Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Caterham super seven, bilder på sid 14.. | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 6 besök senaste veckan (71998 totalt) |
Nu har man äntligen funnit vad man sökt länge.
Har handlat en gammal Caterham i England. En 84 med Wilcox preppad 1700, mkt race godsaker, inkl trailer med däck rack och olika diffar. Så här ser den ut i dags läge, med en lite väl "piffig" grön färg. Gamla racing bilder från England med förra ägaren. Med ett mkt behagligare gul/grön kulör. Nästa vecka bär det av och hämta ekipaget. Uppdaterar med mer info och fakta om bilen när allt är hemma och kontrollerat. En bild från Anderstorp där drömmen om en Seven föddes i farbror Pers Seven för 20 år sen. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Välkommen i gänget
Hur skall du få bilen registreringsbesiktigad eller du kanske skall hålla dig på banorna? Har du testat bilen?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Tackar.
Jag ska måla om dom mint gröna bitarna till Brg gröna, ssom på dom gamla bilderna. Den ska gaturegas, hade velat köra den i roadsport A men den har för lite vikt och för mkt hk. Men jag ser framemot att testa den på bana, den är byggd ny för bana och har gått framgångsrikt på bana framtill 94 då den ställdes in. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Bengt.
Tackar. Jag vet att det kan va strul att regbesiktiga den, men jag ska göra mitt bästa. Vill ha bilen till gatbruk och bankörning, blir väl inga långa turer på gatan men det är kul att kunna. Skulle vilja köra roadsport, men ,måste nog vikta upp bilen först annars blir det modsport. Känner mig inte riktigt mogen för det bara. Tyvärr har jag inte provkört den ännu, fick en chans att handla och fick lita på hans ord. Bilen ny renoverad och bänkad motor och allt ska vara toppskick och redo att köra. Säljaren har ägt den sedan slutet på 80talet så han verkade mkt reko. Jag åker över nu på måndag för att hämta den och lider av svåra sömnsvårigheter fram till dess. Super finna brookland rutor du har på din, vet du vad dom kostar? _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Hej
Rutorna brukar finnas på Caterhams hemsida, du köper en till aluminium båge, stansion, så byter du snabbt mellan rutan och Brookland. Jag kör Brookland mer eller mindre alltid numera Vad har du för motor mer exakt?? när det gäller Roadsport är dt beräkningshästar som gäller vid modifierad motor Fyll i Excellarket "vagndeklaration" på SPVMs hemsida och kolla / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Lite mer info om min bil (som jag hoppas stämmer
Beautifull example of a (1989) Circuit Championship winning Catherham Super Seven, Ready to race ,with many class wins to it's provinance. It was built by Dick Wallanger of Hinckley who is a racing engineer, who also prepares historic formula 1 cars and well known in Caterham enthusiast circles. With pearlised paint. In excellent condition and only 8000 miles on the clock from new, this is in a league of it's own. Catherham Super Seven 1985 Period plate/age related plate (not Q registered) 8,000 miles from new Group A 1989 live axel. Road / Race car . Circuit 1989 Championship winner with many outright wins and class wins. Chassis - 1991 long cockpit finnished in pearlised yeallow with green wings. Extra lightweight fiberglass panels. F.A.I rollcage with brace. Alloy tank. Honeycomb seat floor. Four point harness. Suspension - Wide track suspension back and front. Koni adjustables , Hollow front anit- roll bar. Rose jointed rear.Vauxhall uprights. Weight inc driver 450kg Engine - (fresh) 100miles since total rebuilt by John Noble 1700 crossflow, dry sumped. 711 M block. Accraclite forged pistons.Shot peened con rods. Tufrided crank fully balanced. John Noble full race head. 45, D.C.o.E Dellortos. 264 Cam. Roller rockers Pipercross filter. 143 BHP @ the wheels. Transmission - Quaife straight cut/ close ratio with direct gear change(no remote). Alby bell housing . L.S.D (limited slip diff) Full race fly wheel. A.P sintered race clutch. Lightweight rear axel. 3 various dif ratios 3.9 4.1 4.3 in boxes Brakes - large vented front disc with four pot alloy callipers. Rear disc. Brake bias valve, Goodridge hoses. Steering - Alloy quick rack. Anti-akerman steering arms. Cooling - Alloy radiator. oil cooler. Exhauist system - Carbon fibre back box. 1 5/8 stainless primarys. Wheels - set of revolutions, race spec. set of revolution, rain tires Electrics - Elliot tell-tale tacho. Lightweight Gel battery. High output alternator. Lucas high output power pack. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
143 hk är inte för mycket för RS/A, det går bilar där med betydligt potentare XF:ar. Lycka till med gatreggningen!
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Björn.
Jo jag vet, men kruxet, eller det tråkiga är att jag måste få bilen att väga mer. Det är väl inga problem, men lite tråkigt att ta av grejjer på bilen som fungerar bra för att sätta ditt standard tyngre. Underbart fin seven du har föresten. Mvh Johan _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Är nog ex. förare, skulle betyda 370-380 kg tom. 450 kg ink. förare kommer inte ens bilar med MC motor ner i. |
||||
Jag misstänker också det om han inte är av asiatiskt ursprång och en aningens undernärd.
Det är informationen jag fått av säljaren på mail. När allt kommer till kritan nästa vecka då den är hemma, kanske det är fler grejjer som inte stämmer. Men men det är ju bara att hålla tummarna. Dom tuffaste cowboysen skjuter ju från höften......... _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Du får hålla oss uppdaterade hur det går med registreringen. Det har ju varit en hel del diskussioner om att regga en engelskbyggd sjua
|
||||
Yes sir _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Jag har svårt att tro att man måste barlasta en 143 hk 7. Jag kan dock inte det senaste reglementet...
Min väger ca 400 kg utan förare, jag skulle tro att en live axle XF går att få ner runt 500 kg. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
En Crossflow GT spec har 84hkr = 62kW
Ange denna effekt vid registreringsbesiktningen Annars är det 15kW / 100 kg vikt = tjänstevikt = bil + reservdelar + tak + dörrar + reservhjul + reservdunk + 5 l reserv olja + full tank + brandsläckare mm mm + förare = tung sådan / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Vi snackade effekt till RS/A, inte regbes. Föraren väger för övrigt 75 kg vid regbes. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Vid beräkning till Roadsport A skiter man fullkomligt i motoreffekten, den faktiska, utan beräknar effekten med hjälp av ett Excellark som bla finns på SPVMs hemsida eller MGCCs hemsida, beroende på om man kör med SPVM eller MGCC, små diferenser finns
Bifogar vagndekl för SPVM (bild) Max däcksbredd 195mm utan tillägg samt minimum 512kg med 1700cc sugmotor, 8 ventiler och förgasare en tratt / cylinder / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
om jag förstått det rätt, så länge bilen väger över 500 så är det ingen direkt koll på hur mycket hk där igentligen finns i motorn.
Jag ville inte röra upp nån he he.... Men jag blev lite orolig när säljaren sa att den va bänkad på 143 på bakhjulen och att den var super lättad. Känns som att slänga in en höna i björnburen om man ska behöva köra mod som en lycklig novis. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Hmm, man kanske skulle överväga att börja spela schack istället
Huvud saken att man lär sig bilen och kan hitta någon att tampas med. Det är ju kul å rajsa man vill. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Caterham super seven, bilder på sid 14.. | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 6 besök senaste veckan (71998 totalt) |