Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
WRC TURBO = inget lag?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (4284 totalt)
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Hade jag nu låt säga, haft en Evo6 ist. för en (jämnf.vis) klen Impreza GT så hade jag haft Respons vid det här laget.......helt klart men visst hade man vetat om det höga slitaget på turbo o grenrör men jag tror att grabbarna i Gr.N kör nog ganska många SS-mil innan nått behöver bytas. Eller
På isen så skulle man nog uppskatta Respons otroligt mycket

Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

har för mig jag sett hemmasnickrare som använder en extra injektor vid turbon som avktiveras när man backar av på gasen , kanske inte så lätt kontrollerad detonation, men det borde ju funka

Shoppingclion
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003

Först

Var verkligen Toyota först... det fanns i Audis S1:a. Var väl bara Walter Rörhl som använde det fullt ut vad jag har hört.

www.irry-motorsport.se
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003

Marcus Nyström skrev:
Kan tillägga att JOCCe med Super Evon och Borren med sin Evo kör med responssystem på sina bilar thumbs up Manligt värre!

Men är inte det som de har bara launch control??

Coolt om det är ALS thumbs up

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

JA, de har ALS, jag stog bredvid Borren på 201m på Japmeet, precis bredvid hans öppna fönster.. Liiite ballt när han knäpper på als:en o launchen!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Idag så använder man styrsystem med elektronisk trottel på WRC bilarna. Detta har gjort att man inte längre behöver hålla sig till ett lika tradiotionellt ALS med solenoid och omställning utav tändningen.

Bland annat så har jag hört att man använder tändningen för att justera gasen och på så sätt kan hålla trotteln öppen och ha fullt laddtryck under större tiden av en sträcka. Styrsystemen man använder är eftermarknadssystem som tex Magneti Marelli Step9 och Bosch Motronic MS som troligen kan kosta kring en halvmiljon för ett komplett system.

Har också för mig att man skickar på bränsle för att kyla kolvar, ventiler, turbin mm.
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

Johan Edlund skrev:
Idag så använder man styrsystem med elektronisk trottel på WRC bilarna. Detta har gjort att man inte längre behöver hålla sig till ett lika tradiotionellt ALS med solenoid och omställning utav tändningen.

Ställer om tändning gör man nog oavsett vad man har för system eftersom man vill ha förbränningen i grenröret.

Johan Edlund skrev:
Bland annat så har jag hört att man använder tändningen för att justera gasen och på så sätt kan hålla trotteln öppen och ha fullt laddtryck under större tiden av en sträcka. Styrsystemen man använder är eftermarknadssystem som tex Magneti Marelli Step9 och Bosch Motronic MS som troligen kan kosta kring en halvmiljon för ett komplett system.

Har också för mig att man skickar på bränsle för att kyla kolvar, ventiler, turbin mm.

Det behöver faktiskt inte vara så dyrt, Ett Motec M800 klarar både DBW och ALS. Plus allt annat godis man kan tänkas vilja ha

Ang. kylning så är det nog samma sak som när man kör på höga laddtryck, man behöver ha "för mycke" bränsle för att kyla grejorna.

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

FredrikB skrev:
Johan Edlund skrev:

Ställer om tändning gör man nog oavsett vad man har för system eftersom man vill ha förbränningen i grenröret.

Johan Edlund skrev:

Det behöver faktiskt inte vara så dyrt, Ett Motec M800 klarar både DBW och ALS. Plus allt annat godis man kan tänkas vilja ha

Ang. kylning så är det nog samma sak som när man kör på höga laddtryck, man behöver ha "för mycke" bränsle för att kyla grejorna.

Motec M800 är långt ifrån Magneti Marelli Step9 och liknande system och dessa är bokstavligen talat svindyra. Motec klarar såvitt jag vet inte heller av elektroniska gasspjäll.

Med dessa system så ställer man om tändningen så att förbränningen kommer att ske iaf delvis i grenröret. Genom att ställa om tändningen så kan man också sänka motoreffekten och på sätt behålla gasspjället öppet för maximal gasrespons (bara att ställa om tändningen när föraren trycker på gaspedalen).

Angående bränsle så har jag hört något om att man tex kör två förbränningar för hålla uppe laddtrycket och sedan hoppar man över och tända en gång på en cylinder så att bränsle släpps ut och fungerar på så sätt kylande innan det självantänder.

Magneti Marelli Step9 är även ett chassi-styrsystem och används också för att tex styra de elektroniska diffarna. Step9 sitter också i Ferraris F1 bil.

Angående priserna på dessa sakerna så är de höga, men då ska man ju inte glömma bort att det är det absolut värsta grejorna som finns på marknaden. TAG Electronics (McLaren) har också ett sprut motsvarande Step9, dock så är chassi-boxen separat, här är några prisexempel (utan moms):
TAG-300 (styrbox) - 250.000 + 130.000 kr i engångskostnad för setup
TSR2.1 Fuel Injector - 9.000 kr/st (minimumorder 10st)
CDI Ignition Coil (1/cyl) - 3.700 kr/st (minimumorder 10st)
90A Generator - 12.000 kr
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

FredrikB skrev:
Johan Edlund skrev:

Johan Edlund skrev:

Motec M800 är långt ifrån Magneti Marelli Step9 och liknande system och dessa är bokstavligen talat svindyra. Motec klarar såvitt jag vet inte heller av elektroniska gasspjäll.

Med dessa system så ställer man om tändningen så att förbränningen kommer att ske iaf delvis i grenröret. Genom att ställa om tändningen så kan man också sänka motoreffekten och på sätt behålla gasspjället öppet för maximal gasrespons (bara att ställa om tändningen när föraren trycker på gaspedalen).

Angående bränsle så har jag hört något om att man tex kör två förbränningar för hålla uppe laddtrycket och sedan hoppar man över och tända en gång på en cylinder så att bränsle släpps ut och fungerar på så sätt kylande innan det självantänder.

Magneti Marelli Step9 är även ett chassi-styrsystem och används också för att tex styra de elektroniska diffarna. Step9 sitter också i Ferraris F1 bil.

Angående priserna på dessa sakerna så är de höga, men då ska man ju inte glömma bort att det är det absolut värsta grejorna som finns på marknaden. TAG Electronics (McLaren) har också ett sprut motsvarande Step9, dock så är chassi-boxen separat, här är några prisexempel (utan moms):
TAG-300 (styrbox) - 250.000 + 130.000 kr i engångskostnad för setup
TSR2.1 Fuel Injector - 9.000 kr/st (minimumorder 10st)
CDI Ignition Coil (1/cyl) - 3.700 kr/st (minimumorder 10st)
90A Generator - 12.000 kr
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

Självklart är tex ett Magneti Marelli finare grejer än ett Motec M800, det syns ju direkt på prislappen

Men i detta fallet diskuterades det elektronisk trottel kombinerat med responssystem.....och som sagt, det behöver inte kosta 500k för det klarar även ett Motec av, även om dom är lite dåliga på att marknadsföra sina grejer...

Ang. chassistyrsytem.....att styra tex en aktiv diff borde man ju kunna göra med i stort sett vilken styrbox som helst som har 4 lediga ingångar för hjulsignaler och en utgång med nån typ av PID funktion på, fast det är ju nästan för enkelt

Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Vad det gäller att få luft när ALSn arbetar på Motec systemet som Jocce har i sin evo så har dom använt tomgångsmotorn till det om jag inte far alldeles galet.

Allmänt banåkaforum
WRC TURBO = inget lag?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (4284 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande