Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bilen tar sitt egna spår i vänsterkurvor
1585 besök totalt
storre
Borås
Här sen Jan 2006

Trådstartare

Har ett jätteskumt fel på min Nissan 200sx s13, märkte det för första gången på mantorp - 06. Trodde då det var däckens fel men de är bytta nu.

När jag pressar bilen lite i vänsterkurvor går inte bilen åt det håll jag styr åt. Helt plötsligt mitt i kurvan då belastningen är som störst tar bilen ett skarpare spår än det jag styr åt. När jag sedan rätar upp bilen rätar den upp mer än vad minskarjag gör med ratten. Det är som däcket/däcken hoppar snett för att sedan hoppa rätt när belastningen minskar. Det spelar ingen roll hur underlaget ser ut. Men om det är ett litet gupp i kurvan så är det oundvikligt. Är vägen slät så är det bara att pressa lite mer så uppkommer felet.

Försökte rita en bild: Det svarta är hur jag styr och den röda är vart bilen åker.
http://200sx.kicks-ass.net/curtin/img46792aac290c2.jpg

Bilen är nybesiktigad.

Växjö
Här sen Jun 2005

Har du gjort någon hjulinställning på det senaste?

Ume
Här sen Jul 2003

Låter definitivt som något är löst!?

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Din bil är inte döpt till "Christine"?

Men allvarligt - nåt måste ju vara löst. Kolla både fram och bakvagn.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Christine? Var inte det den bilen som lagade sig själv och gjorde ägaren cool? Jag är inte speciellt cool (lite då ) och bilfan lagar absolut inte sig själv

Hjulinställning gjordes förra året, dock innan felet uppkom och jag tror faktiskt att det behövs göra en ny, var ett ganska skumt slitage på ett av de gamla däcken. Får se ifall det hjälper med en ny hjlinställning, annars är det bara att gå loss på framvagnen med storsläggan så löser det sig säkert .

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

behöver inte vara framvagnen det är fel på, det kan vara bak också.

Kommer inte ihog exakt, men 200sx har div stag i bakvagnen som kan ge toein/out vid belasting OM de är dåliga.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

storre skrev:
Christine? Var inte det den bilen som lagade sig själv och gjorde ägaren cool? Jag är inte speciellt cool (lite då ) och bilfan lagar absolut inte sig själv

Sen var den ju en aaaning mordisk med...

Men kolla som Fuling säger, bakvagnen med!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag röstar på en dålig bussning i bakvagnen.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:

Sen var den ju en aaaning mordisk med...

Men kolla som Fuling säger, bakvagnen med!

Då stämmer ju ett av tre ialla fall. Får kalla bilfan för stina då.

Alla bussningar byttes förra vintern tillsammans med koni sport-dämpare och hårdare fjädrar och det har inte rullat speciellt många mil.

Det känns riktigt hur det tar tag i framvagnen och "kastar" nosen i kurvan. Hade det varit bakvagnen borde det ha känts lite annorlunda tycker jag.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

På rejsa har ju det ju dykt upp exempel på hårdare bussningar som blivit skrot på fåtalet mil? (Ex på Macieks Volvo och vissa BMW E30, om jag minns rätt.) Det är nog läge att kolla upp så att alla bussningar både fram och bak fortfarande är okej.

Mvh
Magnus

Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Det är inte helt enkelt så att bilen går på genomslagsgummina under kurvtagning? Ger ju effekten av radikalt förändrad fjäderkonstant och därmed över/understyrning beroende på var det tar i.

Borås
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Hmm ja kanske det. Är ju någonting att kolla upp iallafall. Funderar på ifall det kan vara så enkelt att det är krängningshämmaren som sitter lite dåligt. Ska ta tag i detta till helgen. Och om inget som jag gör hjälper så åker jag till Pekkas Framvagnsservice, någon som känner till honom och vet ifall de är bra?

1585 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande