| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor angående trim kam på audi femma
|
2832 besök totalt |
|
Har planer på att sätta i en trim kam i min audi femma, men funderar lite på om det kanske drar med sig problem. Så jag undrar om man ska tänka på nåt speciellt. Jag har en original audi gt från 87 med 2,2 liters motor, men jag ska eventuellt byta till en nyare 2,3 liters motor och då hamnar trim kammen i den, hur blir det då med insprutningen? jag kommer förmodligen att ha kvar databoxarna för de ska fungera med 2,3 liters motorn men det kanske blir fel med trim kam på. Är rädd att bilen inte ska starta alternativt gå illa på grund av fel blandning/tändning. alla råd och tipps motages |
||
|
Re: Frågor angående trim kam på audi femma
Databox? Är det inte k-jetronik i den? Det är nog bara att ställa tändning och köra. Jag har nog ett portat spjällhus kvar sen auditiden vid intresse. Kanske en ställbar regulator också. De brukar gå bäst runt 2.2 i styrtryck, beroende på resten såklart.. Vad är det för kam? Du får kanske byta soppapump. Spridade tar du lämpligen från en audi 200 och LMM:en därifrån lika så. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Har ingen kam ännu, men letar billig och bra. Vill hälst inte bygga eller byta för mycket eftersom jag har en mycket tajt budget.
Jo det är k-jettronic, men sitter det inte nån form av databox som styr blandningen? De är väl halvmekaniskt?
vad är LMM för nåt? var hittar jag den? Har skruvat mycket bilar men motorn brukar jag inte röra, men snart är det dax att ta itu med den delen också så jag kommer att fråga tills jag har fattat hur det fungerar
|
||
|
Re:
Blandningen styrs av styrtrycket. Bensin mot bensin. LMM är den där spridarns sitter ovanpå. Luftburken. ok, mer än 290grader bör du nog inte gå om du ska kunna besikta på gata. Hade en 288 (tror jag ) i min.
_________________ Daniel Steiner |
||
|
Besiktiga, jag hade tänkt att köra igenom utan snack, hur skulle de märka att jag bytt motor? utseende mässigt är 2,3 och 2,2 väldigt lika bara insuget som ser annorlunda ut men det är ju samma effekt i 2,2 som 2,3 så varför skulle de bry sig? eller ska man vara ärlig och göra en regbesiktning för att man har ökat motor efekten?
ok som jag förstår det så bör jag ta spridare och LMM från en 200, men det är inte så lätt att få tag på 200 delar, så kan jag köra på GT original eller kan jag ta från någon annan som är lättare att få tag på? Är kanske intresserad av dina delar också, men just nu vet jag inte säkert om jag får tag på den motorn jag har tänkt mig och jag vet inte heller vad kalaset kostar. Tack för snabba och bra svar förresten |
||
|
Re:
Jag tänkte mest på avgasvärdena, regbesikta det där känns lite overkill, är väl mest skillnad i borr och slag på dem. Ja du kan köra på originalgrejjerna. gt quattron jag hade innan som jag satte en 288graders kam i gjorde jag inget mer med. Klart
_________________ Daniel Steiner |
||
|
Låter bra det här. Har hittat kammar på DLI teknik (www.dli-teknik.se), men vet inte hur de är att handla med, nån som har erfarenhet?
Där hittar jag denna: Duration (0,1mm) Maxlyft Lyft Ödp Delar Typ Pris 274 / 273° 11.95 / 11.95mm 1.25 / 1.10mm ombyggt Sportkam 3500:- eller: 267 / 266° 11.20 / 11.20mm 1.00 / 0.90mm original Sportkam 3500:- Vill gärna komma ner mer i pris nån som har tipps på andra ställen att köpa på? Hur vass är kammen original förresten? |
||
|
Re:
274-kammen ser väl bra ut. Jag förutsätter att det är en banåkabil - lämplig vore att lägga upp en tråd
Ner mer i pris än sådär är nog omöjligt. www.rallyboutique.com har en del. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Banåka/vardagsbil Tänkte lägga upp en tråd när jag drar igång, ska sätta i stol och bälten snart också så nu finns det lite seriösa planer för bilen. annars kan man läsa mer på www.garage11.se/coupe
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2832 besök totalt |