| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW E36 Enklast möjliga tips för en bra banbil
|
1669 besök totalt |
|
Hej, Jag och en polare tänkte ge oss in i banåkarvärlden, han har en e36 320 som han inte längre orkar fixa iordning för besiktning så nu blir de banbil av den.
Bilen är som sagt en 320 tyvärr en 4 dörrars men tror inte det är något som kommer sätta gränserna såhär nu i början av banåkandet. Jag / vi skulle gärna ta emot tips och knep för att få den så banduglig som möjligt men med så lite pengar som möjligt, då detta är mer av en testbil så får vi se hur bitna vi blir. Vi har rivit ut inredningen så de är i stort sett inget kvar inne. Finns de bovar i dramat balkar som kanske inte behövs eller annat som väger? Hur finar man till väghållningen på smidigaste billigaste sätt? Fjäderbenstag är det nån mening med att skaffa de hjälper de något betydande på en sånhär bil? Bromsar duger de orginal? finns de värre från andra modeller som passar ? Ös på med så många tips som finns. Tack på förhand. _________________ Fredrik Carlsson |
||
|
|
||
|
Re:
Jo jag vet, jag har allt suttit där men har svårt att få svar på alla frågor. Kan vara jag som är kass på att söka men får väl göra en till titt. tack för länken Niklas den hade jag missat totalt. _________________ Fredrik Carlsson |
||
|
Söker man på e36+väghållning blir det mer hanterligt, 14 träffar. Hittar du inte vad du söker då, så sök igenom "våra banåkarbilar". Det är nog få saker som inte redan testats. Är du fortfarande villrådig så finns ju www.autopower.se med en ohygglig massa märkeskunskap om vad som passar mellan olika årsmodeller och motor-utföranden. Lycka till.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Däck och klossar
I ordning som ger bäst effekt per krona: 1. R-däck - ger överlägset mest förbättring 2. Klossar - med risk att överhetta skivorna så ger bättre klossar en konsekvent bromseffekt 3. Växla stötdämparinfästningar fram - jag tror detta går att göra på alla E36, inte bara M3. Ger -3.5 grader camber, ställ sedan också max -1.8 bak Dessa förändringar kostar 8000 + 1500 + 0 och gör att bilen kommer gå snabbt runt banan. Ingen bil utan R-däck kommer att hänga med. Nackdelen är att däcken och camber kommer tillåta sidokrafter långt över vad fjädringen är avstämd för. Men om ni kan accepterar att det skrapar lite i dörrhandtagen så har ni fått bästa fart för lägsta kostnad. om man sedan ska fortsätta 4. Coil over set, eller åtminstone hårdare och lägre fjädrar (4000 - 16000kr) 5. Viktreduktion 6. Slangad kylning av bromsar om ni ska köra långlopp så kan det kanske vara på plats med andra skivor. Men passa på att byta det först när existerande skivor är slut. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
|
okej, tack för tipsen!
Fundera på att montera oljekyl sökte på autopower men hitta inte om de behövs till den motorn? Själv har jag en 200sx så man har ju blivigt matad med oljekylssnacket bra mycket men de kanske inte behövs? Tror vi skall försöka komma in i ett lopp nu de närmsta som körs ganska länge ca 2timmar. Så de kanske vore på sin plats? Några fjädrar tänkte vi inhandla nu de närmsta också, men är lägre alltid lika med bättre? och är det nån större skillnad på tillvärkare? _________________ Fredrik Carlsson |
||
|
Låg tyngdpunkt är ju bra, men när du sänker bilen måste du också ha koll på att hjulvinklarna inte börjar spreta iväg alldeles åt helsicke.
Vad för fjädrar snackar vi? Snik sänksats? Lite mer påkostat chassikit eller riktiga racefjädrar? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
ja du, är det någon större skillnad för ett par glada amatörer? Finns ju diverse sänksatser från H&R osv för runt 1500kr antar att de klassas som snik men de är väl de som vi tänkt på. Kan ju kapa fjädrarna med men de är väl mer för volvoraggare...
_________________ Fredrik Carlsson |
||
|
Re:
"Biltemafjädrar" är ju en annan tanke om det är budget (dvs lite pengar men mycket tankemöda och tid) som gäller. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1669 besök totalt |