Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12687 besök totalt |
Ånej säg inte så, jag har inte 15000-20000kr att lägga på ny fjädring. Men visst ångrar att jag inte satsade ordentligt med engång på fjädrar/stötdämpare, men är man näst intill totalpank efter 2/3 av bygget så fanns inget val. ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Jag känner igen fenomenet att vara totalpank. Har lagt ut ca 75 000skr på mindre än ett år, PÅ EN PV!!!! ![]() ![]() Jag sitter i samma sits som du. KRÄNGNINGSHÄMMARE? MEN, kommer kanske att sätta dit en 30mm "från Mercedes 608D" fram och sätta en justerbar bak. Eller skippa fram krängaren och bara ha justerbar bak. Fjädrarna fram är hårdare "volvo 164" än bak "volvo 140" vilket NU resulterar i att innre främre lättar när man tar en längre kurva. Annars känns den ganska neutral. Tänk om jag hade coilovers runt om!! Vilken dröm.. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Lindskog Enginering tillverkar en modell av ställbara krängningshämmare.
http://www.lindskogengineering.se/ _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Just det. Glömde visst.
![]() ![]() ![]() Hur skulle min pv bete sig med MKT hårda kränghämmare "nu menar jag MKT hårda" solid 30mm runt om. Det är klart att man kan ha en viss justermån på en av dom... _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Jag åker med komplett weitec GT chassi (stötdämpare/fjädrar) med 60mm sänkning, stötdämparna skall vara justerbara men jag åker med dom som dom kom. När jag åkte Lazzats RS-challange så kändes fjädringen väldigt konstig vid stora lastväxlingar och vid inbromsning, typ som om när stötdämparens kraft övervunnits så bottnade fjädringen? Detta fenomen kändes inte på bankörning dock. Jag köpte satsen från suspensionsupplies i tyskland där jag pratade med en kille vad han rekomenderade till min bil då jag berättade vad jag skulle använda den till. Till saken hör också att jag inte kunde lägga en förmögenhet på chassit då pengarna var slut så han rekomenderade detta kit som jag nu åker med. (ca 4800kr) Kan ingen ge mig en uppsättning med öhlinsben i julklapp ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
oki doki det är kanske läge att vrida lite på dämparna och se.Jag hade justerbara koni på min kadett och där märktes det stor skillnad om man ändrade särskillt bak.Jag snackade med sellholm om fjädrar och han sa att en vanlig sänkningssats låg på ca 160-180lbs.Dom grjerna jag har satt dit är på 600lbs fram och 940lbs bak det är lika dana som en polare har som åker långlopp
|
||||||
okej, det är ju så stor skillnad. Åker du med grejjor från Sellholms nu då? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Låter som en bra plan!! Börja med att lära känna dämparnas olika inställningar. Och ev bitigare fjädrar.
Vet du om dämparna står i min eller maxläge eller i mitten.... lr? De ser ut o vara ganska softa nu iaf... Berätta lite om bilens balans. Understyrning? Hur o när isf? Släpp bak? Hur o när isf? om du har lust asså ![]() _________________ ![]() |
||||||
Nu måste jag lägga mig i lite... Så med risk för att bli uppfattad som "mästersmed" har jag lite tips.
"Kör med dämparna som dom kom..." Du har inte en susning om de är synkade eller hur de står. Mao är detta "big nono"! Så om du inte vrider ngt och testar, varför då ha justerbart?! På ätt bara, du kommer lära dig massor. ![]() Kan rekommendera att köpa fjädrar från ngt annan personbil om man vill ha mkt väghållning för pengarna. Tidigare tillverkades Biltemas fjädrar av Lesjöfors, som även gör/gjorde Sellholms fjädrar. Har man nummret på fjädern kunde man iaf förr ringa Lesjöfors och fråga hur hård den är. Tipset på vad man ska titta efter är "förstärkta husvagnsfjädrar" bak till ngn Merca och även BMW E28-modellen. Dom har ganska liten diameter och går att få dit nästan överallt. Köp en, kapa av, dra ihop ändarna, planslipa och montera. ![]() Även Vovlo 142 har en sådan konstruktion i framvagnen att de kräver hårda fjädrar för att ge rätt frekvens på hjulupphägningen. Monteras dessa på ett Mcphersonben kan det bli "riktigt stumt". Så behåll dina ben och justera lite på dom och se vad som händer. Gå inte på med för hård fjäder bara då dämparna antagligen inte klarar hur höga värden som helst. Men det finns ett ganska bra spann att leka med så det ska funka. Ett tips är att alltid börja med justerskruven på läge "Noll" och räkna sig utåt. VARJE GÅNG! Då vet man att man alltid har fått rätt antal klick. Ok, gör man en snabbjustering så kanske man inte har tid med detta alltid, men försök ha det som vana... Jag lärde mig detta den hårda vägen... ![]() ![]() Lycka till! Tycker din bil är helrätt, det finns potential i den. Nu handlar det bara om justering. MVH Andreas PS Kan vi komma överens om att det heter "justerbart fjäderben" och inget annat???!!! > ![]() ![]() ![]() |
||||||
Som jag skrev tidigare så känns bilen mkt neutral dvs varken under eller överstyr.
Kanske beror på att jag inte kör tillräkligt fort? Styrväxeln kommer att bytas till en kortare dito i vinter pga 3.3/4 varv nu vilket är väldigt jobbigt speciellt vid konbanekörning. Kanske skrev lite luddigt ang fjädringen som jag har? det är endast justerbara stötdämpare inte justerbart fjäderben. I bak sitter lös stötdämpare och fjäder och i fram fjäderben av macperson typ. Stötdämparen justeras genom att vridas i antingen topp eller bottenläge (vet inte vilket)(troligtvis i Bottenläge) detta försvårar justering speciellt i fram då fjäderbenet måste demonteras ock tas isär. Stötdämparna är också kortare för att matcha dem kortare fjädrarna. AL: ingen fara, jag är bara glad om jag kan få tips och tankar som kan hjälpa mig att få bättre balans i bilen. Magnus T: enda stället jag fick bilen att släppa i bak var om jag råkade svänga lite över "molinskäpp" på kullen och samtidigt släppte lite på gasen, men det är ju inte så konstigt ![]() Sedan så kunde man känna lite understyrning i utgången på tv böjen när man pressade på gränsen, men mer irriterande var det spinnande innerhjulet i utgånen av kvarnen och tv böjjen. Bert: ok tack för tipset, får man fråga vad exakt för uppsättning du har på bilen samt ungefärlig kostnad? om jag förstått rätt så har du Koni justerbaraben fram med fjädrar från sellholms (JST?) samt lös konidämpare bak med fjäder från sellholms, ingen kränghämmare fram, kränhämmare bak?, topplagringar? Fick du bygga om fjäderinfästningarna i bak?, uniballs? eller bytta bussningar? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Det är 150hk orginal, sedan har jag tagit bort kat och byggt ett 2.5" avgas, lite portat/putsat i toppen, öppet KN luftfilter. Corsan gick något bättre på rakan(läs ytterst lite) än den golf 1:a som var på första bilden, och han hade bromsat 165hk. Den golfen är rensad precis som min och borde inte väga så fasansfullt mycket mer än corsan? Sedan att han flåsade mig i baken i kurvorna är en annan sak ![]() Tänkte du på det spinnande innerhjulet? Det var mest slutet/utgången av kvarnen, endast någon gång i tv-böjjen. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Wärhner :
Tjoho! jag hade på min fd 325 e30 Weitec TX(eller det var GT) ställbart chassi, kan rekommendera dig att prova skurva på dämparna.. det blir en stor skillnad faktiskt.. Och bli inte förvånad om du får skruva länge.. . prova med att ställa dom på "hårdaste" (skruven i botten) och sen minska vid behov med x-antal varv i taget... ![]() mvh PETER |
||||||
Hur såg dina stötdämpare ut? hade du en ratt i toppen på dämparen? isådanafall hade du TX (fulltjusterbara). Jag måste kolla upp det där med justeringen på mina, jag har ingen ratt. Mvh Peter W _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
jo.. det var upptill man skruvade och skruuuvade ![]() vh P... |
||||||
Jag har inte heller någon ratt. Jag har en liten fykantsnyckel som jag använder för att justera. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||
hehe.. så var det ju! ![]() ![]() en liten röd plastnyckel som man tappade bort.. |
||||||
Japp, tappar bort grejerna gör man... Jag har fö även möjlighet att justera höjden på chassit. Undrar bara var den nyckeln är... ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||
Enligt Weitec så är inte GT-dämparna justerbara. Det är bara TX som är det. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12687 besök totalt |