Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur göra 15 mm hål i tunnplåt på bästa sätt?
11 besök senaste veckan (18260 totalt)
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Jag håller på att tillverka ett värmeskydd och skulle behöva borra ett 15 mm hål i 0.8 mm stålplåt. En vanlig spiralborr får jag inte ens in i chucken på min handborrmaskin, så jag skulle behöva någon annan typ av borr. Clas ohlson säljer den här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=10569495

Någon som vet om en sådan här borr fungerar? Finns det något annat bra sätt att borra ett någorlunda snyggt hål i tunnplåt?

1977 Porsche 911
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Fungerar, även om jag inte använt ngn själv...

Jag skulle dock valt denna tror jag för större koll på dimension.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13624648

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Stegborrarna är mycket bättre. Hur snyggt det blir i tunn plåt vet jag inte men för hål genom golv och liknande har stegborren varit min vän många gånger (golvet har nu något fler hål än vad som behövs iofs...)

Skillnaden mellan den koniska och stegborren är att stegen gör att det blir tydligare skärsteg lixom. Bägge varianterna borde ha fördelen med stor massa så borret är svalt och fint längre ("kylvätska" behövs inte mao).

Men om det är karossplåt som skall behålla formen (hål för sidoblinkerts i framskärm tex) så vill jag inte garantera nåt. Jag har bara borrat grishål för bälten och stol.

Annars finns ju håltagare med smalt borr och skär (eller hålsåg för metall).

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Hålpunch av den här typen gör enkelt hur fina gradfria hål som helst i tunn plåt om det är stora krav på utseendet.

Borra ett hål för dragskruven, montera punchen och dra åt så har du gjort ett fint hål.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

2fast4u skrev:
Hålpunch av den här typen gör enkelt hur fina gradfria hål som helst i tunn plåt om det är stora krav på utseendet.

Borra ett hål för dragskruven, montera punchen och dra åt så har du gjort ett fint hål.

ser dyr ut.. finns det billiga sådana nånstans?

ursäkta trådkapningen men om man vill ha ännu större (lättnings)hål än 15mm, vad ska man ha då?
verkar finnas dåligt med alternativ för fattiga hemmapulare..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Lättningshål skall väl göras med punch som även friserar till kanten lite (så man inte fastnar hela tiden).
Jag minns inte vad de heter men naturligtvis är de inte billiga. En hålpunch kan man ju göra hundratals hål med utan problem, en hålsåg/borr blir nog lite trött efter ett tag.

Edit: Flanged Hole Punch var sökordet.
Exempel på hemmabygge: http://users.lmi.net/~ryoung/Sonerai/Belling_or_Flanging_Dies.html
Köpelösning: http://www.irvansmith.com/catalog2/parts/irvan_flare.shtml

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Bland annat saluför ELFA hålpunchar. Används för att göra snygga hål i apparatlådor. Det blir dyrt om man ska köpa ett helt sortiment, men är det enstaka dimension så överlever man. En 35mm punch kostar 210:- tex. Sen finns det säkert billigare ställen. ELFA är inte kända för att ha billiga verktyg direkt. Tror Jula har förresten i en dimension som passar för håltagning i diskbänk för montering av vattenkran. Jupp. Dom har men bara en dimension. Dia 32mm för 75:-, den borde duga till lättningshål lite här och var för den ekonomiskt sinnade.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Biltema har också en "håltagare" för under hundringen. Diametern är dock runt 35mm om jag minns rätt.

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Eslöv
Här sen Apr 2006

har man svarv o möjlighet att härda så kan man ju tillverka en sån hålpunch själv.

att få ett runt hål med spiralborr annars i tunnplåt är lite svårt, hålet blir lätt trekantigt med en handmaskin. Förborrar man med ett borr med en dia ett steg över det stora borrets egg i spetsen och har ett mothåll i plast , alu, trä, så blir hålet anständigt (ännu finare med mothåll från båda håll)... fast du hade ju ingen chuck som klarade ett sånt borr.

edit: joo.. kom ju på... Om det inte måste vara exakt 15 mm, utan ungefär bara, så kan man först borra 10 mm eller vad man nu har för nått borr. Sedan tar man upp de sista mm:rarna med en vanlig konisk försänkare från båda hållen. En riktig försänkare borde alla ha.

kallinge
Här sen Jul 2005

steg borr... köp ett dyrt..ingen billig skit.då har du nytta av det många gånger och slipper kasta det genom en ruta..tro mig...

Stockholm
Här sen Dec 2004

Stegborr, överlägset!

/Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Tack för alla tips! Stegborr verkar vara rätt väg för ett så litet hål som 15 mm. Jag ska kolla om Clas ohlsons borr har den dimensionen.

1977 Porsche 911
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

Ett tips när det gället hålpunchar är att kolla vad det är för skruv, och om den är utrustad med med ett axiallager ... den som finns på biltema har alldeles för liten diameter på skruven, och inget lager, så att puncha kraftigare plåt än 0.8 mm bilplåt rekommenderas icke (den duger knappt till diskbänkar, som det står i beskrivningen). Dessutom ger den lite fula grader. Ska man köpa en av industrikvalitet kostar den 10 ggr så mycket + moms ..

För 15 mm hål i tunnplåt duger en stegborr prima, så det är bara att instämma med föregående talare
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004

steg borren fukar utmärkt .
använt mycket inom jobbet o ger fina bra håll.

ikea har oxå "pucharen" köpte sådan när jag monterade ny vask o kran
liger i pris som biltemas.

Honda Nörd !
Citera
Skruva banåkabil
11 besök senaste veckan (18260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande