| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
SAAB 9000TURBO till bakhjulsdrift?
|
9958 besök totalt |
|
Hejsan jag undrar om det är någon som vet om det fins en växellåda så man kan änkelt och lätt sätta på en saab 9000 turbo motor så man kan ha ut bakhjulsdrift. Opel Ford? Alla svar välkommnas.. _________________ petter olausson |
||
|
Växellådan från Opel omega B V6 (-94 och framåt) passar på SAABmotorn.
Helst ska den komma från en 3,0 då den tål lite mer vrid, 280 Nm enligt spec. Kallas R28 på Opelspråk. Det är lite svårt att hitta såna lådor i Sverige tyvärr eftersom de flesta 3,0 V6orna såldes med automat här. Tyskland kan vara lättare. Annars funkar säkert den lite klenare R25 lådan som sitter på 2,5 liters V6, den ska klara 250 Nm. Betydligt lättare att hitta begagnade R25 lådor i Sverige, bara ringa runt till skrotarna. PS. Hade du frågat på Opel Sport Club eller SAAB turboclub så hade du säkert fått fler svar snabbare! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Som jag ser det så är det säkert en kul utmaning att bygga om en Saab 9000 till bakhjulsdrift, kan ju vara hur intressant som helst att komma på egna lösningar. Men om man räknar tid och pengar så är det svårt att få det att gå ihop. Annars skulle ju ingen köpa en färdig bil utan bygga sina egna bilar.
Finns det någon som byggt en bakhjulsdriven Saab tidigare, skulle vara kul att se.
_________________ Anders Hansson |
||
|
En kille i garaget där jag hyr in mig har en påbörjad SAAB 900 ng RWD. SAAB kortmotor och Opel-låda. Bakvagn från BMW E36.
Rättelse: Det är BMW-låda och adapterplatta. _________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||
|
Har sett åtinstone en riktigt brutal Saab för rattlåsrejs med bakhjulsdrift. Inte många originaldelar kvar där inte.
Tycker du resonerar helt rätt i vilket fall. Alla busbilar mår bättre av att driva baktill. Framhjulsdrivet är bra för vardagsbilen. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Varför bara bakhjul driven ......
ta en saab motor nyare än 94. Köp en sprängkåpa från england för Opel --> ford låda och vålla du har möjligheten att sätta 4wd for drivlina på en saab motor ( om man nu vill göra sig all det jobbet) Hade jag vetta detta när seven bygget starta hade det inte blivit bara saab omega bakjulsdrift
( absolut starkaste lådan är annars R28 diesel lådan (315Nm) , men den är oxå svår att hitta i sverige) _________________ // TXbias BXrndtson |
||
|
http://forum.savarturbo.se/viewtopic
läs och begrunda någon som kan göra en sådan adapterplatta till mig kanske fast till en kortmotor _________________ Eric Ackeby |
||
|
Här är ett liknande projekt som du söker iaf: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
ja eller mitt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Eric Ackeby |
||
|
finns ju en kille som kallas tony-avesta ju som byggt på en ford med SAAB motor o BMW växellåda o bakaxel, själv håller jag också på med ett sådant bygge, behövs bara skaffas en adapterplatta mellan lådan o motorn så funkar d fint
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||
|
_________________ Per Ferm |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9958 besök totalt |