Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka AVON | 4109 besök totalt |
Hmmm, det står AVON på sidan av däcken, det skulle ju kunna betyda är däcken är just av det fabrikatet Vi har dock inte med AVON i R-däckslistan, är det någon som vet något om dom? (om det nu är R-däck alltså...) _________________ Pär Hylander |
||||
Det finns en del däck specialframtagna för vissa bilar, kan ju vara så med det här Avon-däcket. Om det nu som sagt är ett R-däck... Avon har ju en uppsjö av tävlingsdäck i sitt sortiment.
Fast i Roadsport måste man väl åka på gatgodkända däck? Det kan inte vara så att bilen gick i Modsport och att det är någon form av intermediate-däck som sitter på? ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Intermediate, ja.
Det ordet har jag hört förut vad är det för typ av däck? Vad är det bra och dåligt till? (är det ungefär som R-däck eller vad är skillnaden?) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
I F1-sammanhang tar dom väl till intermediate när dom inte kan bestämma sig för torrdäck eller regndäck! _________________ Pär Hylander |
||||
????? Måste bilen inte vara gatlegal för att åka Roadsport? (För det vär väl i Modsport de mest modifierade/avancerade bilarna går om jag inte misstar mig. Bilen ser mer ut att höra hemma där...) Vad gäller intermediate är det som Pär skriver en term som används för däck som ligger någonstans emellan regndäck och rena slicks. De har alltså precis som R-däck skåror men utgår från rena racingdäck/stommar. Dessutom är gummiblandningen garanterat mycket mjukare i ett intermediate-däck, som är avsett att ge max grepp under ett fuktigt race, än i ett R-däck. ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Ett o.T. tips:
om någon lägger in en stoooor bild (alltid trevligt så radbryt era inlägg manuellt så blir det lättare att läsa. En och en halv rad text i själva fönstret man skriver i brukar vara max max vad som får plats innan det försvinner ut till höger..... (här borta alltså..... nånstans.....) _________________ Magnus Thomé |
||||
Med ledning av Martins inlägg gissar jag att ett intermediate är mjukare och snabbt blir överhettat i torrföre. Skuret är väl just för att regelmässigt minska farten i F1 t.ex _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Det är Avon ACB10 däck. Det är gatgodkända däck. De kommer ursprungligen från FF1600 serien. Diagonaldäck som är byggda i kvlar. Lätta som fjun... Finns som 13 & 15 tum.
De har mycket hög status bland Seven-åkare i England. Jag köre själv på dem förra säsongen. Dock i lite för hård compound (A33). Mycket bra däck men ganska dyra. Peter _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Så udda det låter Diagonaldäck och kevlar, 30-talsteknologi blandat med med moderna fiber (fast det kanske är vanligt att tävlingsdäck är av diagonaltyp? _________________ Pär Hylander |
||||
Jodå, den måste vara besiktigad och klar, i Sverige eller annat EU-land har jag för mig att det står reglerna. Vilket återigen tar oss till frågan vad danskarna har för regler, för det var därifrån den kom. Dessutom kan jag berätta att den rört upp en hel del åsikter som kommit fram nu i vinter då det varit lite reglementesdiskussioner. Antagligen läggs det förslag om att bilen skall ha en kaross som inte ifrån början är designad för tävlingsbruk för att få köra i Roadsport. Sevenåkarna börjar väl flåset i nacken ifrån Radicals m.fl. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Däck för banåka AVON | 4109 besök totalt |