| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rörram för 4wd bil med motorn monterad på tvären ?
|
1880 besök totalt |
|
Tjena tjena Funderar på att bygga rörram i min bil... för att få ner vikten lite samtidigt som jag får in säkerhet i den. Men "problemet" är att motorn är monterad på tvären fram (dvs som på en saab ex.vis). Och har kardanen i mitten av bilen samt en diff bak så klart... Hur bör man konstruera ett sådant chassi ?
Tycker att det borde gå att göra på nått smidigt sätt ? Har inget behov att ha något bakom diffen, förutom fäste för kaross delar dvs... Annars kan det va tomt, Ska även bygga om bilen från 5 till 2 sits... så blir ju även där mindre problem ? Rör är bäst att bygga i eller kan man likagärna annvända fyrkant-rör ? Är ju smidigare att bygga med fyrkantiga grejjor... eller ? Har tillgång till och kunskap att annvända både MIG och TIG svets... Har någon bilder på nått liknande vore det lysande. MVH _________________ Mikael Olsson |
||
|
Re:
Jo, men där sitter motorn på fel ledd... Min sitter ju vriden 90 grader mot vad urbans gör... Men riktigt mycket intressant som du säger i den tråden... MVH _________________ Mikael Olsson |
||
|
Re:
Antar att det är Lancia Dedra Integralen han ska bygga om. |
||
|
Har kollat på "Big bhp":s rörams sierra, Urbans swift, Mickes T42/C42:a, Teds S2:a och diverse locost byggen...
Men typ alla har motorn på längden istf på tvären som jag har... Så frågan är iaf hur jag ska göra ? Tänkte om man ska bygga den som i sektioner, dvs som en rektangel strax utanför motor och låda, då om jag lägger den under motor o låda så kommer den bli låg. Och sedan som en rektangel i coupe, och sist en liten förlängning i bakkant till diffen... Funderar på att skaffa mig nått program att rita en ram i, men vad ska man annvända ? Ska man köra typ solid works eller Auto CAD? MVH _________________ Mikael Olsson |
||
|
autocad är värdelöst för sånthär om du inte bara ska rita upp det i 2d men 3D och FEM är det helkast för!
sen är det inte så enkelt att lära sig ett sådant program så det är nog inte så lite tid som du räknar med utan säkert några hundra timmar innan du lärt dig och får fram nått som du vill ha! jag tror det lättaste och enklaste är att göra en skalmodell och använd trästavar/blompinnar om hur du ska göra ett bra fackverk! och det är mycke enklare att skära till träpinnar än att försöka sätta sig in i ett bra 3D program ! (men det är mitt förslag bara!) _________________ // Mikeal Rylen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1880 besök totalt |