Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 4102 besök totalt |
Re:
Samma som i F430 om jag inte minns helt fel, och det är Magneti Marrelli som gör den men Lambo använder en annan mjukvara och det gör säkert Audi också. (är ute på lite tunn is med minnet så jag ser gärna mer info i ämnet, men det är ingen DSG iaf.). _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re:
Absolut! Det var det jag menade med "härifrån bakom tangentbordet"... ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Kunde inte se filmen igår.
Det är ju en bil med manuell låda, inget annat. Att det låter sådär när han växlar måste ju bero på växelföraren i aluminium. Att han kör utan hjälm är...coolt. ![]() ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Frank Stippler kör R8 pä ca 7,50 min, obs dä kör han ett komplet fullt varv, vilket Horst inte gör. Horst kör inte T13, vilket tar ca 4-6 sekunder. I övrigt understyr inte R8 fullt lika mycket när Stippler kör
![]() Kör man tillräckligt aggrssivet in i kurvor sä minimerar man understyrning. I övrigt vad gäller spär o s v, glöm allt vad heter punkter, om man vill äka fort pä ringen mäste man äka tajt spär(gäller ju andra banor ocksä), alltsä tidig turn in, vilket kortar av banan vissentligt. Ett ex är Weirscheifen, samma gäller Adenauer samt Aremberg samt mänga andra ställen. Att träffa apex är inte fullt nödvändigt, man kan äka fort in och ut ur svängarna ändä. Glöm ett rattutslag genom svängarna, lyckas man med det pä ringen ja dä kan man vara säker pä att man inte kör fort runt!! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Intressant! ![]() Vad menar du med att Horst inte kör T13? Betyder det att man kan lägga till 4-6 sekunder på hela Sport Auto listan ![]() Gällande tidig turn-in så är detta väldigt tydligt när man tittar på varv filmade från VLN-lopp å liknande, man tycker de går in jättetidigt och det har ju knappast att göra med att det är nybörjare som inte hittar runt banan som kör direkt... Ett rattutslag är väl för finsmakarna som vill köra snyggt å inte fort ![]() |
||||
Re:
Ja, Sport auto har aldrig kört ett helt fullt varv, det är ca 160-180m pa T13 de inte kör och eftersom det partiet är efter en väldigt tvär sväng tar det en del sek. T ex kör jag in i T13 pa 3an, det är liksom inte alls en fullfarts höger in pa T13. Ju bättre bil(grepp, chassi o s v samt fart, ja givet aker man ett tajtare spar) Äker man efter Scuderia punkter gar det aldrig fort runt _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Gav er kurs ytterligare erfarenheter i samma linje som du predikat innan Göte?
Ang. VLN-förarna så kör de ju också för att hålla tätt bakåt med full fart framåt. ![]() Mao kan ju en del supertidiga turn-in:s handla om att inte riskeraa att släppa förbi. Sedan håller jag med om att de flesta tips, t.ex. vita fläckar i asfalten ligger lite för lånt fram. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Slicks ger andra möjligheter till tajt spår, även VLN bilar som kommer helt ensamma kör tajt, helt enkelt för att det är snabbast så, varvet blir kortare. Även om jag har fritt så kör jag alltid ett tajtare spår, ett tajtare spår kortar ner en bana vissentligt vilket ger ett snabbare varv. Särskillt om banan är 2 mil lång. Det märkliga är ju att jättemånga åker ett allt för långt spår till trots att de har moderna prestanda bilar på väldigt greppiga R-däck som klarar ett tajt spår. T e x genom Weirzifen och Andenauer forst, att hålla ut till dessa två punkter längst höger ut med bankanten är ju helt onödigt långt spår(ett spår för de fåtal bilar som per i dag helt saknar väghållning kanske ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Det är väl förmodligen tokmånga anledningar till att folk kör som dom kör, men borde det inte slita mer på däcken om man kör tidiga turn-ins? Visst, banan blir kortare, men frågan är om det går på ett ut om man räknar med däckslitage? Fast det här gäller ju mer på långlopp än på enstaka varv ![]()
_________________ Ola Lindström |
||||
Re:
Jag anar att du har en point. Jag skall testa det nästa gång jag är nere, dvs maxa istället för att sitta och doktorera på turn-ins och dyl... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kommer jag sätta bilen i räcket nu? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 4102 besök totalt |