Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilka bussningar i bakvagnen?
914 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Nu får det vara nog med slingrande. Nu är det dags att byta de främre bärarmsbussningarna bak på M3'an. Originalbussningarna höll nära 11 tusen mil med rdäck o allt så man kan ju inte klaga på kvaliten :-)

Men har någon bytt till något styvare, tex Powerflex? Eller ska jag hålla mig till original?

Sen har jag ringt runt för att få pris på arbetet och det är ju inte helt gratis tyvärr :-( Tips någon?

Kalix
Här sen Nov 2002

Powerflex bussningen är en svart riktigt styv variant så jag rekomenderar den före original.

Att byta dom själv är inte så svårt, speciellt om dom har gått så långt att vulkningen har släppt från aluminiumhylsan. Annars med en avdragare byter man dom på en timme för båda.

Här har jag några bilder när jag böt mina bakvagnsbussningar. Dock blev det som vanligt att jag blev för ivrig att skruva så jag glömde ta mer bilder
http://koni.no-ip.biz/Bilder/nya/

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Det finns ju grupp-n bussningar att köpa på bmw som är lite styvare men ändå i gummi.

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: Vilka bussningar i bakvagnen?

Magnus Thomé skrev:
Sen har jag ringt runt för att få pris på arbetet och det är ju inte helt gratis tyvärr :-( Tips någon?

Är det inte dags att du börjar att avnjuta det andra stora nöjet med att vara biltokig..... att skruva med bilen!!!

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag lämnade in min för byte i början på juni det tog ca 1,5 timmar till en kostnad av 1300 kr på bägge sidor och 2 st bussningar. Med hydrauliska verktyg avsedda för jobbet och bilen går det väldigt smidigt på e36 till skillnad mot e30. Tydligen är det vårt klimat och inte tuff körning som sliter mest. Nu vet jag ju att du bor i stockholm så det blir svårt att nyttja min mekaniker, har du kollat priset även hos bmw dom har ju i alla fall bra verktyg?

/Johan

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Är det inte dags att du börjar att avnjuta det andra stora nöjet med att vara biltokig..... att skruva med bilen!!!

Magnus, tro honom inte!

I min ungdom skruvade jag mycket med bilar, så jag vet vad jag talar om. Spring på skroten, biltillbehörsfirman, nä det blev fel del, tillbaka igen, det har vi inte hemma o.s.v. O.s.v. i evighet. Kalldrag längs garagegolvet, knogarna i något hårt och vasst, när man lagar en sak går två andra sönder. Fastrostade muttrar (INGEN av de publicerade rostlösningsmetoderna fungerar), sönderdragna verktyg, rost överallt. Snålande med packningar (kletar på packningsklister överallt på den gamla packningen så håller det säkert. Nä, det gör det inte), desperat skruvande kvällen innan besiktningen (nej, besiktningsgubben upptäcker inte min fusklagning, men väl två andra fel som jag själv inte visste om), skiten går inte att få dit, i desperationen börjar man banka på bilen med knytnäven. Det blir en stor buckla...

och då höll jag ändå inte på med avancerade saker som svetsning, bygge av motorer eller renovering av automatlådor.

JohanR

Örebro
Här sen Dec 2002

Citat:

Magnus, tro honom inte!

I min ungdom skruvade jag mycket med bilar, så jag vet vad jag talar om. Spring på skroten, biltillbehörsfirman, nä det blev fel del, tillbaka igen, det har vi inte hemma o.s.v. O.s.v. i evighet. Kalldrag längs garagegolvet, knogarna i något hårt och vasst, när man lagar en sak går två andra sönder. Fastrostade muttrar (INGEN av de publicerade rostlösningsmetoderna fungerar), sönderdragna verktyg, rost överallt. Snålande med packningar (kletar på packningsklister överallt på den gamla packningen så håller det säkert. Nä, det gör det inte), desperat skruvande kvällen innan besiktningen (nej, besiktningsgubben upptäcker inte min fusklagning, men väl två andra fel som jag själv inte visste om), skiten går inte att få dit, i desperationen börjar man banka på bilen med knytnäven. Det blir en stor buckla...

och då höll jag ändå inte på med avancerade saker som svetsning, bygge av motorer eller renovering av automatlådor.

JohanR

Det är som med snöskottning, det är bra för karaktären

Allmänt banåkaforum
914 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande