| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Corner weight
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (12279 totalt) |
|
Corner weight
Har letat i olika trådar men inte hittat något om vad för firmor/privatpersoner det finns som kan hjälpa en med corner och hjulinställning. Jag bor i Ljungby, Småland är det någon som kan tipsa om någon firma i närheten så vore det perfekt. Per-ola Mattsson _________________ Per-ola Mattsson |
||||||
|
Attitude har vågar som brukar vara med på deras bankörningar, men vart dom är baserade däremellan vet jag inte...
Sen finns det lite trådar här om du gör en sökning som diskuterar sätt att utföra en cornerweight utan att ha fyra vågar... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Vad innebär Corner weight. Och vad gör det för nytta... Har väl lite koll, men vill veta mer. förklaring??
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Sök och du skola finna massor i ämnet.
Lite snabbt kan man väl beskriva det såhär: om du ställer en bil med varje hjul på varsin våg kommer dessa ange vad hörnvikten (corner weight) är för respektive hjul. Viktfördelningen alltså för varje hjul. Med detta som utgångspunkt kan man då se viktförhållandet fram/bak och höger/vänster samt det viktigaste, hur fördelningen är diagonalt. Diagonalt... Hur viktfördelningen är mellan vänster fram och höger bak ihop kontra höger fram och vänster bak ihop. Här ska man helst ligga inom nga få tiondelars %-diff. om man inte gör det då, vad händer då? Jo bilen är inte konsekvent i sitt beteende i höger/vänsterkurvor och kan även bli instabil i inbromsningarna. Bilen vill alltså inte svänga lika villigt åt båda hållen. Vill man flytta fördelning fram/bak eller höger/vänster kan detta enbart åstakommas med hjälp av att flytta fysiska saker i bilen. Flytta batteri, förare osv osv. Det fiffiga är dock att man kan justera diagonalvikterna, de viktigaste, med hjälp av att höjja och sänka fjädersätena. Det är därför det finns coiloverfjädring...inte för att man ska kunna sänka 90mm utanför kiosken.
Så fördelningen mellan hjulen kaaaaan se helt knas ut vid en snabb flukt, men ändå vara optimerad. Sen ska sägas att det finns en rad olika spår i denna fråga och olika folk anhänger sig åt olika läror, men i grunden är det så som jag angivit ovan. Väljer medvetet att välja bort de som skiter i diagonalen och bara kollar så framhjulen är identiska i vikt. Sånna irrläror får andra propagera för.
Matsson: Hur bråttom har du? Vintern är ju lång.
|
||||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
[Matsson: Hur bråttom har du? Vintern är ju lång. quote]
Ja du Andreas, det skulle vara gjort i början av säsongen så hade jag kanske inte legat på 5:e plats i BMW Cup utan på 1:e plats (som är naturligt för E21:an). Har du möjlighet att fixa det?
När vi var på en kvällsträning på Anderstorp så var det en kille som hade med sig en fältmässig Cornerweight, det var en hävarm som lyfte i fälgen med en Nm skala som indikerade hur mycket kraft som behövdes för att få hjulet precis till att lätta från marken, någon som vet var man kan få tag på detta eller bygga själv? /Per-ola Mattsson _________________ Per-ola Mattsson |
||||||
|
Undrar hur exakt en sådan mätning blir?? Förutsätter naturligtvis att underlaget är helt plant.
RallyDesign har en för ca 1800:- http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=279&products_id=1667 _________________ /Arne Lindgren |
||||||
|
Huvudet på spiken Arne precis en sådan var det jag såg. Om man på träning vill prova andra fjädrar så är en liknande tingest helt ypperlig för att få en ca mätning av corner vikten. Jag skall fundera lite och se om man inte kan snickra ihop något eget
.
En annan fundering , har hittat personvågar för 69kr som tar max 135kg det behövs 3st på varje framhjul och 3st på varje bakhjul, funkar det så att om man ställer 3st vågar på varandra så fördelar dom vikten lika eller blir det att 2st bottnar och den tredje visar vad som är kvar? Jag återkommer jag har 2st vågar själv och kan göra en liten test . Funkar det så är det en billig Cornerweight = 828kr
/Per-ola Mattsson som åter siktar mot i BMW Cup Std
_________________ Per-ola Mattsson |
||||||
|
Du skall inte ställa badrumsvågarna ovanpå varandra, utan bredvid varandra och ha en platta som fördelar vikten mellan dom..
Tror mer på hävarms-vågen.. lite smidigare att ha med sig än 12st badrumsvågar.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
|
och som svar på era funderingar kan jag säga att de två länkar som refereras till svarar på alla funderingar.
Personligen skulle jag inte vilja spexa med olika sniklösningar då de för lätt kan bli väldigt fel, iaf på hårt fjädrade bilar. Men det är lätt att säga om man har egen corner weight-utrustning.
|
||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
om du skall använda okalibrerade vågar, når du ett bättre resultat om du väger en axel i taget (nu e' vi nere på 414:- ). /en som köpte sina vågar för 29:-/styck, men som inte har använt dem; då han kom på ett ännu billigare sätt
||||||
Sant. |
||||||
|
Re:
Jag vill kontrollera att detta verkligen är korrekt! Är det så Andreas?
Anledningen till att jag frågar är nämligen att jag oavsiktligt sänkt ride-heighten bak med ca. 5 mm. Och höjt densamma med ca. 15-20 mm. fram.
Bilen understyr kraftigt i framförallt högfartsböjar. Med en passagerare styr den in betydligt bättre. Så här ser den ut i en ganska rejäl utförsbacke, iofs under gaspådrag men ändå. Jämför med bilden i min nick.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Att den ändrats balansmässigt har ju inget med viktförlyttning att göra. Det beror på att du ändrat rollcentrat både fram och bak. Ungefär samma fenomen som att montera en kraftigare krängare fram och en mjukare bak. |
||||||
|
Re:
Är det ett exempel eller vad jag faktiskt gjort? För om det är det senare skulle den ju rimligen överstyra... EDIT: Eller menar du att jag dragit på mig ett rollcenterproblem (inte ett viktfördelningsproblem) och att jag kommer lösa det genom att återställa ride-height (vilket ändå inte skulle påverka viktfördelningen) till något mer normala värden?
Ung. som att äta medicin för den felaktigt konstaterade sjukdom men som hjälper iaf för medicinen var rätt åtgärd mot den verkliga sjukdomen?
|
||||||
|
Re:
Ja det är vad du gjort. Och då blir bilen understyrd! |
||||||
ok. Min erfarenhet är nog inte korrekt deriverad. Jag letat mig fram till balans (med de gamla fjädrarna) genom att sätta den bakre hämmaren i ett läge och sedan justera främre hämmaren fram och tillbaka. Antagligen har jag haft den bak för hårt ställd och sedan (som vanligt) rättat till det felet genom att göra ännu ett.
Vad är lösningen här då? Tighta hämmaren bak? Den sitter idag på lösast möjliga...
Skita i att justera ride-height?
|
||||||
|
Samuel har ju redan svarat samt grottat vidare i din problematik.
Men som rakt svar på frågan så är det fortfarande samma fysiska lagar som gäller idag som när jag skrev ovanstående angående viktförflyttningen. YTTERST marginellt slår det om man höjjer bak och sänker fram tex, så det är ingen fungerande väg att gå. Men som ni redan sagt så har du ändrat RC samt höjden på bilen vilket båda två påverkar hur bilen kränger samt balansen. om du inte av ngn anledning tycker den nya höjden är att föredra så justera tillbaka den till gammla läget. om bilen fortfarande understyr, ställ bakre krängaren hårdare. Att hitta optimal balans går ju mha flera kombinationer av krängarinställningar men att hitta balans och en lagom rollstyv bil kräver en del testande helt enkelt. Du får försöka lokalisera om du finner bilen för krängig över en viss axel, öka krängstyvheten isf mha krängaren och sen kompensera med krängaren på motsatt axel för att bibehålla balansen om den uppfattas som bra innan justering. Risken är väl att man ökar för mkt i krängstyvhet (kräver att man har ganska grova kränghämmare) då alla racenissar tycker om en stenhård bil då den komunicerar exaktare än en mjuk. Inget större reellt problem på en gat/banbil dock. En dag med "Skid pad"-test kanske? |
||||||
|
Re:
Alla är välkomna att förklara, jag är ju killen med tummen mitt i handen - det vet du!
Tack! ok, skall göra det. Det kan ju också vara som så att en hel del luft tränger sig in under den nu klart högre fronten och lyfter bilen som en luftkudde. Den styr som sagt in betydligt bättre med en passagerare. Uppe på Flügplatz som jag kan ta fullt med endast ett confidencelyft efter krönet på QH understyr det som bängen, höll på att gå ut på gräset när jag hörde Gautes ord i huvudet - attack är det enda som gäller.
Jag har inga problem att åka med en lutande eller mjuk bil - så länge den håller i. På ringen vill man ju gärna ha det lite mjuk och följsamt. Jag har ganska saftiga hämmare så risken är väl att jag spänner dem för mycket.... Svårt det här!
Så här såg det ut med en passagerare:
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Corner weight
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (12279 totalt) |