| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Huvudbromscylinder, byta eller ej?
|
2 besök senaste veckan (2271 totalt) |
|
Jag har, ska eller snarare håller på att byta bromsar fram på min lilla bil.. Får ingen klarhet i hur jag ska göra, beträffande huvudbromscylindern! En del säger att de kommer fungera bra, bara ta lite längre ner, en del säger att de inte kommer bli någon bromsverkan alls i stort sätt.. Så är det någon vänlig rackare, som kan förklara detta för mig? Fram är mina nuvarande std. Ok, av enkolvstyp med en diameter på 51mm.. Jag byter till ok som fortfarande är av enkolvstyp, men med en diameter på 57mm.. Bak är mina ok enkolvsok, med en diameter på 36mm! Det jag funderar på att göra, är att skaffa en huvudbromcylinder från samma modell, som frambromsarna är hämtade ifrån.. Denna modell har en kolvdiameter på 35mm bak.. Borde med andra ord passa bra? Jag vet i dagsläget inte hur kraftig min cylinder är.. Men hur stora marginaler har jag att spela på? Hur blir effekten, om jag istället byter till en "för" kraftig cylinder? Tacksam för upplysning, har försökt sökt utan större framgång
_________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||||
|
dina nya ok har 25% större area än dina gamla. Det kommer alltså ta lite bättre fram med samma pedaltryck mot innan.
Detta kommer att flytta din fram/bak-balans lite framåt. En annan bromcylinder kanske har en annan reduceringsventil som kompenserar för detta, men då gäller ju att den bilen har motsvarande viktfördelning och motsvarande förhållande på skivdiametrar. Att det tar för mycket fram är ju inte farligt på samma sätt som för mycket bak så jag skulle nog testa. Tycker det verkar osannolikt att din nuvarande huvudbromscylinder skulle bottna av 25% mer area. Så resonerar jag i alla fall. Är det galet får ni gärna rätta mig .
_________________ Markus Ålind |
||||||
|
Re:
Av samma anledning som folk brukar uppdatera bromsarna? Kraftigare bromsverkan
Byter naturligtvis till kraftigare skivor också, och dessa ok blev som bolt-on _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||||
|
hoppas att jag inte är helt fel ute nu:
med större kolvdiameter i oket kommer kolven att flytta sig en kortare sträcka relativt hur långt kolven i huvudcylindern rör sig.men det mesta av det kan du ju ta upp genom att placera beläggen så nära skivan som möjligt (med shims eller om det finns ngt annat sätt) från start. Jag skulle nog försöka få tag på en ny huvudcylinder för att vara på den säkra sidan, men jag skulle ändå testa att byta bara oken först. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
|
Re:
[quote="PerKr"]hoppas att jag inte är helt fel ute nu: men det mesta av det kan du ju ta upp genom att placera beläggen så nära skivan som möjligt (med shims eller om det finns ngt annat sätt) från start. quote] Beläggen sitter alltid så nära som möjligt utan att bromsarna ligger åt i vilo läget. de kan inte schimsa något!! men ev så tar pedalen lite lägra ner, kanske inte äns märkbart. Du får ju som sagt en större area på kolven som över för ett större moment till belägget. Det jag har läst någonstan på rejsa så har du en större huvudcylinder så ökar trögheten i momentet på pedalen (tungtrampad) Mindre huvudcylinder mera lätttrampad med längre rörelse. Mvh Daniel _________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||||||
|
Re:
Precis, bromsystem är ju självreglerande så att det alltid är samma avstånd till skivan i viloläge oavsett hur slitet (dvs tjockt) belägget är.
Exakt, mekanikens gyllene regel; det du förlorar i kraft vinner du i väg och tvärt om. En större huvudcylinder trycker ju på mer vätska i bromsledningarna för samma rörelse än en mindre därför går det åt mer kraft. Även det omvända gäller såklart. Problemet är ju om du har en för liten huvudbromscylinder iförhållande till oken så kanske den bottnar innan du har möjlighet att låsa upp bromsarna för att huvudbromcylindern helt enkelt inte kan trycka fram tillräckligt med bromsvätska. _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Tror jag har svarat i en annan tråd ang samma problem.
Din bil likväl som min (golf gti) har ganska liknande setup bromsmässigt. Jag bytte mina framok och gick upp i diameter på kolv. Detta medfördeganska omgående lååång pedal och dålig känsla. Bytte upp mig till en större huvudbromscylinder och problemet var löst. Iofs är detta mer standard än undantag på VW och ett vanligt byte. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
Vill man ha bättre bromskraft (G-kraft), så gäller det att utnyttja fördelningen av bromskraften mellan fram o bakhjulen maximalt. Har bilen låst framhjulen först tidigare så blir bromskraften lägre om främre kolvarean ökas eftersom bakhjulen kommer att utnyjas i mindre grad. Att bilen kommer att få större bromskraft vid ett lättare pedaltryck så att de upplevs effektivare har inte med den maximala bromsprestandan att göra. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2271 totalt) |