| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Ett hjärnsläpp av rang!
|
4706 besök totalt |
|
Ett hjärnsläpp av rang!
Tänk på att skruva fast hjulen innan ni beger er ut på banorna runt om i landet i sommar. Den har kanske varit upp förr, kunde inte hitta den iaf. http://bil.feber.se/feber/art/22337/
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
|
||||||||
|
Fint att handbromsen är dragen när bilen ligger med magen i backen... bara utifall att
|
||||||||
|
Re:
Bara en jänkare som inte har koll på om det är M12 eller M14?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
oj, stackare!!
Måste fått på fel hjulbultar alltså, annars kan det väl inte gå så illa. Sen det med handbromsen är nog bara något man gör av ren vana.
|
||||||||
|
Re:
Tumgängor... (Byter ut alla tumgängade jag stöter på på Forden - usch!!!)
|
||||||||
|
Det kommenterades på den andra siten, men tur att det hände på en tom parkeringsplats och inte på gatan.
Jag vill inte stå i vägen när ett ~20 kilo hjul kommer studsande... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
|
Hmm hur var det nu med F1 bilarna - hade inte de nåt system för att förhindra att hjul kom flygande? Var väl nån stackars funktionär som dog för längesedan av ett kringflygande däck.
Något för den här killen kanske?
Men som det står i rubriken - han fick ju hjärnsläpp!
|
||||||||
|
Re:
Jag tror jag såg den funktionen när Kimi Räikkönen körde av efter att varit jagad av Alonso många varv. Han tog curbsen jävligt aggresivt och efter att ha haft helt sjuka vibrationer i bilen så small det till och Kimi använde leca-kulorna som broms. Då lossnade inte hjulet. Det hängde kvar i nåt litet smart stag. Kan det vara en kullagrad ring som sitter fast i fälgen på nåt smart sätt och sen till ett fäste i bilen? Ja den snubben skulle haft två såna på varje hjul och ett till hjärnan som tydligen släppte den oxå. Ren tur att inte en wankel-kolv kom farande oxå.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
|
Re:
Sitter en wire som skall hålla kvar skiten i bilens närområde vill jag minnas. Tumskruv, är inte det nåt medeltida tortyrredskap?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
|
||||||||
|
Re:
det stämmer bra att det var en funkis som tragiskt nog dog för ett par år sedan av skadorna fråna tt blivit träffad av ett hjul. då hade de redan en kevlar vire om jag inte minns helt galet. numera har de flera eller har ökat styrkan på kevlarviren. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
|
På speed tv:s sändningar från F1 så har dem alltid lite fakta om bilarna och för några lopp sen så handlade om just den wiren som håller fast hjulet när hjulupphängningen brister.
Det är en wire av kevlar som ligger gömd innuti bärarmarna på alla fyra hjul. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||||
|
Re:
Det stämmer bra det! Denna "vajer"som håller hjulet i schack infördes i F1 efter Ayrton Sennas dödskrasch, där han omkom pga att framhjulet träffade honom i huvudet och dödade honom omedelbart :/ _________________ Tomas Berg |
||||||||
|
Re:
Det var på Monza 2000 som en funktionär dog efter att ha fått ett hjul på sig i startkraschen: http://www.youtube.com/watch?v=EFl79 _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
|
Re:
Var det inte en Freak-olycka i Australien där ett hjul flög igenom en lucka i staketet och träffade en brandman med? Runt 2004 eller nåt? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Här finns det klippet för dom som är intresserade. Finns fler riktigt intressanta inslag att se på samma sida.. _________________ Mvh Niklas Thingvall EVO 6 TME Ayrton Senna Da Silva 1960-1994 |
||||||||
|
Re:
2001: http://www.youtube.com/watch?v=BgTaE _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Ett hjärnsläpp av rang!
|
4706 besök totalt |