| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nålstick i oljetråget, hur laga?!
|
6 besök senaste veckan (12161 totalt) |
|
Nu blir jag duktigt less, allt var frid & fröjd.. Haft ner oljetråget, lackat, lagt ny packnigsmassa runt om för att slippa läckage.. Bytt ventilkåpspackningar, oljeslangar osv osv! När jag nyss startade bilen, lyckan var på topp, ser jag en liten liten pöl olja under bilen.. Tänkte inte så mycket på det, en slangklamma till oljekylaren som måste dras åt eller så.. När lyckan lagts, la jag mig på horan för att dra åt slangen.. Som inte visade sig läka, inte heller runt tråget där packningsmassan är lagd.. Utan ganska precis mitt på tråget, ligger de en oljesträng. .. .. var kommer oljan ifrån
Jo ett pytte pytte hål, som ett nålstick i tråget Så hur tusan ska jag bära mig åt för att laga detta, kan kemiskmetall fungera? Kan jag ev få en svetsloppa lagd på plats?
Alla tips tages emot med öppna armar, helst en lysande lösning.. SKA besiktiga bilen på fredag! _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
|
Jag spräckte tråget på min bruksbil och lagade det med kemisk metall. Det har iaf funkat i ett år utan läckage...
Jag gjorde så att jag började med att tömma all olja. Därefter torkade jag så mycket som möjligt på utsidan av tråget. Tog därefter fram varmluftspistolen och värmde på så mycket det gick runt sprickan, tanken med det var att oljan skulle rinna undan och inte tränga fram när jag smetade på den kemiska metallen. Torkning/rengöring med bräkleen på utsidan och sen kemisk metall. _________________ Jonas Edling |
||
|
|
||
|
Dra i en plåtskruv med packning tillsvidare, finns ju korta. Ev så får du förstora hålet lite med en pryl för att få in skruven.
Popnitalternativet smart det med men då måste du borra. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Det är ju hål rakt igenom en popnit...... borde väl läcka rätt bra?
Jag skulle nog byta tråget.. Men om det är hemskt dyrt, så skulle jag svetsa det. Om inte det heller är ett alternativ så tycker jag Kemisk metall låter trevligt. Jag snabblagade själv ett sprucket termostathus i aluminium en gång. Det höll sedan helt tätt.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Re:
Inte när man klämt den väl...
|
||
|
brukar ju sitta en bit kvar av pinnen i niten, men det tätar nog inte extremt bra. Svetsa skulle jag unvika på plats. Oljetråg = skit alu = "poff" när man tänder tigen..
om det inte är ett ståltråg. Då är de ju bara att punkta ihop med migen. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Re:
Nä, det får ju vara ståltråg och man får ju vara j*vligt försiktig så man inte gör ett ÄNNU större hål!
|
||
|
Kör på M3Jonas råd, kemisk metall har gjort underverk förut på de mest konstiga ställen
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
|
Det är ett ståltråg, och tanken är ju att de gärna får hålla så länge som möjligt
Kostnad är av mindre betydelse i detta fall.. Jag köpte Plastic Paddings "SUPER STÅL", ska tydligen vara kemiskmetalldeluxe.. Någon som provat det? En gnutta epoxy i med, bra eller dåligt? Bra tips med varmluftspistolen, funderade lite på hur oljan skulle hålla sig på avstånd en stund.. Denna metall på tub jag köpt, härdar på 5min, till skillnad från kemiskametallen som tar 10! Hoppas det blir bra detta, hålet är som sagt sjukt litet.. Såg ut som de kom olja från ingenstans till en början, tur jag fick tråget lackat i en.... Orginell färg... annars har jag aldrig ens kunna se hålet.. _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
|
Kemisk metall funkar super!
Eftersom vi har det i sortimentet på jobb, har jag en hel del erfarenhet av det. Jag har kunder som använt det till att reparera: sprickor i mororblock, växellådor, överportade toppar, styrservo,oljetråg, ja listan kan göras lååååång. Ett litet hål i oljetråget är inga problem för kemisk metall! Tänk på att det är riktigt noga att det är rent från olja m.m.Använd en alkoholbaserad rengöring UTAN olja. Rengör inte med bensin, kemisk ren bensin, div bromsrengöring då dessa petroliumbaserade produkter lämnar en liten men dock, oljefilm. Lycka till Mvh Jonas _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||
|
Re:
Se bara till att jorda direkt i oljetråget. Häng för guds skull inte jordklämman till svetsen i framvagnsbalken eller i karossen tex...
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (12161 totalt) |