Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Haverianalys? + kamteorier?
1, 2   >>
6653 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Haverianalys? Hjälp tack.

Jag körde sönder i fredags

Plockade ur en kolv som jag konstaterade var rätt dålig...

Vad kan raset bero på tror ni?
Det runda hålet har jag borrat för att kolla hur tjockt kolvtaket är och det är 7mm.

Svårt att få bra bilder men det är sprickor på både ovan och undersidan av kolvtaket.
Vid det ena ventiluttaget saknas det rätt mycket material.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Ser ut som en spricka initerats någonstans, möjligen i ringlandet och sedan växt till sig. Det är dock svårt att säga vad det beror på utan vidare analys. En gissning är att cylindertrycken av någon anledning stuckit iväg.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Säger inte emot dig Johan men jag kan inte se några sprickor runt ringlandet.
De tre sprickorna som inte har gått helpaj verkar "bara" vara i gropen, dvs de har inte kommit ut till kanten av kolven.

Vad kan orsaka så häftiga cylindertryck att en kolv skulle kunna spricka?

Stockholm
Här sen Maj 2004

Jag tycker det ser ut som sprickan har börjat där en bit saknas, sen så har den växt därifrån.

Kör du med överladdning på den?
Kan det va så att du fått ner vätska i cylindern? (hur såg topp packningen ut?)
Skenar bra i tryck om det är vatten man får med under förbränning eller om man startar och den har läckt ner kylvätska i en cylinder (vätska är ju svårt att komprimera).

Svårt att säga vad det beror på.
Hur ser övriga kolvar ut?
Hur ser staken ut på den cylindern? (är det originalstake?)
Är det en original kolv?

Då jag inte skruvat BMW så är det svårt att gissa, dom som håller på med dessa har nog lättare att svara.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Motorn är överladdad med hjälp av en skruvkompressor.
Topplockspackningen såg kanon ut, inga tecken på läckage.

Har inte plockat ut resten av kolvarna men det är iaf inte hål i dem.
Kolvarna är smidda Wössner och stakarna är Verdi. Varken stake eller kolv är mao original.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Resten av kolvarna är utplockade.

Samtliga hade sprickor på undersidan

Varför blir det så egentligen???

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Resten av kolvarna är utplockade.

Samtliga hade sprickor på undersidan

Varför blir det så egentligen???

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Kvalité brister?
Wössner är väll inte helt okända, så de skulle nog gärna vilja utreda saken själva skulle jag tro.
Skicka dom ett mail med bilder så ska du nog se att någon tysk med ett express brev
står på din matta i morrn...

Har hört av en källa att de enda märken han litar på blint är Cosworth & Mhale efter alla år trimmsvängen.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Med min (något begränsade kanske) erfarenhet av överladdning skulle jag säga att det har spikat...men det kan ju vara helt fel också. Jag sköt en kolv i Caprin i somras när wastegaten kärvade, det sprack inte lika häftigt som din men jag matar ju inte på med lika mycket effekt heller.

/Gustaf

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

spikningar borde väl hackat sönder kolven snarare vilket det inte ser ut som. De ser ju nya ut, åker du på e85 kanske?

Sprickan ser ju ut att vara en påverkan från mekansik åverkan typ för högt kompressionstryck snarare än felmappning. Hur gamla är kolvarna? Wössner kan ju råkat göra några felaktiga

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Karlsson skrev:
spikningar borde väl hackat sönder kolven snarare vilket det inte ser ut som. De ser ju nya ut, åker du på e85 kanske?

Sprickan ser ju ut att vara en påverkan från mekansik åverkan typ för högt kompressionstryck snarare än felmappning. Hur gamla är kolvarna? Wössner kan ju råkat göra några felaktiga

Kolvarna har några år på nacken men de har inte rullat speciellt mycket.

Åker på vanlig soppa, ingen e85.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag kanske skulle sagt spikning i kombination med högt kompressionstryck. Småspikningar brukar synas i kolvens yta men jag får för mig att om det spikar till på högt laddtryck hinner de skadorna inte uppstå innan kolven och/eller kolvringar spricker.

/Gustaf

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

therealpinto skrev:
Jag kanske skulle sagt spikning i kombination med högt kompressionstryck. Småspikningar brukar synas i kolvens yta men jag får för mig att om det spikar till på högt laddtryck hinner de skadorna inte uppstå innan kolven och/eller kolvringar spricker.

/Gustaf

Tillräckligt stor 'felspikning' ger inte hackspettsmärken, det ger kollapsat kolvtak eller kollapsat ringland.

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Min första gissning är alltid spikning när något går snett med kolvarna. En annan sak är ju att hållfastheten på aluminium går ner rätt brant när temperaturen stiger så det kan ju ha varit cylindertrycket i kombination med hög materialtemperatur som ligger bakom. Utan att tänka så verkar det ju som om kolvarna sviktat om sprickorna i de andra kolvarna finns på undersidan. Spikning skulle kanske ge ett våldsammare resultat och det måste vara svårt att få till lika mycket spikning i varje cylinder. Nån som är bra på materialanalys kanske kan säga hur hög temperatur materialet fått utstå men jag vet inte om det går i praktiken.

Jag skulle gissa att lite lägre kompression och oljekylning av kolvarnas undersida borde hjälpa. Sen kunde det vara bra att ha lite senare tändning eftersom materialtemperaturen stiger rejält vid tidigare tändning.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

hur högt kompressionsförhållande hade du nu? I specen kan jag bara hitta det höga för JE kolvarna du hade tidigare.

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Jag har ingen aning om hur felet upstått. Men om jag själv skulle tillverkat ett par kolvar skulle jag inte gjort dom på det viset. Den är ju fräst som ett tunt rör med ett 7mm lock på typ. Man borde ju lagt in några förstärkningar i mitten och med mer radie.
Nu borde det ju hålla ändå, så nåt är ju fel. Mest en tanke ang. kolvdesignen.

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Nu är vi å tassar i de där kvarteren som heter Mhale & Cossi Liiite överarbetade...

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Karlsson skrev:
hur högt kompressionsförhållande hade du nu? I specen kan jag bara hitta det höga för JE kolvarna du hade tidigare.

Det var nu på ca 8,5:1.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

T08R skrev:
Jag tycker det ser ut som sprickan har börjat där en bit saknas, sen så har den växt därifrån.

Det var det intrycket jag fick också. Alternativet är ju att sprickorna uppkommit direkt i kolvtoppen vid mindre defekter.

Höga cylindertryck lär vara orsaken till problemen. Inte nödvändigtvis genom spikningar.

Sten skrev:
Min första gissning är alltid spikning när något går snett med kolvarna. En annan sak är ju att hållfastheten på aluminium går ner rätt brant när temperaturen stiger så det kan ju ha varit cylindertrycket i kombination med hög materialtemperatur som ligger bakom. Utan att tänka så verkar det ju som om kolvarna sviktat om sprickorna i de andra kolvarna finns på undersidan. Spikning skulle kanske ge ett våldsammare resultat och det måste vara svårt att få till lika mycket spikning i varje cylinder. Nån som är bra på materialanalys kanske kan säga hur hög temperatur materialet fått utstå men jag vet inte om det går i praktiken.

Jag skulle gissa att lite lägre kompression och oljekylning av kolvarnas undersida borde hjälpa. Sen kunde det vara bra att ha lite senare tändning eftersom materialtemperaturen stiger rejält vid tidigare tändning.

Svårt att avgöra vilken temperatur som nåtts såvida ingen fasomvandling skett. Det man kan göra är i så fall att hårdhetsprova och jämföra med original hårdhet.

Samuel Lindkvist skrev:
Jag har ingen aning om hur felet upstått. Men om jag själv skulle tillverkat ett par kolvar skulle jag inte gjort dom på det viset. Den är ju fräst som ett tunt rör med ett 7mm lock på typ. Man borde ju lagt in några förstärkningar i mitten och med mer radie.
Nu borde det ju hålla ändå, så nåt är ju fel. Mest en tanke ang. kolvdesignen.

Jo, själva kolvkonstruktionen i detta fall är ingen höjdare. Kolvarna på bilden du postade har betydligt mer tydliga drag av den konstruktion man brukar använda i tävlingsmotorer.

Kolvar med box-N-box konstruktion är mycket starka i förhållande till deras vikt. Denna typ av konstruktion togs fram av Mahle för F1. Bild nedan.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Min lekmannabedömning efter att ha hållit två av kolvarna i handen nyss är att de utsatts för alldeles för stora mekaniska krafter, dvs för högt cylindertryck. Min gissning är högt laddtryck på lågt varv.

Växjö
Här sen Jan 2005

Det ser ut som kolvarna är mycket bearbetade underifrån.
Jag tror att kolvtaket har flexat i mitten av höga cylindertryck, detta i kombination av en liten radie på undersidan av kolven ut mot kolvbultsinfästningen . Här är ju en jättestor förändring av materialtjocklek. Detta i kombination av väldigt liten radie ger höra spänningskoncentrationer.

Mitt tips är att en av sprickorna i taket har växt och gått ut till ringlandet. Mina Cp Kolvar till mercan är inte frästa på undersidan på samma vis, utan har en stor radie istället som är smidd och obearbetad.

Tråkigt som fasen! Men jag tror att de kolvarna är mer lättviktskolvar än för höga cylindertryck...

Mvh Gordon

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Skruva banåkabil
Haverianalys? + kamteorier?
1, 2   >>
6653 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande