| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Underligt ljud vid bromsskivbyte
|
835 besök totalt |
|
ok... här ska ni få en luring.. Har precis bytt bromsskivor inför fredagens banaktiviteter och upptäckte efter bytet ett "klackande" ljud när jag bromsade. Klack, klack, klack.... det kändes lite i pedalen men inte som när skivor är varpade. Ett ljud per rotation.. Ljudet blev högre ju hårdare jag tröck med pedalen. Fan tänkte jag, jag måste ha slarvat med ditsättningen av oken. Skruvar bort grejjerna och kollar. Nädå, oken sitter som de ska. Skruvar bort skivora och kollar mellan navet och skivan men där är det rent och fint... Nu börjar goda råd bli dyra. Jag upptäcker att jag defakto har råkat sätta kylflänsarna åt fel håll på skivorna så jag passar på att byta plats på dem medans jag ändå har dem lösa.... ljudet byter sida. Vid det här laget så tänker jag att aha... det är något med skivorna. Ringer runt lite och kollar med lite folk och får tipset att det kan vara smuts/olja på skivans friktionsyta. Medveten om att det isf är försent så tar jag ändå lite sprit och tvättar rent skivorna. Ljudet försvinnner dock inte... Eftersom jag inte kom på något vettigare så provar jag att slänga dit de gamla beläggen på den sidan som lät) och voila! Ljudet försvinner... underligt. Är det skivan eller beläggen? För att kunna utesluta något så tar jag och slänger på belägget jag plockade bort på andra sidan... ljudet kommer inte tillbaka
Jag bäddade in beläggen efteråt och ljudet kom inte tillbaka. Dock är jag jäkligt nyfiken på vad det kan ha varit. Saker som jag kan tänka mig: 1. Beläggen filades lite på för att få in i Brembo-4kolvs-oken. Dock tycker jag ljudet isf borde vara ett skrikade... 2. Det slarvades med rengöringen av skivorna (typ några snabba varv med en trasa bara) _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
|
Det kan inte vara så att beläggen inte riktigt låg i läge i bromsoket, och helt enkelt klapprade lite. Skivor är ju inte heeeelt plana, utan 'vobblar' några hundradelar.
Det är nog det bästa jag kan komma på
|
||
|
De nya beläggen är ju tjockare än de gamla, kan ditt bromsok ta i insidan av fälgen på grund av beläggen?
EDIT: Fast det förklarar ju inte varför ljudet bytte sida eller varför det bara är ena sidan som... /Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
|
||
|
Re:
Ja.. "nått fanstyg" var det
Nu har jag kört ca 20-30 varv på Mittsverigebanan och det gick bra:) _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
835 besök totalt |