Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (42908 totalt) |
Tackar tackar
![]() Jo jag har för mig att det ska finnas sådana sprängkåpor, men jag är inte riktigt säker på vad dom kommer från för bil, kan vara Manta 1.8, men som sagt lite osäker där. Min är omsvetsad o klar redan ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Jaha dags att uppdatera lite, det lilla som finns iofs
Blev inte mycket åkt med eländet i somras pga div strul med laddtrycket, fick inte riktigt kontroll på det, det ville bara skena iväg. Vilket medförde att motronic inte kunde läsa av det höga laddtrycket och klippte därmed av tändningen Läcksökte motorn flera gånger och det var ju tätt, fixade med hjälp av Calte på www.calibrateamsweden.se en justerbar actuator ![]() Dock ingen skillnad Höll på och felsökte detta länge, men tröttnade till slut, hade sedan tidigare köpt mig ett EDS kit. ![]() Fick hjälp av svärmor att löda, det ni, hur många kan säga att svärmor vart med och trimmat bilen ![]() ![]() Denna lill krets är det man löder dit ![]() Klart, nu har jag justerbart laddtryck i 12steg ![]() Soppatrycket var tvunget att höjas från 3bar till 4.5bar iom chippet, så en ställbar regulator inhandlades ![]() Mätare så jag kan hålla koll på vad jag styr med ![]() Nu var det inga problem, bilen gick fint, men det börja bli kallt så bilen åkte in i garaget ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Lite om vad som är tänkt o göras i vinter
Bilen ska få sig en bakaxel-transplantation i vinter, vill egentligen dra dit någon delad historia, men då garaget är lite smått så får det bli en enkel lösning med en stel axel från Volvo. Jag tänkt använda mig av Mantans original fjäderskål i bak och svetsa över den på Volvo-axeln, sedan tänkte jag använda mig av Volvon övre fästen för momentstag där jag drar dit ett likadant stag som sitter i nedre fjäderskålen. På så sätt får jag ju lika långa stag både upp och nere, men problemet är att dom övre fästena är vinklade utåt lite och att fästena då inte kommer komma över varandra så det hela blir ett paralellogram så att säga. Är det möjligt att göra så Ritat lite så ni kanske hajar vad jag menar ![]() Bakaxel som ska dit ![]() original bakaxelns fjäderskål o stag ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Grymt ball med fler ombyggda oplar
Btw Vingen du hade innan,har du kvar den? Pm:a om du vill sälja den ![]() _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
ja har en volvo 265 som e lamell-diffad! har lagt ut den på annons på gatbilar.se här e länken:
http://gatbilar.se/forum/viewtopic.p mvh //ludde _________________ Ludwig Json |
||||
Jaha, snart ett år sen senaste uppdateringen,
![]() Besiktningen gick ut och jag har inte bytt bakaxel så jag har inte kunnat registrera bilen som ombyggt fordon. Bakaxeln står fortfarande kvar ute bredvid garaget ![]() Men lite annat har väl hänt under året ![]() Hittade en roligt bild från felsökningen av laddtrycket, i brist på laptop så tager man vad man haver ![]() ![]() Kastade ur motorn på vårkanten 07 nångång ![]() Kollade av turbons skick, inga som helst fel på den ![]() Eftersom jag är nogrann och petig vad det gäller elsystem så slets kabelstammen till motorn bort för lite tillsnyggning, och det var då som jag eventuellt hittade felet till varför den inte ville ladda. Den blå kabel på baksidan av ratten till det justerbara laddtryck hade bestämt sig för att lossna från sin lödning, och när jag började pilla med det där så lossna även den bruna och svarta kabeln ![]() Men motorn var ju ur så det var ju inte bara o löda ihop det och ut o prova. Finns lite annat på bilen som måste fixas. _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Min förra egenbyggda snorkel var jag inte helt nöjd med, så jag började snickra till en ny
![]() Men den blev lite för hör hög om man gjorde så här ![]() Nu har jag visst inga bilder på den i färdigt skick, men fixar det vid tillfälle Nytt luftfilter inhandlat ![]() ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Tog tag i det innan jul och fick rengjort golvet också, mycket hackande och skrapande av asfaltmatta
![]() ![]() en stund senare ![]() eller ärligare sagt ![]() ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Nyligen har en ny huvudbromscylinder med tillhörande bromsservo från Opel omega 3000 hittat på plats också.
Den gamla bromservon ![]() Den nya servon fick jag kapa och gänga om staget på ![]() bultmönstret var lika med gamla bromsservot men fick ta upp hålet en aning ![]() Skiten sitter på plats, ska bara hooka på pedalstället nån dag också ![]() Förresten är det någon vänlig skäl som vet hur man ska få bort dom äckliga limresterna som blev kvar när jag tog bort dämpmattan på torpedväggen?? _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Re:
Thinner eller roterande stålborste ![]() ![]() MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
haha det ska jag prova ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Re:
Använde Biltemas limborttagare när jag rensade ur 911:an. Inte lika bra som de dyrare varianterna men blev klart godkännt. _________________ Patrick Hansson |
||||
köpte mig denna
![]() Spraya på o dra av, riktigt roligt ![]() ![]() Som vanligt glömt att ta kort på färdigt resultat :mad: har fått en sån här också ![]() 6 puckad sinter från www.lamell.se hoppas det går att köra med denna, inte helt lätt att hitta 228mm lamell, med 1 1/8" nav och 10kugg ![]() Nån som förresten vet tjockleken på original lamellen till c20let?? Min nya är 7.95mm, för grov eller?? _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Lite annat som har gjorts med vagnen, bl.a svetsat dit en stos i tråget för att mäta oljetemp
![]() Likaså har ic-rören fått sig en stos där jag ska mäta insugstemp o laddtryck på lite olika ställen ![]() När man slänger ner en c20let eller c20xe i en Manta eller Ascona B blir det tajt mot torpeden för vattnet som ska ur toppen, jag fixa det så här ![]() Måla lite ![]() Karriär som billackerare är nog inget för mig, men nu är det lite färg där iaf ![]() ![]() Fick golvet grundat också, färgen ser latjo ut, men det är vanlig röd primer ![]() ![]() Åkte ifrån tanklocket på nån mack mellan Eskilstuna och Katrineholm i somras ![]() ![]() Allt för nu tror jag :Fools_Hou _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Fått lite stil på kabelstammen till motorn
Köpte lite kabelstrumpa och motstånd, motståndet använde jag till att ersätta en givare som inte behövs men som eventuellt kan generera en felkod ![]() Så här såg det ut innan ![]() Vardagsrumsgolvet tas i besittning, krävs lite yta när man hålls med detta märkte jag ![]() ![]() Några stift och kontakter gick sönder när stiften plockades ur så jag fick handla lite nytt ![]() Så här blev det när det är klart, dom lösa kablarna som hänger är sånt som måste bestämmas längd på på plats, dom flesta av dom är till MPM dashloggern ![]() MPM dashloggern har även fått en uppdaterad programvara. Nya chippet väntar på att bli monterat ![]() och där var det på plats ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
Har även satt i inredningen då förrådet där mycket av inredningsdetaljerna förvarades började bli så risigt och läckte in vatten, så för att det inte skulle bli förstört så monterades det i bilen.
Men först lite städning och omstrukturering av elsystemet inne i bilen ![]() ordentlig tvätt och rengöring innan sakerna åker i ![]() ![]() ![]() Hade glömt bort hur trasiga och fula en del delar var, men dom kommer bytas ut efterhand jag kommer över bättre delar. ![]() Ska idag åka o se om jag kan få ordning på mina ombyggda nav, behöver en ordentligt pelarborrmaskin så jag kan borra opp ett nytt bultmönster. När dom är klara kan jag få ner bilen på marken och slänga i motorn. Bitarna börjar falla på plats ![]() Kanske blir lite åka av i sommar ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (42908 totalt) |