Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 SMGII -02 - SÅLD | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 5 besök senaste veckan (64551 totalt) |
Sommaren 04 köpte jag och brorsan denna bil tillsammans, från början hade vi nog aldrig tanken att köra bana med den men efter att ha smakat på vad den gick för så var man fast i träsket. Hittills har det mest blivit konbana, men även en sväng till Kemora och Mittsverigebanan.
Bilen är original, inga modifieringar gjorda och inget direkt planerat. Prio är att få skiten bakom ratten att hantera bilen Dock känns den lite understyrd på bana så möjligen att shifta topplagringarna fram för att få lite mer negativ camber samt prova köra samma däcksbredd runt om, antingen på fyra framfälgar eller fyra bakfälgar om det skulle gå där fram. Nu sitter det på Dunlop Super Sport Race 235/40 18" fram och 265/35 18" bak på originalfälg. En schysst sittastill stol skulle inte vara fel till kon- och bankörning, man glider omkring rätt bra i skinnstolarna. Men jag tror inte jag skulle vilja ha en racestol i bilen den övriga tiden heller. Det skulle vara fint med ett fyrpunktsbälte som är lätt att montera i och ur vid bankörning som man kan ha i originalfästena för säkerhetsbältet. Finns det? EDIT: Hittade lite bilder: Till vardags. Kemora. Åmsele flygfält. Packning vid banåka : _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Snygg!
Det är lätt att fastna i bankörningsträsket... sen är risken stor att man även fastnar i uppgraderingsträsket... Lycka till! _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
|
||||
På min Maserati Ghibli som är lik en M3 i utförandet räckte det med att justera däcktrycket för att få en balans som känndes bättre än med jämt tryck runt om. En nödlösning är att höja trycket bak eller att bryta understyrningen med lite mer attack i körningen.
Camberplates i kombination med lite lägre tryck i framdäcken borde dock göra susen. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Här händer det inte mycket under vintern
Jag provmonterade i helgen original 18" bakfälg fram, men ET var lite lågt och med följd att fälgen stack ut säkert en tum från skärmkanten. Således kommer det ej bli bakfälg runt om utan framfälg med Pirelli PZero Corsa 235/40 18" runt om. Däcken borde komma i början på nästa vecka. Det blir intressant att se hur det ter sig. Nu gäller det bara att vänta in sopade gator och sen påställning! Måste också fundera var det ska bli av att köra under sommaren, jag är lite sugen på Gotland Ring, får se vilken av tillfällena som passar och när i så fall det blir av. Åmsele ligger nära till hands så det är nog möjligt att det blir nån sväng där. Ser att bilderna försvunnit, kanske lägger upp någon senare. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
tja! jag är ingen expert men att sätta på smalare däck bak är väl ingen bra idé....
det var inte du/ni som gick in i svängarna för hårt/fort... vad hade ni för luft tryck när ni körde?? jag körde kon bana med min E30325 förut och det var en väldans skillnad med lägre tryck vid konbane körning och nu sitter jag i en Camaro Cup bil och vet att det är skillnad (1,5sek på mantorp) på rätt och fel tryck i däcken.. nu har jag sagt mitt men lycka till och det är en JÄ-LIGT fin bil ni har.. MVH Nikke _________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||||
Visst kanske 235or är lite smalt bak och det är jag också medveten om, nästa uppsättning däck blir nog bredare, fick dessa däck till bra kurs så det är alltid värt att prova.
Jim, japp, bilen går att köra som automat, men jag kan inte rekommendera det, orytmiskt och absolut inte lika mjukt som en vanlig automatlåda. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Har nu full vårdnad på bilen, då jag köpt ut brorsan när han flyttat till Tyskland.
Åmsele på lördag, har jag tur kanske jag hinner få ett litet paket innan dess, det blir nog mumma. Tänkte köra upp det lilla som är kvar på Dunlop däcken, blir att lägga på P Zero Corsa sen på måndag. Sen blir det en sväng till Gotland nästa vecka för att prova på Gotland Ring, det blir skoj! _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Har kört mycket med Pagid RS29, Carbopad, Carbotech XP8, samt PFC 97 och ATE orginal.
Men inget går att jämföra med PFC 01 jäklar den paden är minst sagt greppig Den biter tag om skivorna som ingen av de ovan gör. Klart min favorit pad. Dock tar den slut rätt fort samt att den verkar ge skivorna en del Men det gör inte mig nåt, för det funkar ju så bra att jag kan leva med det. Bäst av allt det låter som ett helt godståg när man bromsar in. Bromsdam är inget jag ens reflekterar över eller bryr mig om. Så hurvida de dammar mer än andra(hört sägas så) har jag ingen aning om _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
tror det är nått liknade jag söker då jag inte är vän med mina rs29or _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Har idag beställt Carbotech XP8 belägg runt om från PEAN, lagt om nya däck och packat för Gotland. Igår monterade jag ett Eisenmann Sport avgassystem. Nu låter bilen som den borde ha gjort från fabrik!
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Tror du kommer bli nöjd med beläggen ! Ska bli intressant att höra vad du tycker, själv ska jag prova XP10 i Stoptech-kitet jag beställt, jag har höga förväntningar på de beläggen ! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Fick beläggen, bromsvätska och ny slangar på posten idag. Nu ska det bara monteras!
Gotland Ring var skitkul, klart bästa och roligaste banan jag kört på! Jon olsson och hans brorsa var där förutom jag, så vi var tre bilar, ingen trängsel mao Jon visade lite spårval också, kul att känna vad en Gallardo går för! Ser fram emot nästa resa till Gotland, då slipper man också den gamla dammiga infarten, en ny asfalterad skall i dagarna vara klar. Tycker faktiskt att 235:or runt om funkade över förväntan, klart att det kan spinna lite i utgångar av vissa kurvor, men bilen känns betydligt bättre balanserad än tidigare. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Var hittar man ett sådant avgassystem? och hur låter det? vi vill ha en ljudfil....... _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Du kan köpa det via http://www.xerius-racing.se/. Det låter riktigt bra! Felet med många eftermarknadssystem är att det bara brölar, dånar och brummar... Det här kanske låter lite mer under dellast men framför allt bibehålls det sköna metalliska ljudet som M3 E46 har samt att det låter lite mer och bättre! Här ett litet klipp, inte min bil och ett Eisenmann Race istället för Sport, men ljudet är ungefär samma, kanske att det dånar lite mera.. http://www.leo.nutz.de/videos/bmw/ex _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Belägg, slangar och bromsvätska bytta. Fick dock koppla ur sensorerna för bromsslitage då dessa inte passade i Carbotechbeläggen..
Förvånad då jag trodde att det skulle passa.. Någon fler som varit med om det? _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 SMGII -02 - SÅLD | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 5 besök senaste veckan (64551 totalt) |