Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köra bana utan centreringsring? Ringar sökes!
1, 2   >>
7966 besök totalt
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Köra bana utan centreringsring? Ringar sökes!

Jag är sugen att köra på kvällsträningen med min Miata på Sturup på måndag men däcken som sitter på är slut. Sneglar bort på mina BMW fälgar som jag tänkt använda till R-däck senare och på de sitter det däck som är OK.
Frågan nu är om jag kan köra dessa fälgar utan centreringsringar. Navhålet är 57.1 på BMW fälgarna och navet på Miatan är 54.1... Har sökt överallt efter lämpliga ringar men inte hittat. Har varit i kontakt med mekaniska verkstäder men fått nobben pga. tidsbrist.
Kan man köra utan att pinnbultarna går av? Navet tar väl upp en del av kraften eller?

Någon som kan tipsa om vart jag kan få tag på ringar, snälla

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20134



Navringen hjälper till att centrera hålen över bultarna men de koniska muttersätena står för den egenterliga centreringen. När du väl fått fast fälgen så är det friktionen mellan fälg/bromsskiva/nav som håller ihop det.

om du har fälgar/muttrar som inte har koniska säten (utan styrhalsar/brickor) så är navringarna ganska viktiga får att få på fälgen rätt.

om du skall ha ringar så ska de inte vara i plast, de smälter på bana...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
... med andra ord bara att köra?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



japp!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Får man se den gröna på måndag, ninjan? Kanske kunde provmontera lite stol i min då?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Hm, kanske det, jag ska i alla fall till Knutan och köra med Alfaklubben hela lördagen... men jag kan kanske komma bort på måndag kväll för din skull

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Skyll på mig så att du får ledigt hemma
Kommer troligen och kollar på Knutan...

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882



Niklas Falk skrev:
Navringen hjälper till att centrera hålen över bultarna men de koniska muttersätena står för den egenterliga centreringen. När du väl fått fast fälgen så är det friktionen mellan fälg/bromsskiva/nav som håller ihop det.

om du har fälgar/muttrar som inte har koniska säten (utan styrhalsar/brickor) så är navringarna ganska viktiga får att få på fälgen rätt.

Hmm... Iofs var min Saab 9-3 rätt tung, men på den så höll hjulbultarna centreringen ungefär från Mantorps pit lane till dragstrippen innan fälgarna gled nån mikrometer snett och vibrationerna var betydande. Första och sista gången jag körde bana utan centreringsringar i fälgarna.

Tror att Dude hade liknande kommentarer i en äldre tråd med samma innehåll.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Fast samtidigt finns det en del bilar där hålet i fälgen är flera centimeter större än navet och de funkar ju bevisligen utmärkt att köra med ändå. Exempel på såna är luftkylda VW modeller (bubbla mfl).
Jag har personligen kört en del bana med "gatfälgarna" på min RX-7 och inte haft något problem med detta trots avsaknad av navpassning...

Så jag tror inte på att de bär upp bilens tyngd, speciellt inte de i plast!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



Jag har kört rätt mycket på bana med mina räsiga rdäcksfälgar (peugeot plåtfälgar). Och dom har inte trillat av än. Bara man ser till att dra åt bultarna ordentligt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Det ska sitt riktiga styrningar i lämplig metall på naven innan jag startar i MGCC. Känns tryggast så... Detta blir bara några timmars träning...
Plastringarna vill jag inte ha eftersom, precis som Niklas sa, de smälter!

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Navhålet på mina fälgar var 8 mm större än navet och det var fantastiskt mycket obalans oavsätt hur jag gjorde när jag satte på fälgarna. Det gick inte centrera dem med bultarna. Satte upp lite aluminum i svarven och vips hade man fina styrningar. Nu 500mil senare med Ringenresa inräknat fungerar de fortfarande.

Bilen är en Z3a och fälgarna BBS CH och det var bara fram.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
MZM
Forserum (Jkpg)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 326



Skakar liv i en gammal tråd.

Har ett par fälgar som har 10 mm för stort centrumhål. Att få tag på centrumringar verkar omöjligt. De ska ha utv. dia:66 mm, inv. dia: 56,1 mm. Alla däckverksäder jag har frågat har gått bet. Hade tänkt specialtillverka 4 ringar men alla mekaniska verkstäder jag har hört med har semesterstängt nu.

Ikväll kunde jag inte hålla mig så jag testade att montera fälgarna på CRX:en trost allt (ville se hur det såg ut). Har koniska hjulmuttrar och dessa verkar centrera fälgen. Vid provkörning ett par km på E4:an upptäckte jag inga viberationer.

Men jag är verkligen tveksam till om man kan köra med så stort glapp som 5 mm runt navet?
Ska ner till emmaboda på söndag och fundera på om jag ska byta tillbaka till de gamla fälgarna med slitna däck eller ej.

_________________
Martin Ek
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Kan svara med att jag fortfarande saknar centreringsringar... Nu även med r-däck!
Det funkar utmärkt om man bara drar åt hjulmuttrarna på rätt sätt. Några andra påverkningar kan jag inte hitta men jag ska lyckas få någon att svarva till några ringar.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Det finns plast-ringar som fixar BMW till Mazda(miata) för centeringen ?

Jag har kört med plast-ringar på race fälgar och de har inte smällt ner - visst man får ha en kniv och 'skrapa' bort dem men det funkar. Bättre att få till centeringen tycker jag.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Var fick du tag på dem? Jag har letat mycket och länge...

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1801



Äldre stela Opelbakaxlar (med trummor) har ingen navcentrering från fabrik. På porschen hade jag inte rätt centreringsring på sommarhjulen, vilket fungerade bra (men man fick banka på och rycka i hjulen medans man gradvis drog åt hjulbultarna för att det skulle bli bra).

Dock har jag tappat ett bakhjul på förra Opeln en gång, men jag vet inte om jag kan skylla ifrån mig på avsaknaden av styrning, var nog snarare jag som fumlat vid monteringen.

_________________
Markus Ålind
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5252



Re:

MZM skrev:
Skakar liv i en gammal tråd.
'Ikväll kunde jag inte hålla mig så jag testade att montera fälgarna på CRX:en trost allt (ville se hur det såg ut). Har koniska hjulmuttrar och dessa verkar centrera fälgen. Vid provkörning ett par km på E4:an upptäckte jag inga viberationer.
'j.


Detta är mest en fråga om hur man kör... Jag har själv kört utan centreringsringar och lägger man några minuter åt att centrera fälgen och dra fast den lugnt blir det bra en stund.

Kör man som jag gör rakt över rondeller och på bana rakt över kurbs tar det en rondell eller kurb innan fälgarna har skjuvats lite och obalans uppstår.

Som nödlösning går det

_________________
Roland Johansson
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269


Trådstartare
Jag kan erkänna att jag byter mellan gatdäck och r-däck ganska ofta (50 mil) så om det fungerar en längre tid vet jag inte.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
MZM
Forserum (Jkpg)
Här sen Apr 2004
Inlägg: 326



Då borde jag klara en tur och retur till emmaboda (ca 40-45 mil) imorgon. Väl där nere kör jag på R-däck.

_________________
Martin Ek
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Re:

Bladh skrev:
Var fick du tag på dem? Jag har letat mycket och länge...


Fälg-nassaren lokalt som köpte plastringarna från specialfälgar. Fälgen jag hade var för golf/Opel som som anpassades mot mazda. Eller finns det inte mot BMW <-> Mazda ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Skruva banåkabil
Köra bana utan centreringsring? Ringar sökes!
1, 2   >>
7966 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande