| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Haverianalys? + kamteorier?
|
6653 besök totalt |
|
för att kunna gämföra designer. CP kovar specade för radfyra YB Cosworth motor 800-1000 Hk, 3 bars laddtryck minst och knappt org komp.
http://www.chicane.se/sidor/bilbygge det är stor skillnad på dessa kolvarna och wössner kolvarna.
hoppas du grejar detta bakslag me jonas! kämpa på! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
|
Re:
På vilket sätt är dessa kolvar bättre? Tycker att designen på dessa ser rätt lika ut de som jag har?! Bakslag?! Vadå, blir bara nånting att göra nästa vecka när man är ledig... det är ju gatebil på mantorp nästa helg som ska köras... //Jonas _________________ Jonas Edling |
||||||||
|
Re:
Skön inställning. Får du tag på nya kolvar eller? |
||||||||
|
Re:
Ultramotor har det liggande på hyllan och de skulle förhoppningsvis kunna borra nästa vecka. Får se om det blir så eller om det blir någonting annat. _________________ Jonas Edling |
||||||||
|
utan att leka messersmitt, för det är verkligen inte meningen; det är faktiskt rätt stora vesäntliga skillnader i designen på wössner kolvarna och CP kolvarna. speciellt om man ser rundade ytor, kanter osv, materialsdesignen runt kolvbult både ut och invändigt, utformningen både på ut och insida för att stötta kolvtaket osv.. allt för att klara av mycket stryk, höga cylindertryck. JE har liknande design som CP, fast CP har gått ytterligare längre i utvecklingen än JE så även där skiljer det lite. tror tyvärr inte att ultra har så mycket tillval ikryssat på sina kolvar med gämför wössner kolvarna med ett par JE på ultra om du endå ska dit. då får du säkert ett hum om vad det är för babbel-drabbel jag yrar om här.
lycka till med meckandet!
_________________ Christian Lange 458 |
||||||||
|
Re:
Helt rätt, CP kolvarna som det hänvisas till här har inte en speciellt mycket bättre konstruktion. Visst, de tål säkert höga cylindertryck men inte pga bra konstruktion utan främst pga grövre gods. Snarare skulle jag vilja säga att CP kolvarna har en enkel konstruktion från ett billigt smidesämne. Man har även oljekanaler till kolvbultens lagring i kolven något som Mahle inte rekommenderar (men levererar till de som önskar det), det är bättre att använda en DLC belagd kolvbult och undvika att borra i en av kolvens mest belastade delar. Jämför man med ex. Mahle Motorsport så erbjuder ju även de kolvar i metall matris komposit, man kan även få kolvens underdel helt CNC bearbetad för att detta möjliggör en optimerad form som man inte kan nå med enbart smide. De kan även bygga in spänningar i högt belastade ytor för att motverka sprickbildning. De samarbetar dessutom med tillverkare av ex. kolvringar så att de kan leverera ett komplett "paket", bland annat så finns möjlighet till extremt tunna kolvringar och kolvbult av titanium aluminide om man skulle önska. Men då rör det sig förstås om helt andra priser. CP, vilka ägs av Pankl (mest kända för sina vevstakar) har dock även de kolvar med box-n-box konstruktion för maximal styrka till lägsta vikt. Beställer man kolvar av Mahle Motorsport eller Cosworth så får man även specificera ex. vevgeometri, max cylindertryck och varvtal så att kolvarna kan optimeras för just den motor de ska användas i. |
||||||||
|
C: jag är ingen expert men jag tycker det är alldeles för för lite gods mellan ventilurtaget och kolvens slut, skulle vara bättre att ta bort det då det kan bli alldeles för varmt.
var just det som hände martinsson med grymma audin. _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||||||
|
Re:
jag e ledsen för det jag skrev. trodde det handlade om relativt billiga kolvar här, under 9000kr för ett sett med kolvringar. visst kan man beställa vad man vill, titan, berylium, hel cnc frästa billet kolvar, osv osv, ja vad man vill och kan betala för. det är bara att kontakta en bra firma så som tex pankl. de kan göra istortsätt vad som hällst där. tror vi ska hålla det just i denna tråden nere på relativt billiga kolvar, det är nog det som ger jonas mest tipps. inte ett par kolvar för 6000kr st ink ringar. vad gäller vad man ska speca vid beställning hos CP så är det identiskt med mahle och cosworth.
det är redan omhändertaget. glömde detta när jag beställde kolvarna. normalt är den bearbetningen med i TG Racings spec på kolvar från CP till Cosworth YB motorn men dessa beställde jag speciellt för min motor och då missade jag det. ska någongång ta nya bilder på dem så som de ser ut nu istället, har fått höra det där ett par ggr när jag visat dessa bilder.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
|
Re:
Nja, nu behöver man ju inte dra iväg fullt så långt, men bara en smidd kolv i 4032 med box-n-box konstruktion och radieförsedda ventilurtag, eller i alla fall med en konstruktion liknande Mahle kolvarna från Ferrari 430 som Samuel Lindkvist postade en bild på är ett stort steg framåt. Kolvar i beryllium-aluminium tror jag förresten är ganska svåra att få tag på, tror de flesta inte vill tillverka dem. I alla fall om man har tänkt sig beställa fyra stycken. |
||||||||
|
dra gärna fram en spec som du tycker passar och och redovisa gärna kostnaden oxå. är instresant att se andras funderingar me!
när det gäller exlusivare material så måste man ju oftast beställa batchar om minst 5 sett a 4 kolvar, det är ju rätt så förståeligt. kommer inte riktigt ihåg sådär rätt ur huvet vad pankl begärde för batchstorlek men jag tror det var något sådant.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
|
Hmm, det känns som om flera har teorin att det helt enkelt varit för höga cylindertryck som gjort det.
Hur kan man se eller märka om cylindertrycket är för stort och vad kan man isf göra åt saken? (Förutom att ta bort kompressorn förstås) Jag är fullt medveten om att det inte är helt snällt mot motorn om man kliver fullt från tomgång så det laddar drygt en bar vid 1500rpm men det har jag försökt att undvika. Har lite funderingar när det gäller kammarna. I nuläget har jag snällare avgaskam med mindre lyft och duration än vad som sitter på insugssidan. Ska man måhänfa göra precis tvärtom så att man får ut avgaserna lättare? Eller två likadana? _________________ Jonas Edling |
||||||||
|
Re:
Varför är det värre med högt tryck på låga än på höga varv? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
|
Har sett exakt samma "härdsmälta" förut och det berode på högt varvtal en längrestund med stigade insugstemp och avgastemp vilket orsakade "spikningar" just vid ena avgasventilen. Blev typ som en svetslåga som brände ner rakt igenom alla ringar precis på samma sätt som din och ett djupt jack i cylindern också.
Får man fråga hur "raset" uppstod??? Va det under höglast under en längre stund?? _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||||||
|
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
så länge man inte har någon onomal förbränning med höga peaktryck så kommer cylindertrycket väl vara som högst där vridmomentet är som högst.
därefter brukar fyllnaden och således trycket.. på svenssonmotorer med kompressor brukar få högaladtryck tidigt och ett riktigt elaka vridmoment på relativt låga varvtal. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
|
Re:
Nej inte alls. åkte iväg på 1:an, det spinner, tar omtag, i med 2:an och det börjar ryka oroväckande. En halv minut innan hade vi väl åkt halvfort, var väl en bit på 4:an och lite över 200km/h men det tar inte lång tid att komma upp i dessa farter...Mao ingen lång plågning. Var iaf ingen motorvägspiskning i 250km/h + som det handlade om. _________________ Jonas Edling |
||||||||
|
Re:
Vet inte vad Mahle tar för sina box-n-box kolvar men är man intresserad så kan man ju skicka en förfrågan till ett par olika tillverkare och höra. Man behöver ju inte ta till någon extremare specikation för en applikation som denna utan den bättre konstruktionen kombinerat med en vanlig hög kisel legering som 4032 och eventuellt hårdanodiserade kolvringsspår borde passa, gärna med DLC belagd kolvbult av stål. Sedan kanske man bör vända blickarna åt oljekylningen av kolvarna istället. När det gäller aluminium-berylium så brukar det inte vara så omtyckt eftersom de inte går att tillverka utan ta speciell hänsyn till personalen som riskerar att utsättas för beryllium damm. Det krävs alltså bland annat en ventilation och spån hantering speciellt avsett för detta.
Cylindertrycket kan mätas med speciella tryckgivare, förstärkare och snabb loggningsutrustning. Finns utrustning man kan montera via ett speciellt tändstift, på så sätt behöver man inte borra i toppen. Tror det finns några få i Sverige som kan utföra detta på eftermarknaden, det är ganska ovanligt och utrustningen som krävs är ganska dyr. Cylindertrycken kan reduceras genom att ex. minska förtändningen vid hög last. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Haverianalys? + kamteorier?
|
6653 besök totalt |