Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6 besök senaste veckan (11712 totalt) |
Jag har ständigt problem med att mina drivknutar ger oljud från sig och ibland går de även sönder... Trots en ny knut förra året så har den redan börjat att knirka. >
![]() Kan det vara så att värmen från bromsarna gör att drivknutsfettet blir så varmt att det inte smörjer som det ska? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Testat att byta fett till ett mer värmetåligt?
Redline CV-2 brukar föreslås när det kan gå lite varmt. |
||||||||
Är det bara att gå in hos närmsta Volvohandlare och beställa det över disk? Förövrigt så älskar jag att hålla på med drivknutsfett. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Det som följer med drivknutarna är lämpligt som hårfett, eller fett på smörgåsar eller liknande. Inte på bilar som rullar bankörning. Köp lite vettigt (högtemp) fett och pytsa i mer än en liten plasttub. Är det inre knuten som spökar så fixa en värmesköld så den inte får strålningsvärmen från avgasröret. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Att fettet blir väldigt varmt visas bland annat av att jag hade en läckande "slangklämma" till en damask för ett par år sedan och det kom ut fett bland annat på damasken till bromskolven. Gummit i den deformerades och blev hårt...
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Håller med Rolle, det medföljande fettet gör sig bäst till att smörja garageporten... Funkar på sin höjd till en bil som lever sitt liv på E4an. Med ett riktigt fett och i extrema fall kylslangar riktade mot damaskerna ökar du livslängden rejält. Kolla också så att dina drivaxlar "jobbar rakt", knutar som i sitt normalläge jobbar i stor vinkel mår inte så bra.
Några som provat allt när det gäller drivaxlar är Matex Racing i SLC. På filmen bytter de sin 6:e ( ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=xHQCB _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Du har inte nått art nr på fettet?? Ringde till den lokala volvo handlarn o han påstod att det inte va nått speciellt fett till xc90n ![]() _________________ Rickard Jörgensen Golf VR6 TT -94 (Projekt) KTM 525 EXC -03 Citroen Jumpy -02 |
||||||||
Jag har ingen erfarenhet av förvarma drivknutar men...
Har ett förflutet som bla. industrimekaniker med smörjning av kullagrade axlar på div.maskiner. När man fick i för MYCKET fett så blev det varmgång i lagerna och lagerhusen. På en kurs med SKF så sa de att var det den vanligaste orsaken till lagerhaveri att man smorde för mycket. Fettet skall delvis smälta och bilda en oljefilm på smörjstället. För mycket fett innebar att värmen bands i fettet och ej transporterades bort från lagret. Varför skulle det vara annulunda på en drivknut på en bil ![]() Jag hade iallafal testat med ett bättre fett i mindre mängd. Kärringen mot stömmen ![]() _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||||||
Jag är lärd i samma skola som ovanstående skribent..
Bytte så sent som för några veckor sedan två rulllager (axeldiameter 180 mm) som hade gått varma pga för mycket fett. Dyra ras pga enkla misstag. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Vi hade det problemet i SLC på våra Saabar i början.
Lustigt nog höll inte våra knutar med det Mobil 1 fett som specades av Mobil. Först bytte vi till Slick 50 det hjälpte. Numera kör vi med Shell Stamina, funkar lika bra fastän det är en standardprodukt. För mycket fett är skadligt som flera varit inne på. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Vad tror ni om det här fettet??
CV-2 Syntetiskt EP-fett är utvecklat för att motstå extrema temperaturer och tryck som förekommer i hjullager, drivknutar och kulleder. Red LIne CV-2 fett kan användas i temperaturintervallet -70 till 260 grader och ökar livslängden på lager med 200 till 800 %. CV-2 används i racing och standardapplikation samt i industriapplikationer. Finns på mekonomen för 199 kr (400g) _________________ Rickard Jörgensen Golf VR6 TT -94 (Projekt) KTM 525 EXC -03 Citroen Jumpy -02 |
||||||||
har kompisar som åker historiskt med det fettet i knutarna och är klart nöjda. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Hur mycket fett ska man ha i varje knut? _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||||
Utan att vara lager eller smörjmedelsspecialist skulle jag vilja påstå att på en bil som körs hårt bör man nog ha lite mindre fett än i bruksbilen. Kruxet är kanske om bilen körs ett par tusen mil på landsvägen och sedan ett gäng banträffar, så blir ju mängden en kompromiss mellan de olika körförhållandena hur man än gör. (msåte erkänna att jag tycker det verkar stökigt att kombinera bruksbil och banbil) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Tackar så mycket. Har ju en 4x4 bil men det kanske räcker att byta till stryktåligare fett fram då, inbillar mig att knutarna bak inte har samma problem? _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6 besök senaste veckan (11712 totalt) |