Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
20 besök senaste veckan (10978 totalt) |
Tändstift hårda/mjuka
Vad händer med mjuka kontra hårda mm? Heter väll igentligen värmetal, eller? Jag har aldrig igentligen funderat på vad och varför för än nu utan skruvat i det som jag fått rekomenderat. _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: Tändstift hårda/mjuka
Bara som en uppmjukning. Gå in på min site http://hem.passagen.se/hemipanter Klicka på "The injection, ignition". Längst ner på det stycket finns några bra länkar. Nu är det Engelska men det är även bilder. Om inte annat kan dom länkarna vara bra för många. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Som jag förstått som har stort sett alla tändstift samma arbetstemperaturområde. Det omfattar några hundra grader, typiskt 450-850 grader. Man kan säga att värmetalet anger stiftets värmeavledningsförmåga eller värmeupptagning.
Har du för mjuka/varma stift så kommer de att överhettas. Har du för hårda/kalla stift så kommer de att sota igen pga att de inte uppnår självrensningstemperatur. Detta är naturligtvis lite hårddragna exempel. Fabrikantens (bil eller tändstift) rekomendation är vald för fungera i normalfallet, ibland har fabrikanten har en alterntiv rekomendation för hård körning. Det är då oftast ett steg kallare. Denna bild kommer från NGKs sida: ![]() EDIT: Såg inte att Göran redan svarat. Länk till NGKs faq, http://www1.kgk.se/ngk/20f/fset.htm _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jo, det stämmer. Med tanke på tråden om lambda så har jag kört vanlig lambda men då använt stiften bla som instrument. Då gäller balansgången att inte färga stiften med med fel värmeavledning mot fel bränsle. Rätt använt är stiften en mycket bra indikator. Man kan göra rent stiften ett antal gånge å börja om. Aceton är bra. Men inte hårda stålborstar. repor ger krypströmmar.
Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
GunnarÖ:
Tackar, jag orkde inte söka. ![]() Bra sidor är tyvärr på engelska för det mästa > ![]() tack Göran, bra men på engelska. Allså hårdare=kallare=bättre värmeavledning och i NGK värden högre siffra. om jag nu fattat rätt när man snackar stift som slår igen så är de förmodligen för hårda/kalla, eller har jag fel? Finns det någon anleding till att åka med kallare stift än vad som behövs??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Nej men det är inte nödvändigtvis samma som att använda det som står i instruktionsboken. (även om det räcker långt) Stiften skall anpassas till motor och användningssätt. Vad jag menar är att har du trimmat och/eller belastar motorn mycket hårt så är kanske inte originalstiften är det optimala längre. Det omvända exemplet är att du har bil som är kraftigt trimmad från fabrik men du bara ligger krypkör inne i stan med den, då är det kanske i vissa fall lämpligt att sätta i steg varmare stift. Men fråga inte mig var dessa gränser går för det är bortom min kunskap. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
20 besök senaste veckan (10978 totalt) |