Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1246 besök totalt |
Bromskänsla - hur och varifrån?
Med tanke på hur golfen kändes sist på Mantorp där man inte hade en aning om att man låst upp hjulet förrän man såg rökmolnet i backspegeln så har jag en fundering på vad det är som gör bromskänslan? Klar tv-spelskänsla. Det är väl tveksamt om man verkligen känner något speciellt i foten, annat än ett visst motstånd. Men i ratten borde man väl känna lite när motståndet i framdäcken ändras? Så kanske taskig skrubbradie? Eller för mycket servoverkan? Bak är väl lite svårt att känna, men jag undrar om man ändå inte vill att framhjulen skall låsa först? Som kartingåkare kan jag konstatera att det inte blir så jättestabilt att enbart låsa bakhjulen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Re: Bromskänsla - hur och varifrån?
1 Även om scrubradien är stor så känner man enbart skillnaden i friktion mellan hjulen, och den måste inte bli så stor för att ena däcket eller båda är låst. 2 Servot skapar ju en sorts okänsla eftersom krafterna förminskas i ratten, men frågan är vika krafter som låsta hjul egentligen förmedlar och en annan är styrkan. Min bil är ju tämligen mekanisk-manuell, har få rattvarv och förmedlar därmed tämligen mycket och starkt. Jag har ändå råkat ur för att få syn på ett rökmåln i backspegeln från låsta framhjul. Vid de tillfällena har jag dock varit fokuserad på annat i bilen, till exempel belastat motorn med broms för att ställa in sprutet. Annars är ju även bomssystemet manuellt och "högt" växlat=tungtrampat, vilket gör att det kraver ca 75 kg för att låsa hjulen. Det ger ett rätt stort spann i pedalkraft sett att dosera bromskraften med. Jag vet tämligen väl hurmycket jag måste "ta i" innan jag låser hjulen vilket gör att jag kan vara uppmärksam på andra signaler som indikerar låst hjul beroende på i vilken situation bilen befinner sig. Bilen tappar ju till exempel styrförmåga och vill gå rakt fram om bilen skall ändra riktning. Vid rakt fram får den även en viss vandring, men vid alla signaler som indikerar låsning är det ju redan för sent och signaler som motar olle i grind finns egetligen inte, mer än kraftspannet i pedalen så man vet i vilken härad man ligger. Möjligtvis då att racingdäck har ett längre släppområde som man kan uppmärksamma, men ändras greppsförutsättningen så är man borta i alla fall. Man känner ju krafter i ratten under inbromsning men det gör man hela tiden innan hjulen låses som indikerar skillnader i grepp eller rullmotstånd mellan hjulen, vilket i sig inte säger att man ligger nära låsning. Låsa bakhjulen först är inte stabilt så det undviker vi. om nu detta var till någon hjälp. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1246 besök totalt |