i takt! Nästan gjord för den låten.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jimmy Consul skrev:
hur fäster man "racingskivorna" på de hemsvarvade naven? Bara att bulta fast eller?

.

Yes..

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Spiidfriik skrev:

återupplivar ett gammalt ämne eftersom jag har funderat på att göra samma sak på Fieron (nav och skiva är i ett stycke av någon outgrundlig anledning...

Så hur gick det?

någon som vet vilken max-spänning man kan tillåta i skivbroms-material när man gör en sån här modifiering?

Kristoffersson Engineering
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

http://www.300mm.de/new/

Sida som behandlar störr bromsar på e30, kanske kan vara något att kika på?
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga bromsar
2744 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande