Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Triangulering och rörramschassi?
1627 besök totalt
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare

Hej.
Nu har jag börjat med pappslöjden...
Tyvärr har min kamera gått sönder så det kan bli svårt att posta bilder. Jag tänkte försöka beskriva problematiken istället och se hur andra löst det hela.

Tanken är alltså att montera att rörramschassi i min Mustang II från 1975.
Jag har upptäck genom att limma blompinnar med limpistol att böjstyrkan inte kommer att vara något problem (ingen överaskning).
Däremot så blir veidstyvheten lurigare.
Bilen planeras i tre sektioner: framvagn, kupé och bakvagn.

Framvagnen kommer med stor sannolikhet att behålla de stora balkarna men ersätta en del plåt med rör. Framförallt så blir det nya fästen för dämparna. Originalinfästningarna för de dubbla A-armarna tror jag man kan behålla ganska omoddade (iaf till en början) , men man kan ju skaffa rör justerbra A-armar...

Bakvagnen blir säkert den lätta biten då dess enda uppgift blir att fästa dämparna, plåten och kofångaren. Trelänk, fyrlänk, satchellänk,... någon form av länk blir det och den fäste ganska långt fram i chassit.

Kupén verkar bli svår att få till vidstyvheten i? Idealet är ju en låda med tvärstag så allt är triangulerat men man skall ju kunna sitta i bilen ochså. Förare + 1 passagerare.
Två experiment som visar på problematiken.
1. Tänk på bilen som en cab. Jag försökte göra en låda som man skulle kunna få in i en cab. Begränsad vridstyvhet pga "locket" på lådan saknas.
2. Kupé med full bur. Vridstyvheten förbättras men ett nytt problem inträder. I fogen där den sneda strävan (som följer a-stolpen) möter den horizontella (som följer taket bakåt) vid framrutan/taket Vill vridingen "räta ut" fogen. En extra stötta hade löst problemet men då kommer man inte in/ut ur bilen...

Några förslag på typiska lösningar? Skall försöka lösa ett par bilder... man känner sig så handikappad utan kamera.

Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Någon som vet ett bra ställe att uploada bilder? Lånade en kamera...

NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

..

Dubbelpost

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Eller också laddar du upp dem direkt på rejsa, så slipper du krångla...

Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Gah... hade missat den där.

Första provet...

Kupén enbart utan bur.

Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Inga kommentarer?
Jag upplever "kupén" på bilden som att den är hyfsat vridstyv och bör bara bli bättre när man lägger till resten av buren.
Tanken med krysset i miten är att göra kardantunneln till en bärande del i strukturen.

Skruva banåkabil
1627 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande