| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Corner weight
|
2 besök senaste veckan (12340 totalt) |
|
Jo du har rätt kraftiga krängare...för en gatbil.
Nu är jag ute i tassemarkerna för min egen kunskapsnivå, men... För att man ska kunna åka med en allt för krängstyv bil får anses vara ett sekundärt problem i detta fallet. Min erfarenhet säger mig att detta problem först kan uppkomma på bilar med ordentligt grova krängare så som formelbilar eller rena race touring bilar. Fullt belägg för detta har jag inte, men att detta skulle vara ett problem i ditt fall finner jag som föga troligt. Så se till att få bilen att röra sig så mkt som du trivs med och vad banan tillåter samt att få balans. Balansen är viktigast. Tycker du du har slagsida allt för mkt justerar du både fram och bak...om det finns justermån kvar vill säga...annars köper man en ny krängare och håller på tills man blir helt
Så ut å testa, att den blir för krängstyv ser jag som föga troligt.
PS är det 24 mm fram och 19 bak i ditt kit? |
||||
|
Re:
ok, sänka ner den en bit fram och kanske tighta hämmarna en aning i bak. Sedan tighta ännu mer om det alltjämt understyr.
22 mm både bak och fram. (Lennart köper väl inte in och lagerhåller två olika dimensioner heller?)
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Haha.
Ska ha ett överslag redan gjort på dom krängarna men vart...hmmm...minns att dom är rätt stöddiga. |
||||
|
har Cw bil som tidigare satts upp med hävstångsmodellen ...skiljde 45kg på diagonalen 1250kg bil
har även kollat upp std bilar med orginal fjädring som bara skiljt 9kg som std ett tips är att göra det riktigt eller inte alls ..förutsatt att bilen är oskadad så funkar det utmärkt att sätta upp den genom att mäta in höjder på f-benen med skjutmått ....kan iofs skilja på hur bra biltillverkarna bygger bilarna ,toleranser fjäder torn osv _________________ Torbjörn Andersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Corner weight
|
2 besök senaste veckan (12340 totalt) |