Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1812 besök totalt |
Program för beräkning av X-Z(Nc/cnc-programering)
Ibland kör det ihop sig när man skall till att göra program till svarven. Då tänker jag på allt räknade man måste göra för att få fram x,z- kordinaterna ibland. Är det någon som vet om något smidigt prg. som räknar ut kordinaterna/positionerna åt en så man slipper räkna så mycket ibland...? Som denna biten tex.. ![]() Här har du ett plan som går över i en radie, som sedan övergår i vinkel till en angiven dia. Blir lite huvudräkning för att få fram slutpositionerna i X-Z ,där tex radien går över till en vinkel,då du bara ha radiens värde å vad vinklen är. Lite svårt att förklara kanske men ni som kör/programera maskiner vet vad jag menar.. ![]() Någon som har något bra tipps om program för detta..? Vet att vissa på jobbet lägger in det i Autocad å får på så vis fram positionerna...MEN jag kan inte Autocad ![]() _________________ Jonas Götesson |
||
Re:
Man kan säga att jag är något mellan Maskinoperatör och Produtionstekniker ![]() Får väll försöka köra lite egna hemlektioner i Autocad... ![]() ![]() _________________ Jonas Götesson |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1812 besök totalt |