| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Strokning av vevaxel, vad kan det kosta?
|
2 besök senaste veckan (12614 totalt) |
|
Har blivit sugen på att bygga en "stor volym" motor till min TVR. I detta fall ca 2,45 liter
Man bör kunna göra det ganska enkelt genom att kombinera diverse standard stakar och kolvar (92 mm borr) med en vevaxel som strokats till 92 mm slaglängd (original är 80 mm vill jag minnas). Ganska stor ökning men bevisligen finns mer än en person som har såna vevaxlar. Dessa har bearbetats genom påsvetsning av material med efterföljande slipning och härdning. Ingen verkar inte ha haft problem med hållbarheten heller så det borde gå. För att få i veven i blocket får man slipa ur något för att få frigång men det är tydligen inget större problem. Nån som har en aning om vad en strokning av denna typ kan tänkas kosta hos en renoveringsfirma? Exempelvis anger KG trim priser på strokning från ca 6500 kr (i det fallet 86 mm strokning) men är det billigt eller dyrt? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re: Strokning av vevaxel, vad kan det kosta?
Hur mycket ska du varva? med en ökning på 12 mm så ökar du kolvhastigheten ganska rejält =/ är själv inne på att bygga en ny sugmotor baserad på V70 motorn... om vi använder formeln Kolvhastighet= slag i meter x 2 x Maxrpm / 60 och du använder 7000 som maxvarv ger det en kolvhastighet på 21,4 m/s Nu vet jag inte hur mycket över 20m/s som är tollererbart men har hört att över 20m/s inte är bra.... jag får iaf mkt problem där =( _________________ Daniel Sundström |
||
|
Jo du har en poäng där. Det kan givetvis bli problem, fast bygger jag en sån motorn så lär jag inte tänkt tokvarva så det är nog inget problem för mig. Med lite större volym så får man ju bättre bottendrag på köpet så då kan man hålla nere varvet istället. Dock bör man naturligtvis ha så lätta kolvar och stakar som möjligt....
EDIT: Sen kan man naturligtvis fundera över längden på vevstakarna kontra slaget också... Fast det är väl ganska utrett i någon annan tråd så det lämnar vi därhän. I vilket fall kvarstår min fråga. Är KGs pris på 6500 kr för svets-strokning samt 4500 kr för excenterslip-strokning billigt eller dyrt? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Excenterslipning av vevaxelar brukar medföra en risk att det inte blir riktigt bra, vevaxeln har i vissa fall en tendens att krokna. Hur mycket man kan öka slaglängden är också ganska begränsad. Att gå från 80 till 92 mm lär nog vara uteslutet. En vevaxel gjord för längre slaglängd är i så fall det bättre alternativet. Men då kostar det säkert en 15-20kkr.
Sedan kan man också ifrågasätta varför man ska ha en sådan lång slaglängd. Vill man ha mer volym och effekt så är det bättre att ge sig på borrningen. Är det bara effekt man är ute efter kan man också höja motorvarvtalet något, på så sätt är man lite snällare mot koppling och växellåda. |
||
|
Har för mig att det är en B23/230 motor du har i bilen?
Det går ju massor av långloppsbilar med 2.5 liters versioner som är strokade. Vi har en liggande i garaget som är byggd på fabriksnytt B23 block och med strokad vev. Har för mig att det är B230 vevstakar, mindre lagerdiameter och därför enklare att stroka veven...
Vi hade väldigt snälla kamaxlar och gav 215 hk vid 6500 rpm, brukade varva till 7000 men 7500 är absolut inga problem. Vår motor är byggd av Stefan Månsson på Kallebäcks Motor som numera huserar ute i Rävlanda, rekommenderas varmt! Annars har ju även Motordesign i Fjärås stor erfarenhet av detta, dock har de haft problem med just vevaxeln på deras motorer.... Jag har tyvärr ingen koll på kostnaden då den sköttes av andra. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
B23/B230 + "Marinvev" ger 2,5L
B20 (som är det som sitter i TVRen?) vet jag inte o det finns nåt motsvarande (dvs färdig vev med annat slag) till. |
||
|
Re:
Ja, marinveven är naturligtvis ett alternativ, men i vår motor var det alltså en modifierad B23 vev. Har för mig att marinveven var betydligt dyrare...
Men om det är en B20 som ska strokas så har jag ingen erfarenhet alls, till skillnad från åtminstone en liten när det gäller B23/230...
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
Tackar för svar!
Precis som Niklas skriver är min motor en B18/20. Marinveven passar tyvärr bara B230 så den är inte användbar i övriga B18/B20/B21/B23. Alla strokervevar till övriga rödblockare är antingen bara excenterslipade eller påsvetsade och omslipade. Däremot kan man t ex byta vev mellan tidiga B21 och B18/20 utan problem eller svarva ner och ändra nosen på sena B21 samt B23 vevar så att de passar. Jag hade ju kunnat bytt till en senare maskin egentligen men av utseendemässiga skäl vill jag ha en stötstångsmaskin. Styling alltså!
Ska kolla med Kallebäcks motor när det blir dags att borra och bearbeta blocket. Alternativet är kanske Wallens motorrenoveringar. Johan, Du har nog helt rätt men man måste ju fråga! Fast det är klart, Volvomotorns vevaxel är ju kraftig så är det någon som klarar lite excenterslipning så är det nog den. Fast 12 mm är inte lite! Att öka borrningen är tyvärr inte möjligt längre än till max 93 mm vilket bara ger 2,2 liter. Sen skulle blocket behöva fodras om för att man möjligen ska kunna få mer. 93 mm är föresten också på gränsen och lite ifrågasatt.. Jag tänkte välja 92,5 då jag har kolvar för det liggande. Den (ö)kände Sten Parner säljer för övrigt ett big bore kit (92 mm vev och 93 mm borr) till B20 som har en billet vev, priset på det kitet törs jag dock inte ens fråga om. Inte hur kvalitén är heller. Det vettigaste alternativet är nog att göra som du säger, höja varvet istället och satsa på lätt svängmassa. Fast en mustig motor med bra bottendrag hade varit trevligt! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
om det är billigt eller dyrt avs strokning.. jag fick min vev till chevan slipad förra våren.. hmm runt 3300 tror jag det gick på (knappt 5000 med lager). Det borde vara lika många lagerbanor som på en 4:a (5-lagrad). Det är väl bara bredare banor för stakarna på en 8:a, då det är två stakar på varje tapp
En strokning är ju en nedtagning av vevtappen till en mindre dimension. Uppspänningen blir ju likadan som vid en vanlig slipning. Jag skulle misstänka att de börjar med svarvstål för att svarva tappen rund (vid strokningen) , för att avsluta med sten. Baserat på det så känns det som om man tar lite extra för att det är lite exotiskt att stroka om det är utan lager _________________ Mats Andersen |
||
|
En "populär" metod på B20/21/21 som har stora vevtappar (54mm va?) är att använda B230stakar som har 49mm (tror jag) vevtappar och sxcenterslipa veven 2,5mm samtidigt som man tar ner dem till 49mm, då får man 85mm slag och tillsammans med 92mm kolvar får man 2260CC. Kenneth på Kenneths motor i Motala rekommenderade sn sån underdel som en bra och billig lösning när jag frågade förut. Han sa man kunde komma under 10K med en sådan strokning.
_________________ Johan Eriksson |
||
|
Ett litet tips bara...
Gå in på www.savarturbo.se och vidare till deras forum. Där finns all kunskap om volvo motorer med stötstänger. Största delen av dessa herrar håller på med turbokonverteringar men kan även hjälpa till med tips till sugmotorer. _________________ Emil Rehnfors |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (12614 totalt) |