Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fettet blir för varmt i drivknutarna?
6 besök senaste veckan (11712 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Jag har ständigt problem med att mina drivknutar ger oljud från sig och ibland går de även sönder... Trots en ny knut förra året så har den redan börjat att knirka. >
Kan det vara så att värmen från bromsarna gör att drivknutsfettet blir så varmt att det inte smörjer som det ska?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20121



Testat att byta fett till ett mer värmetåligt?
Redline CV-2 brukar föreslås när det kan gå lite varmt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1307

Namndispens
Namndispens

Långlopps tips är att använda fett från Volvo.
XC90n, det där feta suven, har ett speciellt fett som klarar högre temp, dessutom bra pris.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



du har inte för litte fet? mer fet to the people

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Anders Kaarle skrev:
Långlopps tips är att använda fett från Volvo.
XC90n, det där feta suven, har ett speciellt fett som klarar högre temp, dessutom bra pris.


Är det bara att gå in hos närmsta Volvohandlare och beställa det över disk?

Förövrigt så älskar jag att hålla på med drivknutsfett.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Babbe skrev:
du har inte för litte fet? mer fet to the people


Jag har tryckt i allt det fett som följde med knuten. Det borde väl räcka?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



Själv tycker jag att man brukar få med för lite fett.
Brukar alltid trycka i ca ½-1 dl extra.
Så mycket fett som möjligt utan att det läcker ut något vid körning. Det tror jag är det bästa.

_________________
Emil Rehnfors
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5242



Nils Classon skrev:
Babbe skrev:
du har inte för litte fet? mer fet to the people


Jag har tryckt i allt det fett som följde med knuten. Det borde väl räcka?


Det som följer med drivknutarna är lämpligt som hårfett, eller fett på smörgåsar eller liknande.

Inte på bilar som rullar bankörning. Köp lite vettigt (högtemp) fett och pytsa i mer än en liten plasttub.

Är det inre knuten som spökar så fixa en värmesköld så den inte får strålningsvärmen från avgasröret.

_________________
Roland Johansson
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



vet att dc racing hade problem i början när dom körde långlopp sen började dom köra med slick 50 fett och då minskade/försvann problemen
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Att fettet blir väldigt varmt visas bland annat av att jag hade en läckande "slangklämma" till en damask för ett par år sedan och det kom ut fett bland annat på damasken till bromskolven. Gummit i den deformerades och blev hårt...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Håller med Rolle, det medföljande fettet gör sig bäst till att smörja garageporten... Funkar på sin höjd till en bil som lever sitt liv på E4an. Med ett riktigt fett och i extrema fall kylslangar riktade mot damaskerna ökar du livslängden rejält. Kolla också så att dina drivaxlar "jobbar rakt", knutar som i sitt normalläge jobbar i stor vinkel mår inte så bra.

Några som provat allt när det gäller drivaxlar är Matex Racing i SLC. På filmen bytter de sin 6:e ( ) drivaxel för tävlingen (8h på kullen). Bytet tog strax över 3 min från det att bilen stannade tills den var på rull igen thumbs up Fett från McLarens F1-team (gåva av sponsorn Mobil1), kylda damsker och ny framvagnsgeometri har gjort att facit numera är en axel på 2 säsonger...
http://www.youtube.com/watch?v=xHQCB2xaK1s

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



Anders Kaarle skrev:
Långlopps tips är att använda fett från Volvo.
XC90n, det där feta suven, har ett speciellt fett som klarar högre temp, dessutom bra pris.


Du har inte nått art nr på fettet??

Ringde till den lokala volvo handlarn o han påstod att det inte va nått speciellt fett till xc90n

_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Jag har ingen erfarenhet av förvarma drivknutar men...
Har ett förflutet som bla. industrimekaniker med smörjning av kullagrade axlar på div.maskiner. När man fick i för MYCKET fett så blev det varmgång i lagerna och lagerhusen. På en kurs med SKF så sa de att var det den vanligaste orsaken till lagerhaveri att man smorde för mycket. Fettet skall delvis smälta och bilda en oljefilm på smörjstället. För mycket fett innebar att värmen bands i fettet och ej transporterades bort från lagret.
Varför skulle det vara annulunda på en drivknut på en bil
Jag hade iallafal testat med ett bättre fett i mindre mängd.
Kärringen mot stömmen

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag är lärd i samma skola som ovanstående skribent..
Bytte så sent som för några veckor sedan två rulllager (axeldiameter 180 mm) som hade gått varma pga för mycket fett. Dyra ras pga enkla misstag.


_________________
/Anton Lillsund
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Vi hade det problemet i SLC på våra Saabar i början.
Lustigt nog höll inte våra knutar med det Mobil 1 fett som specades av Mobil.
Först bytte vi till Slick 50 det hjälpte.
Numera kör vi med Shell Stamina, funkar lika bra fastän det är en standardprodukt.
För mycket fett är skadligt som flera varit inne på.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



Vad tror ni om det här fettet??

CV-2
Syntetiskt EP-fett är utvecklat för att motstå extrema temperaturer och tryck som förekommer i hjullager, drivknutar och kulleder. Red LIne CV-2 fett kan användas i temperaturintervallet -70 till 260 grader och ökar livslängden på lager med 200 till 800 %. CV-2 används i racing och standardapplikation samt i industriapplikationer.


Finns på mekonomen för 199 kr (400g)

_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Smuger skrev:
Vad tror ni om det här fettet??

CV-2
Syntetiskt EP-fett är utvecklat för att motstå extrema temperaturer och tryck som förekommer i hjullager, drivknutar och kulleder. Red LIne CV-2 fett kan användas i temperaturintervallet -70 till 260 grader och ökar livslängden på lager med 200 till 800 %. CV-2 används i racing och standardapplikation samt i industriapplikationer.


Finns på mekonomen för 199 kr (400g)



har kompisar som åker historiskt med det fettet i knutarna och är klart nöjda.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Bosse L skrev:
Smuger skrev:
Vad tror ni om det här fettet??

CV-2
Syntetiskt EP-fett är utvecklat för att motstå extrema temperaturer och tryck som förekommer i hjullager, drivknutar och kulleder. Red LIne CV-2 fett kan användas i temperaturintervallet -70 till 260 grader och ökar livslängden på lager med 200 till 800 %. CV-2 används i racing och standardapplikation samt i industriapplikationer.


Finns på mekonomen för 199 kr (400g)



har kompisar som åker historiskt med det fettet i knutarna och är klart nöjda.


Hur mycket fett ska man ha i varje knut?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



Calle gsi skrev:


Hur mycket fett ska man ha i varje knut?


Till VAG bilarna brukar man få med 120 g fett till varje knut

_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Calle gsi skrev:
Bosse L skrev:
Smuger skrev:
Vad tror ni om det här fettet??

CV-2
Syntetiskt EP-fett är utvecklat för att motstå extrema temperaturer och tryck som förekommer i hjullager, drivknutar och kulleder. Red LIne CV-2 fett kan användas i temperaturintervallet -70 till 260 grader och ökar livslängden på lager med 200 till 800 %. CV-2 används i racing och standardapplikation samt i industriapplikationer.


Finns på mekonomen för 199 kr (400g)



har kompisar som åker historiskt med det fettet i knutarna och är klart nöjda.


Hur mycket fett ska man ha i varje knut?


Utan att vara lager eller smörjmedelsspecialist skulle jag vilja påstå att på en bil som körs hårt bör man nog ha lite mindre fett än i bruksbilen.
Kruxet är kanske om bilen körs ett par tusen mil på landsvägen och sedan ett gäng banträffar, så blir ju mängden en kompromiss mellan de olika körförhållandena hur man än gör.
(msåte erkänna att jag tycker det verkar stökigt att kombinera bruksbil och banbil)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Bosse L skrev:
Calle gsi skrev:
Bosse L skrev:
Smuger skrev:
Vad tror ni om det här fettet??

CV-2
Syntetiskt EP-fett är utvecklat för att motstå extrema temperaturer och tryck som förekommer i hjullager, drivknutar och kulleder. Red LIne CV-2 fett kan användas i temperaturintervallet -70 till 260 grader och ökar livslängden på lager med 200 till 800 %. CV-2 används i racing och standardapplikation samt i industriapplikationer.


Finns på mekonomen för 199 kr (400g)



har kompisar som åker historiskt med det fettet i knutarna och är klart nöjda.


Hur mycket fett ska man ha i varje knut?


Utan att vara lager eller smörjmedelsspecialist skulle jag vilja påstå att på en bil som körs hårt bör man nog ha lite mindre fett än i bruksbilen.
Kruxet är kanske om bilen körs ett par tusen mil på landsvägen och sedan ett gäng banträffar, så blir ju mängden en kompromiss mellan de olika körförhållandena hur man än gör.
(msåte erkänna att jag tycker det verkar stökigt att kombinera bruksbil och banbil)


Tackar så mycket. Har ju en 4x4 bil men det kanske räcker att byta till stryktåligare fett fram då, inbillar mig att knutarna bak inte har samma problem?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Skruva banåkabil
Fettet blir för varmt i drivknutarna?
6 besök senaste veckan (11712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande