| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svarva upp innergängor?
|
1970 besök totalt |
|
Svarva upp innergängor?
Ska bygga lite coilovers till min Saab 900 -96. Konstruktionen är ju lite dum i framvagnen, så jag tänkte kapa loss spindlarna och svetsa på ett nytt rör som är gängat invändigt. Det lite jobbiga är att det är 55mm diam på dämparen, och tillverkaren tillhandahåller rören i aluminium, ganska jobbigt att svetsa ihop det med spindlarna så att säga
Så, är det någon som vet om det är ett svårt arbete att svarva upp innergängor? Man vill ju inte bli helt ruinerad. Det är frågan om två rör, vardera ca 20 cm långt. Några tips om vart i Stockholmsområdet man kan göra detta för studentpris?
_________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||
|
Vad ska gängan vara till för?
ska röret gängas ner i spindeln?? Ska dämparen gängas ner i fjäderbenet? Både dessa alternativa tolkningar låter ohyggligt obekväma och jag förstår inte vitsen med det. Fjäderbensröret skruvas/kläms väl oftast i spindeln. Dämparen släpps väl oftast bara ner i fjäderbenets rör och låses med mutter i ovankant, en kort gänga på utsidan. Eller menar du nåt helt annat som jag inte fattar? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Inte heller jag är inte helt med på hur du menar...
Men det är inga problem att svarva gängor i ett rör. Klarar firman utvändig gänga så klarar dom invändig, så länge dom har rätt verktyg för det, vilket de förmodligen har.. För att förklara hur du menar med uppbyggnaden av fjäderbenen så kan du skissa lite lätt i paint eller liknande. Allt blir så mycket enklare att först då
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
_________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||
|
Är det styrarmen som sitter klämd mellan två kullagermutter? Är den låst mot vridning på något annat sätt än genom klämning av muttrarna? Hur låses skruvförbandet A/B mot vridning om det ska överföra styrmomentet från armen till navet?
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
skulle tro att det är till krängningshämmaren och att det som syns med skugga nertill är styrarmen gjuten i spindeln. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Re:
Nu är det bara en CAD-skiss på hur det skulle kunna se ut. Styrarmen låses med låsringarna på bild, likaså låses A och B på samma sätt. Har sett flertalet konstruktioner på det sättet. _________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Svarva upp innergängor?
|
1970 besök totalt |