Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta B 2.0t -87
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (42908 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3583



Schysst bygge! thumbs up Alltid kul med rejsiga oplar!
Finns det sprängkåpor som passar på OHC-blocken till Monzalådan? Eller ska det svetsas om?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Tackar tackar

Jo jag har för mig att det ska finnas sådana sprängkåpor, men jag är inte riktigt säker på vad dom kommer från för bil, kan vara Manta 1.8, men som sagt lite osäker där.

Min är omsvetsad o klar redan

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Jaha dags att uppdatera lite, det lilla som finns iofs

Blev inte mycket åkt med eländet i somras pga div strul med laddtrycket, fick inte riktigt kontroll på det, det ville bara skena iväg. Vilket medförde att motronic inte kunde läsa av det höga laddtrycket och klippte därmed av tändningen

Läcksökte motorn flera gånger och det var ju tätt, fixade med hjälp av Calte på www.calibrateamsweden.se en justerbar actuator



Dock ingen skillnad

Höll på och felsökte detta länge, men tröttnade till slut, hade sedan tidigare köpt mig ett EDS kit.



Fick hjälp av svärmor att löda, det ni, hur många kan säga att svärmor vart med och trimmat bilen



Denna lill krets är det man löder dit



Klart, nu har jag justerbart laddtryck i 12steg



Soppatrycket var tvunget att höjas från 3bar till 4.5bar iom chippet, så en ställbar regulator inhandlades



Mätare så jag kan hålla koll på vad jag styr med



Nu var det inga problem, bilen gick fint, men det börja bli kallt så bilen åkte in i garaget

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Lite om vad som är tänkt o göras i vinter

Bilen ska få sig en bakaxel-transplantation i vinter, vill egentligen dra dit någon delad historia, men då garaget är lite smått så får det bli en enkel lösning med en stel axel från Volvo.

Jag tänkt använda mig av Mantans original fjäderskål i bak och svetsa över den på Volvo-axeln, sedan tänkte jag använda mig av Volvon övre fästen för momentstag där jag drar dit ett likadant stag som sitter i nedre fjäderskålen.

På så sätt får jag ju lika långa stag både upp och nere, men problemet är att dom övre fästena är vinklade utåt lite och att fästena då inte kommer komma över varandra så det hela blir ett paralellogram så att säga. Är det möjligt att göra så

Ritat lite så ni kanske hajar vad jag menar


Bakaxel som ska dit


original bakaxelns fjäderskål o stag

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



ahh iaf ett 1031 hus...

vad finns i det?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Tyvärr inget godis så som lamelldiff, men den jakten fortskrider

Nån som har en så hojta till, renoveringobjekt inget hinder

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681



Grymt ball med fler ombyggda oplar

Btw Vingen du hade innan,har du kvar den?
Pm:a om du vill sälja den

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
MeanMouseMotorsport
Örnsköldsvik
Här sen Jun 2007
Inlägg: 60



ja har en volvo 265 som e lamell-diffad! har lagt ut den på annons på gatbilar.se här e länken:

http://gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=4537


mvh //ludde

_________________
Ludwig Json
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Jaha, snart ett år sen senaste uppdateringen, bilen blev kvar i garaget nästan hela året 07 då bilen började gå illa igen och laddtryck ville inte infinna sig, blev skapligt trött på bilen då

Besiktningen gick ut och jag har inte bytt bakaxel så jag har inte kunnat registrera bilen som ombyggt fordon.
Bakaxeln står fortfarande kvar ute bredvid garaget

Men lite annat har väl hänt under året

Hittade en roligt bild från felsökningen av laddtrycket, i brist på laptop så tager man vad man haver släpade helt sonika ut hela datarasket på garageinfarten, ut o logga, tillbaka, tanka ur loggen


Kastade ur motorn på vårkanten 07 nångång


Kollade av turbons skick, inga som helst fel på den


Eftersom jag är nogrann och petig vad det gäller elsystem så slets kabelstammen till motorn bort för lite tillsnyggning, och det var då som jag eventuellt hittade felet till varför den inte ville ladda.

Den blå kabel på baksidan av ratten till det justerbara laddtryck hade bestämt sig för att lossna från sin lödning, och när jag började pilla med det där så lossna även den bruna och svarta kabeln


Men motorn var ju ur så det var ju inte bara o löda ihop det och ut o prova. Finns lite annat på bilen som måste fixas.

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Min förra egenbyggda snorkel var jag inte helt nöjd med, så jag började snickra till en ny


Men den blev lite för hör hög om man gjorde så här


Nu har jag visst inga bilder på den i färdigt skick, men fixar det vid tillfälle


Nytt luftfilter inhandlat ett K&N filter med 80mm anslutning, passar direkt på min LMM

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Tog tag i det innan jul och fick rengjort golvet också, mycket hackande och skrapande av asfaltmatta


en stund senare


eller ärligare sagt , ett par veckor senare, är ju hur trist som helst att skrapa sånt där skit

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Nyligen har en ny huvudbromscylinder med tillhörande bromsservo från Opel omega 3000 hittat på plats också.

Den gamla bromservon


Den nya servon fick jag kapa och gänga om staget på


bultmönstret var lika med gamla bromsservot men fick ta upp hålet en aning


Skiten sitter på plats, ska bara hooka på pedalstället nån dag också



Förresten är det någon vänlig skäl som vet hur man ska få bort dom äckliga limresterna som blev kvar när jag tog bort dämpmattan på torpedväggen??

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8045



Re:

D.Sävström skrev:


Förresten är det någon vänlig skäl som vet hur man ska få bort dom äckliga limresterna som blev kvar när jag tog bort dämpmattan på torpedväggen??


Thinner eller roterande stålborste Alt 1 är roligast

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
D.Sävström skrev:


Förresten är det någon vänlig skäl som vet hur man ska få bort dom äckliga limresterna som blev kvar när jag tog bort dämpmattan på torpedväggen??


Thinner eller roterande stålborste Alt 1 är roligast

MVH Erik


haha det ska jag prova

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Re:

erikjakan skrev:
D.Sävström skrev:


Förresten är det någon vänlig skäl som vet hur man ska få bort dom äckliga limresterna som blev kvar när jag tog bort dämpmattan på torpedväggen??


Thinner eller roterande stålborste Alt 1 är roligast

MVH Erik


Använde Biltemas limborttagare när jag rensade ur 911:an.
Inte lika bra som de dyrare varianterna men blev klart godkännt.

_________________
Patrick Hansson
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Jaha så det finns nått som heter limbortagare thumbs up det måste provas

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
köpte mig denna


Spraya på o dra av, riktigt roligt

Som vanligt glömt att ta kort på färdigt resultat :mad:


har fått en sån här också


6 puckad sinter från www.lamell.se hoppas det går att köra med denna, inte helt lätt att hitta 228mm lamell, med 1 1/8" nav och 10kugg


Nån som förresten vet tjockleken på original lamellen till c20let?? Min nya är 7.95mm, för grov eller??

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Lite annat som har gjorts med vagnen, bl.a svetsat dit en stos i tråget för att mäta oljetemp


Likaså har ic-rören fått sig en stos där jag ska mäta insugstemp o laddtryck på lite olika ställen


När man slänger ner en c20let eller c20xe i en Manta eller Ascona B blir det tajt mot torpeden för vattnet som ska ur toppen, jag fixa det så här

Måla lite

Karriär som billackerare är nog inget för mig, men nu är det lite färg där iaf


Fick golvet grundat också, färgen ser latjo ut, men det är vanlig röd primer


Åkte ifrån tanklocket på nån mack mellan Eskilstuna och Katrineholm i somras fick tag i ett likadant av en trevlig kille här på rejsa.nu


Allt för nu tror jag :Fools_Hou

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Fått lite stil på kabelstammen till motorn

Köpte lite kabelstrumpa och motstånd, motståndet använde jag till att ersätta en givare som inte behövs men som eventuellt kan generera en felkod


Så här såg det ut innan


Vardagsrumsgolvet tas i besittning, krävs lite yta när man hålls med detta märkte jag



Några stift och kontakter gick sönder när stiften plockades ur så jag fick handla lite nytt


Så här blev det när det är klart, dom lösa kablarna som hänger är sånt som måste bestämmas längd på på plats, dom flesta av dom är till MPM dashloggern


MPM dashloggern har även fått en uppdaterad programvara.

Nya chippet väntar på att bli monterat


och där var det på plats

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198


Trådstartare
Har även satt i inredningen då förrådet där mycket av inredningsdetaljerna förvarades började bli så risigt och läckte in vatten, så för att det inte skulle bli förstört så monterades det i bilen.

Men först lite städning och omstrukturering av elsystemet inne i bilen


ordentlig tvätt och rengöring innan sakerna åker i




Hade glömt bort hur trasiga och fula en del delar var, men dom kommer bytas ut efterhand jag kommer över bättre delar.


Ska idag åka o se om jag kan få ordning på mina ombyggda nav, behöver en ordentligt pelarborrmaskin så jag kan borra opp ett nytt bultmönster.
När dom är klara kan jag få ner bilen på marken och slänga i motorn.

Bitarna börjar falla på plats

Kanske blir lite åka av i sommar

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Stransky
Ringarum
Här sen Feb 2005
Inlägg: 27



Ser bra ut bror

El-systemet vart ju kanon, ser ut som om det kom ifrån fabrik. thumbs up

Snabba på med naven nu så vi kan ställa ner den på hjulen och hiva i motorn

_________________
Ronnie Stransky
200sx s14a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta B 2.0t -87
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (42908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande