Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Oljekylare
<<   1, 2
7895 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hej Johan!

Jag är ganska övertygad om att det är vibrationer som fått din kylare att spricka.

Jag är också ganska säker på att dom långa slangarna utan upphängningar tillsammans med dom mjuka gummiupphängningarna av kylaren orsakar detta.

Exiteras förmodligen av motorns grundton någonstans i registret där det gasas friskt. Att inte kylaren spricker vid infästningarna beror på att du har upphängningar i just det planet.

Recept1: Förankra kylarslangarna så att infästningen blir styv i bilens längdriktning på ca 50 mm avstånd från slangklämmorna till kylaren.

Recept2 (bättre): Hela infästningen med hjälp av rätt veka konsoler till kylaren luktar vibrationsproblem. Bygg en styv konsol, men använd samma typ av gummiupphängningar och placera kylaren ovanpå ett av hjulhusen samt led in luft från motorhuven.

En enklare ombyggnation är att flytta kylet ut till vätskekylarens kant och använda kortare slangar. Regla upp vätskekylarens ovankant med ett stag och gummibussning mot hjulhuset. Borde vara fullt tillräckligt.

Jag har jobbat mycket med utmattningsvibration och min erfarenhet säger mig att det här är en typisk 100-200 Hz:are vilket motsvarar 3000-6000 rpm.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Daniel:
Hur kan jag sätta fingret på att det är vibartions som ställer till det för mig.
Börjar bli dyrt att prova.
Nu har jag förpassat 3st oljekylare över styx på ganska kort tid.
2st Mocal kylare(nya) och en av okänt fabrikat(beg).
Alla verkar ha sagt upp på ungefär samma ställe någonstans vid inloppet ((nertill, se bild i tidigare inlägg) inne i paketet.

Jag har tittat lite tryckförluster kontar flöde mm för oljekylare, se
http://www.setrab.com/downloads/en_STD.pdf
Vad jag kan utläsa så om man hugger lite i luften är ca max 160kPa tryckförluster pga anslutningsdiameter och ca max 70kPa i kanalerna.
ger då bar 2,3bar.
Hmm måste nog mästa trycket vid inloppet på kylet på något vänster.

Laholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Jag har tittat lite tryckförluster kontar flöde mm för oljekylare, se
http://www.setrab.com/downloads/en_STD.pdf
Vad jag kan utläsa så om man hugger lite i luften är ca max 160kPa tryckförluster pga anslutningsdiameter och ca max 70kPa i kanalerna.
ger då bar 2,3bar.
.

Eehh, nu är jag inte med dig, du visste ju inte flödet, hur kan du då beräkna tryckfallet m h a dom diagrammen?

Precis som skriver är ju tryckmätning före och efter ett säkert sätt att slutligt reda ut detta, dock lite pilligt med t--kopplingar och grejor. Spin-off på detta är iofs att om viskositeten stämmer så kan du beräkna ditt oljeflöde (om du det är av intresse igentligen )

Daniels tes verkar fullt rimlig tycker jag.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Pär:
Helt korekt, jag har inte en aning om oljeflödet. Men tittar jag vad som är max så vart det max 2,3bar hugget någonstans i värdsrymden
2,3+6 ger ca 8,3bar, detta borde kylet klara.

Kan man få någon form av tryckspikar, typ att det slår i vattenrören när man stänger av en dålig kran??????
Räcker det då om man borrar ett litet hål i termostates så det läcker lite mellan inlopp och retur på kylet????

ok.
Åtgärdslista.
1. Ta den sista beggade kylet jag har och hänga upp det bättre.
2. Fixa T-anluting på inloppet på kylet och montera en manometer där.
3. Om det funkar tjacka nytt kyl.

Daniel:
Skall jag skruva fast kylet i 4st gummuduttar med gänga i varje ända?????
och skruva fast slangarna i karrosen ca 50cm från kylet, eller missförstod jag dig????

ps, fy fan vad jag hatar fel som man inte vet säkert varför det gick åt hel....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Johan, först och främst tycker jag nog att du ska flytta oljekylaren ut mot sidan av vattenkylaren. Då slår du två flugor i en smäll men måste skaffa nya dyra fina kortare oljeledningar.....

Alternativt staga upp hela kylarpaketets mitt punkt mot karossen, med hjälp av gummiupphängningar. Dessutom komplettera med upphängningar av oljeledningarna ca 50 mm (5 cm) ut från anslutningarna.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
På bilden så ser det ut att finns plats brevid vatten kylaren men stoppar man dit fronten med lysena så får man knapt ner ett fit..hår på den sidan.
Skall oljekylare sitta brevid vatten kylaren så blir på andra sidan och ännu längre slangar och kylet kommer bakom lyset.

Kan man bygga en ram(typ vinkeljärn) som man sätter oljekylaren i som sitter fast i karossen i nerkant och i fronten upptill?
Kylet sätter man i ramen med gummikustar.

Skall slangrana skruvas stump i ramen eller skall dessa också vara gummiupphängda???
Tanken var att skruva fast slangarna i ramen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
På bilden så ser det ut att finns plats brevid vatten kylaren men stoppar man dit fronten med lysena så får man knapt ner ett fit..hår på den sidan.
Skall oljekylare sitta brevid vatten kylaren så blir på andra sidan och ännu längre slangar och kylet kommer bakom lyset.

Kan man bygga en ram(typ vinkeljärn) som man sätter oljekylaren i som sitter fast i karossen i nerkant och i fronten upptill?
Kylet sätter man i ramen med gummikustar.

Skall slangrana skruvas stump i ramen eller skall dessa också vara gummiupphängda???
Tanken var att skruva fast slangarna i ramen.

Det sista förslaget du ger låter lysande! thumbs up Sätt slangarna stumt i ramen.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu skall jag ha skärp, hängslen och lägga mig ner bara för att vara säker på att inte brallorna trillar av

Var hittar man en tryckreduseringsventil(med retur för övertrycket) som klara 8-10bar och ett max flöde på ca ca ca ca ca 150 l/min???????

och kylet och slangran skall skyddas duktigt för vibrationer.

Jag har varit i kontakt med Setrab(tillverkar oljekylare) och frågat div om min aplikation.
Killen jag snacket med var nog mäst inne på för högt tryck eller tryckspikar men vibrationsskador var inte häller otroligt.
Han var jäv... hjälpsam thumbs up

Han hänvisade även till Trendab(återförsäljare av Setrab) i Södertälje men där fick jag bra svar godag yxskaft hjälpsamhet NOLLA i det nämaste.
Så nu vet jag var jag inte skall köpa min nya oljekylare.
De enda de sa var att vibrationsskador bara kom om kylet var stumt monterat i karrossen och det hadde jag ju INGEN aning om häller

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu är trycket kollat före kylet, ligger ca 1-1,5bar över vad jag har i motorn. Kalla motor ca 8bar, hmm högt så jag bytte reduserinsfjäder.
Nu är trycket ca 6bar innan kylet och ca 4,5-5bar i snurran.
Nu skall jag hänga upp provisor kylet någoluna och ut och provköra.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu provkört
Tryck innan kylet ligger konstant på 6bar när man börjar varva lite
3500-8000. Motorn trycket sjunk något när oljan vart varm till 4-4,5bar
Är det vättigt med 1,5-2bar i tryckförluster genom oljefilter, slangar och motorn????
oljetrycksgivaren på motorn sitter någotsånär i slutet på huvudoljekanelen i motorn.
En oljetemp på stadigt 80grd, lite lågt men den stiger fort när den kommer in i snurran. Hmm skall byta oljetemp intrument, gradringen är risig. (60-100-110-120-130-140 grd)

Då var det bara att åka och köpa en ny oljekylare igen.

ps Audi TT säljs utan ratt tror jag

Laholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:

Var hittar man en tryckreduseringsventil(med retur för övertrycket) som klara 8-10bar och ett max flöde på ca ca ca ca ca 150 l/min???????

Pratade med min farsa som håller på med hydraulik, han menade att gänse sätt att lösa detta är att via en t-koppling sätta en övertrömsningsventil, t.ex med returen direkt till sumpen. Eftersom denna då aldrig tar stor del av flödet kan mna välja en relativt liten. Väljer man en för hydralik (troligen markant billigare än motsvarande från någon race-shop) så behöver man byta fjödern för att kunna ställa in så lågt tryck (eftersom hydraulsystem normalt sett arbetar med mkt högre tryck.)

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Pär Hylander:
Tack, jag va inne på något dylikt.

Men när jag bytte fjäder i tryck/flädesredusering jag har vart oljetrycket mycket mer stabilt och ca 1,5-2bar lägre. Känns som det är rätt.
Sjunker det mer kan jag ställa upp det ca 1-2bar med justerskruven.

Så jag glömmer en extra tryck/flödesredusering till.

Oljekylare
<<   1, 2
7895 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande