| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kylaren bak, vad tänka på ?
|
2 besök senaste veckan (3732 totalt) |
|
skall montera kylare bak nu, Har en Davies Craig vattenpump (80L/min) Vad skall jag använda mig utav för rör/kopplingar... ? storlekar på rören ? löda ihop dem/slangklämmor med massor av gummimuffar överallt ? etc etc.. vattenrören skall gå genom kupen intill kardantunneln (de kommer vara isolerade/skyddade) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Rör och gummislang med slangklämmor funkar fint, jag har massor med rör och slang i Panteran fast rollerna är så att säga ombytta jämfört med din bil. Anslutningarna på kylare/vattenpump är en god start för att välja rördimension. Att minska diametern jämfört med dem är inte att rekommendera, att öka den ger inte särskilt mycket fördelar. Undvik att dra rören inne i kupen, dra dem under bilen istället. Dels slipper du värmeutvecklingen i kupen, dels är det hemskt otrevligt om rör eller slangar skadas så vatten börjar läcka vid en smäll. Äldre rörramsbilar körde kylvattnet genom ramen men det förbjöds visst av just den anledningen. Luftväxlingen i kylaren blir en annan nöt att knäcka. Det är svårt att flytta luft så det räcker för fullt effektuttag med enbart fläktar.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
Alla rören dras inne i kupen, bensin, broms & vatten... men kommer samlas i någon slags isolerat rör för att avskilja dem från förare/passagerare. Vart finner jag lämpliga kopparrör - Biltema ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Nej knappast. Försök med byggvaruhus eller metallhandlare. Du skall ha förhållandevis tunnväggiga rör med minst 25 mm, snarare större, diameter om jag skall gissa. Själv har jag använt rostfria rör. Armerad gummislang finns både rak och krokig hos slanghandlaren. Det kan vara idé att planera hela rördragningen ganska noggrannt och kolla vilka dimensioner på slang och anslutningar du lätt kan få tag på innan du väljer rördimension.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
tack, mkt bra svar
Har du möjligen några bilder på din slangdragning ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Re:
Ju fler bilder desto bättre helt enkelt :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Tänk på att inte montera rören för styvt i båda ändar. De måste få utvidga sig/krympa lite när vattnet blir varmt/kallt. Det kan lösas genom en flexibel skarv (slang) eller att röret är krökt så att det kan vidga sig i böjen utan att det blir för stora laster.
CTE * längd * temperaturskillnad, ger en uppfattning om hur mycket det måste få röra på sig. Anta koppar, CTE 16.5 e-6 Typ 1.65 mm/ meter kopparrör, om man räknar med max 100 graders tempskillnad. (Mellan rumstemp och max 120 grader i systemet, på väg till kylaren. Ska den kunna användas på vintern kanske du ska ta marginal för 140 grader (mellan -20 och 120 grader max i systemet på väg till kylaren), och det kräver då 2.3 mm deformation per meter rör. 3 meter rör genom kupén måste då kunna röra sig 7 mm i ena änden, eller 3.5 mm i vardera om det hängs upp "hårt" i mitten, utan att bryta sönder sig självt eller nån upphängning. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Re:
Klicka på "Ladda upp bilder" när du svarar, klistra sedan in länkarna i inlägget. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Det finns inga länkar, bilderna ligger i min dator.
Äsch, jag får ingen stil på omsizningen av bilderna. Uppladdningen har jag koll på nu, tackar. Jag återkommer när det löst sig... Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (3732 totalt) |