Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1404 besök totalt |
Köpa Chassikit???
Ska köpa nytt chassikit till bilen. Har bestämt mig för kit av märket KW. Kittet är justerbart i höjd och dämpning , dämparna är av märket Koni. Är det någon som har erfarenhet av det här märket och kan ge mej lite tips och råd?????? ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||
KW gör shyssta grejer så finns det ett kit för just din bil så kommer du säkert bli nöjd. (jag har haft gula justerbara Koni på en tidigare bil o var kanonnöjd)
Glöm inte att satsa på kvalitetsdäck bara! Det är ännu viktigare... _________________ ![]() |
||||||
Ingen som kan tipsa om ett bra chassikit till en 318is E30? Kollade på lite grejer, men fann inget som var justerbart i båda dämp och höjd. Utan bara höjdjusterbart... |
||||||
Skulle vilja säga att mest "Bang for the buck" är Gula Koni och ett par vettiga fjädrar som sänker din bil ca. 40 mm. Har du råd så köp Eibach eller ngn av de varianter H & R har. De finns det bra specar på hur hårda de är. Koni:sar kommer iaf inte göra ett allt för djupt hål i pluskan...säger han som gnetar förbrilt för att få ihopa pengar till ett set själv... ![]() ![]() Sen är det detdär med fjädrar... Vet vad jag vill ha, men det kräver att vi samköper relativt många kit. Kanske man skulle ta upp den ideén igen? ![]() |
||||||
Bilen är redan sänkt sisådär 40mm om inte mer... Eftersom den används dagligen så är det väldigt opraktiskt! Pga sänkningen kommer jag behöva investera i ett nytt avgassystem, då mitt har blivit för nära bekant med alla tänkbara farthinder och har nu börjat läcka avgaser... En säkning mellan 20-30mm skulle jag dock kunna leva med! Fast eftersom du nu ändå säkert har så tråkigt så tycker jag att du kan gå ut och mäta upp markfrigången på din bil (från skärmkanten (både bak och fram) till marken(plan yta!!!), vet inte hur man generellt sätt mäter, men för mig blire lättast så), så kollar jag upp min imorn så får jag veta exakt hur sänkt den är ![]() Jag har dock lite svårt att hitta någon som säljer gula koni till 318is E30, du får gärna bidra med någon direktlänk ![]() Info skulle inte heller skada ![]() |
||||||
Min bil har ngn form av sänkfjädrar från Örebro och de sänker "lagom" (visuellt) bak, men fram ser det inte lika bra ut.
Ska mäta. Problemet är egentligen hårdheten på dom, som jag inte vet ett skit om. ![]() Koni köper du lämpligen av Pelle på Stötdämparexperten. Bra pris har han tydligen... ![]() ![]() |
||||||
Re: Köpa Chassikit???
Många gånger fungerar orginal fjädrar till Gula Koni bra , kör själv med det , M-tech fjädrar till min BMW sänker ca 15-20 mm , och dina fjädrar är nog hårdare och lägre än den vanliga turbon's _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
8000kr ville han ha för 4st gula koni's plus ett fjäderkit från H&R som sänker 35mm, lite dyrt tycker jag ![]() Iaf om man köper till monteringen för 2000kr och sen hjulinställningen för 800kr ![]() |
||||||
Jo ska man ha fjädrar också så drar det iväg, jag kör med original M-tech fjädrar idag och jag är ganska nöjd ![]() ![]() Nån som har provat H&R fjädrar ihop med gula konis? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Jo visst kan det dra iväg lite, men herrejesus... fjädrarna kan väll inte seriöst kosta lika mycket som dämparna ![]() Jag hade gärna haft orginalfjädrarna på, men problemet är juh att dom är utbytta mot J&R grunkor (iaf om jag förstod säljaren rätt). Frågan är om jag verkligen kan montera dom själv... Skulle byta framlykta i förrgår... det gick lite som det inte skulle, måste köpa ett nytt vänstre strålkastarhus nu ![]() Plus så skulle jag köra in på gården genom den skittrånga passagen med lyset demonterat... nu har jag en ful parkeringsskada på höger bakskärm ![]() ![]() ![]() Så det känns lite som att jag nog hellre betalar en liten bit extra för att få grejjerna monterade. Med det sagt så är det inte så att jag tänker köpa grejjerna från stötexp... jag tror nog att jag kan få det hela lite billigare någon annanstans ![]() Men det är aldrig fel att kolla läget på andra ställen ![]() |
||||||
H & R har en del olika fjädersatser att tillgå till E30.
De man "ska ha" för lite halvseriös banåka kostar i storleksordningen dom pengarna. Tyvärr. (Knappt 4000kr) om det dock fanns ett hyffsat stort intresse för fjädersatser till E30 så skulle detta kunna lösas billigare...tror jag. ![]() |
||||||
När jag kollade runt så var stötdämparexperten klart billigast, skiljde en 500'ing till det näst billigaste stället. En sänksats (H&R) modell standard kostade ca 1800:- om jag inte missminner mig.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Är det inte alltid Koni i deras kit? Eller gör H&R egna dämpare? ![]() Min tjej har iaf denna kombination på sin 540. Och den känns förvisso helt ok, men iom att bilen är utrustad med automat så tänker iaf inte jag testa den på bana. _________________ Anders Dauner |
||||||
I jämförelse med dig så känner jag mig som en stjärnmekaniker... Till och med jag har lyckats byta strålkastarglas på min... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Anledningen till att bytet inte gick så bra var att jag skulle byta vänster halvljusstråkastaren, men jag hade bara en till högersida... Sen så var justeringsmuttrarna helt fastrostade, så det är lika bra att köpa hela skiten nytt... Om jag bara får mina pengar från förbannade CSN någon gång ![]() ![]() ![]() |
||||||
Justeringsmuttrarna är ökända för att lätt gå sönder när man byter glas, så jag hade nog bara tur att mina höll... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1404 besök totalt |