| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svårt att borra nytt bultmönster?
|
2 besök senaste veckan (3852 totalt) |
|
Är det svårt att få det bra om man borrar nytt bultmönster i fälgar. Som det ser ut nu så tar fälgar med originalinpressning i mina dämpare och det känns lite för spännande att åka på spacers som jag gör nu då jag inte riktigt litar på att allt sitter där det ska med tillhörande bultar.. Förtydling: Eftersom det verkar dåligt med 100/5 fälgar med annan inpressning än 35 så funderar jag på att köpa ett par andra och sedan borra om till önskad hålbild. Någon som har insikt i om det är något man tar tag i själv eller lämnar man bort det till Intera el. likn.? Mvh / Daniel _________________ Mvh / Daniel Ene |
||
|
Företag som intera tar inte en hel förmögenhet för att ändra et på din fälg, om det blir annorlunda än att köra med spacers vet jag dock inte.
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
|
Eftersom du måste fråga rekommenderar jag att du lämnar bort det.
Skämt åsido, det är inte bara att borra fem hål med rätt bultcirkel. Normalt sitter det ett stålsäte ipressat i fälgen där muttern ligger an, ungefär som ventilsäten i en aluminiumtopp. Beroende på hur centrum på fälgen ser ut kan det krävas mer eller mindre maskinbearbetning utöver borrningen för frigång för hylsa tex. Att flytta hålen utåt eller inåt i samma läge kan kräva specialsäten och hål i överdimension. Finns möjlighet att borra ett nytt mönster med hålen mellan de gamla kan det vara enklare. Hur mycket spacer behöver du för frigång? Måttligt tjocka spacers är inte helt förkastligt om allt är rätt gjort.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
Utföligt svar. Just nu har jag 10mm spacers på per sida men det är problem att hitta m14x1,5 med rätt skalle i rätt längd.. Har snart köpt bultar så det räcker till 2-3 bilar snart utan att de passar.
Har iof fått höra idag att Volvo kanske har längre M14x1,5 med flytande kona som jag ska kolla upp. _________________ Mvh / Daniel Ene |
||
|
Re:
Volvos M14x1,5 är om jag minns rätt 42 mm lång - ände till underkant av skalle, inte så lång med andra ord. Jag kan fixa riktigt bra pris på dessa om det är intressant. Skicka ett pm om så är fallet. _________________ /Anton Lillsund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (3852 totalt) |