Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kränghämmare vara eller inte vara?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12687 besök totalt
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Undrar om du inte ska satsa på hårdare dämpare o fjädrar istället....

Blir sugen o provköra och rycka lite i hörnen på bilen... hehe!

Jag vet, du ska åka ner till Pelle på stötdämparexperten med bilen!! Jag hänger gärna med!


Ånej säg inte så, jag har inte 15000-20000kr att lägga på ny fjädring.
Men visst ångrar att jag inte satsade ordentligt med engång på fjädrar/stötdämpare, men är man näst intill totalpank efter 2/3 av bygget så fanns inget val.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



vad har du för fjädrar nu då har du någon koll på hårdheten ??
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
Undrar om du inte ska satsa på hårdare dämpare o fjädrar istället....

Blir sugen o provköra och rycka lite i hörnen på bilen... hehe!

Jag vet, du ska åka ner till Pelle på stötdämparexperten med bilen!! Jag hänger gärna med!


Ånej säg inte så, jag har inte 15000-20000kr att lägga på ny fjädring.
Men visst ångrar att jag inte satsade ordentligt med engång på fjädrar/stötdämpare, men är man näst intill totalpank efter 2/3 av bygget så fanns inget val.


Jag känner igen fenomenet att vara totalpank. Har lagt ut ca 75 000skr på mindre än ett år, PÅ EN PV!!!! Jag måste vara helt skadad!!!? Bilbyggande tag HÅRT på ekonomin. Min plan var att satsa på öhlins dämpare till nästa sesong. MEN, det blir inte alltid som man tänkt sig . Jag har funderat om, och kontaktade stötdämparexperten. Resultatet blev KONI dämpare "dock enkeljusterbara" men mycket bra pris!!!! och 25% rabatt just nu.

Jag sitter i samma sits som du. KRÄNGNINGSHÄMMARE? MEN, kommer kanske att sätta dit en 30mm "från Mercedes 608D" fram och sätta en justerbar bak. Eller skippa fram krängaren och bara ha justerbar bak. Fjädrarna fram är hårdare "volvo 164" än bak "volvo 140" vilket NU resulterar i att innre främre lättar när man tar en längre kurva. Annars känns den ganska neutral. Tänk om jag hade coilovers runt om!! Vilken dröm..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Lindskog Enginering tillverkar en modell av ställbara krängningshämmare.

http://www.lindskogengineering.se/

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Just det. Glömde visst. Var och kikade på HENRIK ROOS Viper och den har inte justerbara kränghämmare, inte fram iaf. Bara ett jätte grovt rör "typ 80mm" med påsvetsade armar, med endast en justering "inga fler hål"..Den borde vara STUM. thumbs up thumbs up

Hur skulle min pv bete sig med MKT hårda kränghämmare "nu menar jag MKT hårda" solid 30mm runt om. Det är klart att man kan ha en viss justermån på en av dom...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
bert skrev:
vad har du för fjädrar nu då har du någon koll på hårdheten ??


Jag åker med komplett weitec GT chassi (stötdämpare/fjädrar) med 60mm sänkning, stötdämparna skall vara justerbara men jag åker med dom som dom kom.

När jag åkte Lazzats RS-challange så kändes fjädringen väldigt konstig vid stora lastväxlingar och vid inbromsning, typ som om när stötdämparens kraft övervunnits så bottnade fjädringen?
Detta fenomen kändes inte på bankörning dock.

Jag köpte satsen från suspensionsupplies i tyskland där jag pratade med en kille vad han rekomenderade till min bil då jag berättade vad jag skulle använda den till.

Till saken hör också att jag inte kunde lägga en förmögenhet på chassit då pengarna var slut så han rekomenderade detta kit som jag nu åker med. (ca 4800kr)

Kan ingen ge mig en uppsättning med öhlinsben i julklapp

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



oki doki det är kanske läge att vrida lite på dämparna och se.Jag hade justerbara koni på min kadett och där märktes det stor skillnad om man ändrade särskillt bak.Jag snackade med sellholm om fjädrar och han sa att en vanlig sänkningssats låg på ca 160-180lbs.Dom grjerna jag har satt dit är på 600lbs fram och 940lbs bak det är lika dana som en polare har som åker långlopp
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
bert skrev:
oki doki det är kanske läge att vrida lite på dämparna och se.Jag hade justerbara koni på min kadett och där märktes det stor skillnad om man ändrade särskillt bak.Jag snackade med sellholm om fjädrar och han sa att en vanlig sänkningssats låg på ca 160-180lbs.Dom grjerna jag har satt dit är på 600lbs fram och 940lbs bak det är lika dana som en polare har som åker långlopp


okej, det är ju så stor skillnad.
Åker du med grejjor från Sellholms nu då?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



njä fjädrana är därifrån men dämparna är justerbara koni med skruvben fram.
Ett tips kan ju vara att prova att sätta hårdare fjäder bak vet dom som provat med framfjäder från 9000 el merca 300 D
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Låter som en bra plan!! Börja med att lära känna dämparnas olika inställningar. Och ev bitigare fjädrar.

Vet du om dämparna står i min eller maxläge eller i mitten.... lr? De ser ut o vara ganska softa nu iaf...

Berätta lite om bilens balans. Understyrning? Hur o när isf? Släpp bak? Hur o när isf?

om du har lust asså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu måste jag lägga mig i lite... Så med risk för att bli uppfattad som "mästersmed" har jag lite tips.

"Kör med dämparna som dom kom..." Du har inte en susning om de är synkade eller hur de står. Mao är detta "big nono"! Så om du inte vrider ngt och testar, varför då ha justerbart?! På ätt bara, du kommer lära dig massor. thumbs up Utan att ha bra koll på ett par dämpare med envägsjustering finns det ingen anledning att åka med Öhlins som är otrooooligt komplicerade. Är absolut ingen expert men jag jobbade med Öhlins för första gången under förra säsongen. Trots grundliga teoretiska studier angående dessa dämparna och vad som påverkar vad generellt var det en djungel. Visst gick bilen bättre och bättre, men det var först då en av våra förare snackade med en av Öhlins testförare som vi insåg hur lite vi nyttjade av dämparna och vilka grundfel vi gjort.

Kan rekommendera att köpa fjädrar från ngt annan personbil om man vill ha mkt väghållning för pengarna. Tidigare tillverkades Biltemas fjädrar av Lesjöfors, som även gör/gjorde Sellholms fjädrar. Har man nummret på fjädern kunde man iaf förr ringa Lesjöfors och fråga hur hård den är. Tipset på vad man ska titta efter är "förstärkta husvagnsfjädrar" bak till ngn Merca och även BMW E28-modellen. Dom har ganska liten diameter och går att få dit nästan överallt. Köp en, kapa av, dra ihop ändarna, planslipa och montera. thumbs up
Även Vovlo 142 har en sådan konstruktion i framvagnen att de kräver hårda fjädrar för att ge rätt frekvens på hjulupphägningen. Monteras dessa på ett Mcphersonben kan det bli "riktigt stumt".

Så behåll dina ben och justera lite på dom och se vad som händer. Gå inte på med för hård fjäder bara då dämparna antagligen inte klarar hur höga värden som helst. Men det finns ett ganska bra spann att leka med så det ska funka.
Ett tips är att alltid börja med justerskruven på läge "Noll" och räkna sig utåt. VARJE GÅNG! Då vet man att man alltid har fått rätt antal klick. Ok, gör man en snabbjustering så kanske man inte har tid med detta alltid, men försök ha det som vana... Jag lärde mig detta den hårda vägen...

Lycka till! Tycker din bil är helrätt, det finns potential i den. Nu handlar det bara om justering.

MVH
Andreas

PS Kan vi komma överens om att det heter "justerbart fjäderben" och inget annat???!!! >

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
Som jag skrev tidigare så känns bilen mkt neutral dvs varken under eller överstyr.
Kanske beror på att jag inte kör tillräkligt fort?
Styrväxeln kommer att bytas till en kortare dito i vinter pga 3.3/4 varv nu vilket är väldigt jobbigt speciellt vid konbanekörning.

Kanske skrev lite luddigt ang fjädringen som jag har? det är endast justerbara stötdämpare inte justerbart fjäderben.
I bak sitter lös stötdämpare och fjäder och i fram fjäderben av macperson typ.
Stötdämparen justeras genom att vridas i antingen topp eller bottenläge (vet inte vilket)(troligtvis i Bottenläge) detta försvårar justering speciellt i fram då fjäderbenet måste demonteras ock tas isär.

Stötdämparna är också kortare för att matcha dem kortare fjädrarna.

AL: ingen fara, jag är bara glad om jag kan få tips och tankar som kan hjälpa mig att få bättre balans i bilen.

Magnus T: enda stället jag fick bilen att släppa i bak var om jag råkade svänga lite över "molinskäpp" på kullen och samtidigt släppte lite på gasen, men det är ju inte så konstigt
Sedan så kunde man känna lite understyrning i utgången på tv böjen när man pressade på gränsen, men mer irriterande var det spinnande innerhjulet i utgånen av kvarnen och tv böjjen.

Bert: ok tack för tipset, får man fråga vad exakt för uppsättning du har på bilen samt ungefärlig kostnad?
om jag förstått rätt så har du Koni justerbaraben fram med fjädrar från sellholms (JST?) samt lös konidämpare bak med fjäder från sellholms, ingen kränghämmare fram, kränhämmare bak?, topplagringar?
Fick du bygga om fjäderinfästningarna i bak?, uniballs? eller bytta bussningar?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Hur många hästar har du i bilen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur många hästar har du i bilen?


Det är 150hk orginal, sedan har jag tagit bort kat och byggt ett 2.5" avgas, lite portat/putsat i toppen, öppet KN luftfilter.

Corsan gick något bättre på rakan(läs ytterst lite) än den golf 1:a som var på första bilden, och han hade bromsat 165hk.
Den golfen är rensad precis som min och borde inte väga så fasansfullt mycket mer än corsan?
Sedan att han flåsade mig i baken i kurvorna är en annan sak

Tänkte du på det spinnande innerhjulet?
Det var mest slutet/utgången av kvarnen, endast någon gång i tv-böjjen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Wärhner :

Tjoho! jag hade på min fd 325 e30 Weitec TX(eller det var GT) ställbart chassi, kan rekommendera dig att prova skurva på dämparna.. det blir en stor skillnad faktiskt.. Och bli inte förvånad om du får skruva länge.. . prova med att ställa dom på "hårdaste" (skruven i botten) och sen minska vid behov med x-antal varv i taget...

mvh PETER
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
PSE-R skrev:
Wärhner :

Tjoho! jag hade på min fd 325 e30 Weitec TX(eller det var GT) ställbart chassi, kan rekommendera dig att prova skurva på dämparna.. det blir en stor skillnad faktiskt.. Och bli inte förvånad om du får skruva länge.. . prova med att ställa dom på "hårdaste" (skruven i botten) och sen minska vid behov med x-antal varv i taget...

mvh PETER


Hur såg dina stötdämpare ut? hade du en ratt i toppen på dämparen? isådanafall hade du TX (fulltjusterbara).
Jag måste kolla upp det där med justeringen på mina, jag har ingen ratt.
Mvh Peter W

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Wärhner skrev:
PSE-R skrev:
Wärhner :

Tjoho! jag hade på min fd 325 e30 Weitec TX(eller det var GT) ställbart chassi, kan rekommendera dig att prova skurva på dämparna.. det blir en stor skillnad faktiskt.. Och bli inte förvånad om du får skruva länge.. . prova med att ställa dom på "hårdaste" (skruven i botten) och sen minska vid behov med x-antal varv i taget...

mvh PETER


Hur såg dina stötdämpare ut? hade du en ratt i toppen på dämparen? isådanafall hade du TX (fulltjusterbara).
Jag måste kolla upp det där med justeringen på mina, jag har ingen ratt.
Mvh Peter W


jo.. det var upptill man skruvade och skruuuvade

vh P...
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Wärhner skrev:
Jag måste kolla upp det där med justeringen på mina, jag har ingen ratt.
Mvh Peter W

Jag har inte heller någon ratt. Jag har en liten fykantsnyckel som jag använder för att justera.

_________________
Anders Dauner
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



AndersD skrev:
Wärhner skrev:
Jag måste kolla upp det där med justeringen på mina, jag har ingen ratt.
Mvh Peter W

Jag har inte heller någon ratt. Jag har en liten fykantsnyckel som jag använder för att justera.


hehe.. så var det ju!

en liten röd plastnyckel som man tappade bort..
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



PSE-R skrev:
AndersD skrev:
Wärhner skrev:
Jag måste kolla upp det där med justeringen på mina, jag har ingen ratt.
Mvh Peter W

Jag har inte heller någon ratt. Jag har en liten fykantsnyckel som jag använder för att justera.


hehe.. så var det ju!

en liten röd plastnyckel som man tappade bort..

Japp, tappar bort grejerna gör man... Jag har fö även möjlighet att justera höjden på chassit. Undrar bara var den nyckeln är...

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Wärhner skrev:
Jag åker med komplett weitec GT chassi (stötdämpare/fjädrar) med 60mm sänkning, stötdämparna skall vara justerbara men jag åker med dom som dom kom.

Enligt Weitec så är inte GT-dämparna justerbara. Det är bara TX som är det.

_________________
Anders Dauner
Citera
Allmänt banåkaforum
Kränghämmare vara eller inte vara?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande