Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
866 besök totalt |
Div. tugg om sorter och enheter mm
I tråden om Görans bok dökt det upp lite diskutioner om vad man skall bör använda för sorter mm. Jag tänkte vi kunde diskutera vad som används i dagligt tal och vad det borde(skall) heta enligt div standareder. tex motor effekt snackas det hk(hästkraft) borde vara kW(kilOWatt), medan därimot vridmomentet snackas det om Nm(Newtonmeter) som är helt korrekt. Men bore vara med effekten i hk borde vriden anges i kpm(kilopondmeter). Tar vi nu tryck(typ vad man har i däcken) så i allmänt tal snackar om "kilo" som är kp/cm^2(kilopondmeter per kvadratcentimeter). Sen har vi helt plöttsligt lufttryck i mbar eller mm kvicksilver. Sen när vi drar skurvar med moment så snackas det också om "kilo",men är kpm eller korekt Nm. Så helt plöttsligt så betyder "kilo" vikt, kraft, tryck och moment mm, Roligt va ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re: Div. tugg om sorter och enheter mm
...och "kilo" är ju dessutom ingen storhet alls utan ett _antal_ (1000) ![]() _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||
Äpp äpp nuva! hk är en alldeless utmärkt refferenc för att beräkna en motors styrka! Kanske inte världens mest korrekta sätt att räkna effekt på, men det funkar juh alldeless utmärkt som det är! |
||||
![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Så länge vi förstår och har en känsla för vad vi pratar om kvittar enheten. Men om någon säger att sträckgränsen för ett material är 50 kpsi, så vet jag vad kpsi är men jag får ingen känsla för vad det är utan att först räkna om till MPa.
För att lätt kunna förstå ett t.ex. mekaniskt problem så är det viktigt att jobba med bekanta enheter. För oss i sverige är SI-systemet klart bäst för problemförståelse, eftersom vi är mest vana vid det. När man sen ska börja räkna är SI-systemet utan konkurens det bästa. rad/s för vinkelhastighet, Pa för tryck, m, kg, osv... Därför bör vi undvika att använda enheter utanför SI-systemet i onödan. Vissa enheter är dock så inarbetade att det är svårt att bli av med dom. Hk använder jag lika ofta som jag säger motorhuv om bagagehuven på min Porsche. Det vill säga rätt ofta. ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
hehe, hoppsan... jag är visst lite trött av mig... men jag skrev juh faktiskt båda två ![]() Men självfallet menade jag effekt även där jag råkade skriva styrka ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
866 besök totalt |