Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -91 endurance edition säljes | 1, 2 >> 15149 besök totalt |
Tänkte presentera vår APX Endurance nya bil som vi har varit och hämtat i Visby för någon vecka sedan. Tanken är att köra den i MSLS (MellanSvenskaLångloppsSerien) under 2007.
Historia Bilen köptes 1991 och byggdes om för Roadsport C direkt av Thomas Hall. 1994 köptes bilen av Claes Pettersson. I hans ägo vidareutvecklades bilen rätt så kraftigt. Bottendelen av motor blueprintades. Det finns kvitton på att toppen skulle ha blivit portad men det är ingenting han vi köpte bilen av kände till. Dämparna byttes ut mot Spax dämpare, ett antal fjäder konfigurationer testades. Han räknade även fram en optimal slutväxel ratio och köpte delar till diffen från Mazda Motorsport i USA. Bågen byttes mot en bur från Guss. Claes fortsatte att köra i Roadsport C. 1998 köptes bilen av en Martin som fortsatte på utvecklandet av bilen. Front, huv och skärmar gjöts av i glasfiber. Även dörrarna gjorde i kolfiber, där blev det dock problem med SBF. Sidorutorna byttes ut till lexan rutor. Tyvärr råkade han ut för ett bakaxelras så en beggad diff köpts, men då med std. slutväxelratio. Efter Martins ägande så är historien väldigt tom, så är det någon som känner till mer om bilen, hör gärna av er. Den sista ägaren har enbart använt bilen som en GotlandRing leksak. Motor Standard 1.6 l Bottendel blueprintad Kanske portad topp Öppet luftfilter Hjulupphängning Fram Dämpare: Spax GP160 Double (Inställbart Rebound och Bump) Fjädrar: Antagligen 7\\\\\" 400lbs 2.25 inch Krängare: Inställbar Bak Dämpare: Spax TrakSpax Fjädrar: Antagligen 7\\\\\" 400lbs 2.25inch Krängare: Inställbar Även förstärkningsstag fram och bak ( de som blev standard 91/92 ) Kaross Front: Glasfiber Huv: Glasfiber Framskärmar: Glasfiber Hardtop: Glasfiber Baklucka: Glasfiber Tanklock flyttat till bagaget Bur: Guss Övrigt Servostyrning borttagen Lättad på det mesta LapTimer Rattstången sänkt 40 mm Snapoff ratt Planer/Visioner/Mål Porta toppen Ställbartsprut från Civinco Nyare block med topp Andra kammar Större bromsar Bättre belägg (antagligen YellowStuff) Fler bilder och uppdateringar kommer. _________________ Niklas Lövgren |
||
Grattis till spännade bil
Spontan frågor - Vad väger den ? - Inte tanken att ni kör någon roadsport el SPVM med den ? - Har ni provkört, vad är första intrycket ? Ser gärna någon bild på HT på nära håll ( ren-plastavgutning om jag fattar det rätt ), vill plasta/göra en själv _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Den väger 800 någonting som det ser ut just nu så kommer vi enbart att åka långlopp med den. Första intrycket var att den är mycket stabil och har helt klart potensial, det behövs bara lite mer motor för att den ska vara konkurenskraftig. Hardtoppen kommer att tas av i vinter jag ska försöka att ta kort på den då, eller om du är i Stockholm någon gång så kan du komma och kolla. _________________ Niklas Lövgren |
||
oooh den där bilen blir jag sugen på varje gång den är till salu!
För intresseklubben tillägger jag att jag köpte min personliga utrustning av en tidigare ägare till den där bilen. |
||
Det lär den inte bli på några år, det sög till i tarmen på mig med när jag såg den så det var bara att köpa. _________________ Niklas Lövgren |
||
En film från första körningen med bilen.
http://www.lovgrens.com/film/malmby.wmv _________________ Niklas Lövgren |
||
Den känns mycket lättkörd men så har den inte fått gått förfullt, säkerheten runt banan på
Malmby kanske inte är den bästa. När det kördes A sprint så låg man i ca 90 på tillbakavägen och det kändes som om man hade full koll på bilen. Det känns iallafall förhoppningsfullt inför säsong 2007. _________________ Niklas Lövgren |
||
Nu ska här byggas motor.
Vi hittade en motor från 2001 som har gått 3000 mil, lagom inkörd. Tanken är att svarva ner kammen här för att sedan sätta ett vanligt kamdrev, det har varit vvt på kamen som vi vill ha bort. _________________ Niklas Lövgren |
||
Bilen har ju gått långlopp tidigare, i ERF 99-00 har jag för mig.
Enligt en av förarna vid tillfället gav motorn då ca 135 hk. Antar att du har sett tidigare diskussioner ang. denna bil under Roadsport här på Rejsa? Min bror var på väg att köpa den för ett år sedan innan killen från Gotland höjde budet rejält... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Första loppet för den här säsongen närmar sig snabbare än vad jag vill, Toppen är hos topptrim,
grenröret ska Hacke racing börja med snart, Enem ska slipa kammar, sprutet ska mappas, en2001 motor ska i ett 1991 chassie mm mm mm. Vi är i alla fall så gått som klara med chassie och har fått ny vagnsbok så det är "bara" motorn kvar. Lite nya bilder kommer så fort jag får nya av dom som tagit dom. annars finns det på www.apxe.se En sak som inte gör bilen snabbare är vi oense om och det är stripsen, vilket tror ni blir bäst? _________________ Niklas Lövgren |
||
Lite nya bilder på bilen:
Fler bilder finns här: http://picasaweb.google.com/miata.00 och på söndag är det dags för årets första race, vi får hoppas att bilen håller alla 8 timmarna Mvh Fredde _________________ Fredrik Barrud ---------------- Corvette C6 |
||
Det gick ganska bra för att vara 1a tävlingen med miatan, 2a iklassen och 5a totalt är vi nöjda med.
Det trista är att bromsarna la av med 10 varv kvar och kopplingen började slira med halva loppet kvar, annars fungerade det bra. Nu ska vi beställa en ny koppling och jaga reda på bromsar från en 2001 Miata och motorn ska rivas ur och bytas. _________________ Niklas Lövgren |
||
Vi har haft det lite struligt på sistone, läckande motor, trasig kardan, växellådshaveri mm.
Det började med att i bytte ut -92 motorn mot den nya motorn från 2001 som musen på topptrim har gjort iordning toppen till och räknat på kammar och grenrör ett STORT tack till Musen. Jompa på TTR har gjort grenröret efter att ha hotat med att elda upp bilen men tillslut fick han till det ordentligt, tack till honom också. Efter att motor kom på plats så skulle givare och allt annat runt motorn på plats vilket inte var det lättaste då det skiljer tio år mellan motorerna. Mycket strul senare så skulle motorn mappas med sprut från Civinco vilket inte riktigt gick som vi ville. Turbo center tog hand om bilen på sina rullar där det upptäcktes att soppapumpen inte levererade det den skulle så det ar bara att sätta in en ny, nu fick vi tillräckligt med bensin, så då var det bara att börja gasa, då visade det sig att spridarna var för låg ohmiga och det tyckte inte sprutet om, så en utgång "brann" upp, Claus på turbo center öppnade sprutet och lödde om så att det fungerade och satte ett motstånd så att sprut och spridare blev kompisar igen. Nu äntligen kunde det mappas och motorn låter gott, vi ville självklart ha effekten på motorn så vi visste om målet hade uppnåtts, sista körning på rullarna gjordes för att mäta effekten då smäller det till vilket visade sig vara knutkorset som gått sönder, kardan såg ut som ett v och växellådans hals gick tvärs av. Trots haveriet så ett stort tack till Turbo center för all hjälp. Den sista tävlingen kom vi 27 varv sen var det bara attt bryta pga oljeläckage vid kammen där vvt'n har suttit vilket vi har fixat nu. På onsdag bär det av till Gälleråsen för träning vilket vi behöver för att se till så att inget annat läcker eller dummar sig för det har i fått nog av, det blir även pillande på kränghämmare och dämpare. _________________ Niklas Lövgren |
||
Förhoppningsis så kommer den iallafall att hålla bättre än golfen när vi har fixat lite "barnsjukdommar" på den. _________________ Niklas Lövgren |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -91 endurance edition säljes | 1, 2 >> 15149 besök totalt |