| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varför byta olja i växellåda / bakaxel
|
2 besök senaste veckan (2476 totalt) |
|
Innan bytte jag olja efter var tävling i växellådan och varannan i bakaxeln. Det är dyra saker och bra pris gjorde det till en enkel kostnad. Men då jag inte har bra pris på olja längre så början man bli snål
Innan körde jag på 76 olja, nåt mineralgrej så den behövde kanske bytas ofta oxå, min servicegubbe rekommenderade det ivarjefall. Nu kör jag istället på Red line grön (LightWeight ShockProof) i lådan och den röde (HeavyWeight ShockProof) i bakaxeln. Han jag köper av hävdar att jag kan köra hela säsongen på oljan i bakaxeln och bara dra ur oljan ur lådan och torka bort spånen på pluggen och så i med oljan igen. Det är ju liiiiite skillnad i service-intervall mot innan så jag undrar vad det är som gör att oljan är "slut". _________________ Daniel Steiner |
||||
|
En säsong kan du nog köra men inte mer än så. Jag körde med någon av RedLine:.s 80/90 olja i min låda/bakaxel. Trodde inte heller att man behövde byta så ofta men det visade sig att den slits. Började få svårt att få i växlar när lådan blev varm, synkningar fungerade knappt alls på 2 och 3:an. Bytte olja i låda/bakaxel och har inte upplevt några problem sedan dess.
_________________ Rehan Mirza |
||||
|
Re:
Jag har inga synkringar det är en Sellholm dogbox. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
ok, det spelar nog ingen större roll då oljan ändå slits. Jag misstänker att det är dom extrema temperaturerna som får den att bli sämre, skulle nog byta ganska ofta då en Sellholm dogbox inte är helt gratis...
_________________ Rehan Mirza |
||||
|
Re:
Tvivlar på att en bra basolja ska bli så mycket sämre under den tid det rör sig om här. Transmissionsoljor utblandas ju inte med rester från förbränningen som hos en motor eller utsätts för extrema temperaturer. Detta bör man ju annars kunna kontrollera genom att mäta oljans viskocitet. Blir oljan tjockare eller tunnare med tiden så är det förstås inte bra. Däremot så lär additiven förbrukas med tiden, något som är svårare att kontrollera såvida man inte skickar in oljan för analys. |
||||
|
Re:
Så egentligen kvittar antalet växlingar för oljans livslängd? Förutom att det inte får bli så mycket spån att magneten blir full så att säga. Då kommer spånen att åka runt. Hur kan man mäta viscositeten? Går det att göra hemma? Låter väl som att jag bara kör ur oljan tvättar/torkar magneten och drar i oljan igen då. Hur lång tid är "tiden"? _________________ Daniel Steiner |
||||
|
IMHo1: Växellådsoljan förbrukas inte, men det är bra att bli av med metallspån och vatten (i teorin skulle man kunna tömma/filterar/koka/återfylla).
IMHo2: Diffbromslamellerna "sliter" sönder slutväxeloljan (jag byter varannat år). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Det är LS-tillsatsen som används upp? Min oljebudget sjönk en del till i år tror jag. Thx
_________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2476 totalt) |