Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lupo vs Civic Ek4?
1625 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Lupo vs Civic Ek4?

Vilken av dessa bilar fungerar bättre på bana?
Kikar på Ek4 LSi dvs 1.5liters Vtec-e(114hk) o vanliga 1.4liters Lupo (75hk)
Som Joker finns även gamla Ford Ka med Endura-E som fås för småpengar, då finns det direkt pengar över till kanske en respirator under huven och lite ordentliga dämpare.

Lupon har juh fördelen av att vara en VW Gti klubben och allt vad det innebär, medan Hondan troligen är en evighetsmaskin...

Är jag konstig som ö.ht. funderar på sånna småbilar som banbilar? Lupon är juh ett beprövat bankoncept, men de övriga?
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Köper du hondan så är det bara att skaffa medlemsskap i hondaklubben (tror det kostar 300 kr) och sen har du ganska många gratis banträffar runt om i landet varje säsong.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004
Inlägg: 266



Köp en honda men inte med snikmotorn, du kan få en mycket bra honda för billiga pengar.
oavsett så har du en trevlig körmaskin thumbs up

Beroende på krav osv.

_________________
Team Ahlqvist Racing
http://www.ahlqvist-racing.se
070-6504953
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Re:

Toni Ahlqvist skrev:
Köp en honda men inte med snikmotorn, du kan få en mycket bra honda för billiga pengar.
oavsett så har du en trevlig körmaskin thumbs up

Beroende på krav osv.


Vill ha en bil som är billig i drift o försäkring och som inte känns som en 80tals container att åka i.
En Eg6 ESI kanske skulle funka, men jag har kört sådan, visserligen kul att köra... men det var överhängande containerkänsla över bilen. Annars hade jag juh kunnat köpa en mk2 CRX, men rost och allt vad sånna där gammelgamla bilar medför är inget jag har ork/lust/kunskap över för
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Re:

Får hoppas Barbapappa läser det här, han har haft ett par lupos och både 75hk(?) och GTi funkar på bana.

_________________
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re: Lupo vs Civic Ek4?

Andrew Petrykowski skrev:
Vilken av dessa bilar fungerar bättre på bana?
Kikar på Ek4 LSi dvs 1.5liters Vtec-e(114hk) o vanliga 1.4liters Lupo (75hk)
Som Joker finns även gamla Ford Ka med Endura-E som fås för småpengar, då finns det direkt pengar över till kanske en respirator under huven och lite ordentliga dämpare.

Lupon har juh fördelen av att vara en VW Gti klubben och allt vad det innebär, medan Hondan troligen är en evighetsmaskin...

Är jag konstig som ö.ht. funderar på sånna småbilar som banbilar? Lupon är juh ett beprövat bankoncept, men de övriga?


Helt friskt att kolla efter lätta damer istället för sumobrottoskror...

Även om jag gillar de äldre gti-bilarna skulle jag direkt välja hyndan över en lupo. Fortfarande låg vikt men mer effekt.

Låg vikt och förhållandevis låg effekt är = ekonomi

Sliter lite bromsar, stötdämpare etc håller i hundra år etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Lupo GTI är väl ett bra val även om de är ganska dyra.

_________________
Tommy Schmidt

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Men Andrew, nu har du ju postat flera såna här trådar med Lupon vs nåt annat, det är klart att du gillar Lupon.

Jag gillar Lupon bäst men brukar bli omkörd av Civicarna. Dock kanske inte 114hk Civicarna då...
Jag är ju jäkligt dålig påläst när det gäller Honda, men jag vet att dom motorerna som brukar användas är på lite större volym än 1,5L, är inte det den modellen som har ekonomivarianten på vtec gjord för att gå billigare än bra? Normalt är det väl 1,6L vtec 160hk spisen som sitter i vissa äldre top of the line Civicar som gäller eller 1,8L från Integran som gäller för fortåkning? Den senare när man har ledsnat på det första alternativet.

Chassimässigt funkar det nog kanon med vilken av bilarna som helst, vet inte riktigt vilken av bilarna som har nån direkt fördel där.

Redan från början tycker jag att Lupon känns rätt pigg och rolig att köra (morsan har en Lupo 1,4 och lillasystern har en Seat Arosa 1,4 ), men att ens ta ut en sån bil i orginalskick på banan hade jag nog inte gjort, bättre dämpare och fjädrar samt däck kommer man ju långt med dock. Hade jag satsat på att åka Lupo 1,4 igen så hade jag gjort som 'lilla vargen' här på forumet har gjort med sin. Den går BRA för att ha en otrimmad maskin på 75hk! Ska sanningen fram så var det ju precis så att man hängde med den med Clio Sporten jag hade förut, med Lupo gti'n har jag inte provat än (sån tur är).

På den bilen sitter det KW coilovers (Koni ben i dessa), H&R krängare fram (21mm istället för 18mm), bromsar i orginalstorlek med andra belägg typ green stuff eller liknande, och sen har det ju lättats friskt, observera lättats inte sågats/hålborrats! Ur med innertak, stolar, dörrhögtalare dörrpaneler ljuddämpning, bort med brädan och plocka bort onödig skit bakom, åk till skroten och hämta dörrar huv baklucka och sånt från Lupo 3L. Dessa är betydligt lättare och i alu istället för stål, gör gott. Många bäckar små så har man helt plötsligt en bil som ligger väldigt nära 900kg (Lupon väger 1040kg tror jag från början), vikt är ju a och o när det gäller fortåkning utan trim. Sen att den brummar och väsnas mycket när man åker till jobbet är smällar man får ta.

Här har du lite bilder på en 1,4 som det har gjorts lite bpu på här från kommunen, lättmekat och enkelt är det i.a.f. Och grejer är det ingen brist på heller, något som Hondafolket inte verkar lida brist på heller... Ska försöka tjöta lite honom så han kan börja köra lite bana han också istället för att åka på utställningar och vaxa bil. http://www.garaget.org/?car=54125&image=513124

Är det en sån här Civic som du menar? http://www.blocket.se/vi/12476372.htm?ca=15_s

Här har du ju en käck Civic annars: http://www.blocket.se/vi/12196466.htm?ca=15_s

_________________
Peter Karlsson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Jag är helt såld på Lupon... men varje gång det vankas ny bil så tar det någon konstig avfart och det slutar med att jag köper något annat istället... den här gången blev det en stor citroen
Tack och lov så har jag sansat mig och tänker inte behålla citroenen speciellt länge... borde nog göra slag i saken och köpa en Lupo, kommer väll starta ytterligare en sån här tråd om något år annars


har även ögonen på en 318ti just nu Man lär sig aldrig


Hur är en Lupo open air egentligen? Är den tyngre/mindre vridstyv än den takförsedda varianten?
AC var juh ganska ovanligt på Lupo, o eftersom jag är ute efter en bil som ska köras mer eller mindre varje dag vore det juh kul att inte behöva bada i svett under sommar... öh... månaden?
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Re: Lupo vs Civic Ek4?

Andrew Petrykowski skrev:
Kikar på Ek4 LSi dvs 1.5liters Vtec-e(114hk)


Den du tänker på med 1,5 motorn heter EK3. EK4 är vti:n med 160 hästar.

Vill du ha en bra banbil tycker jag inte du ska kolla Civicen med den motorn och då talar jag av egen erfarenhet efter sisädär två år med en sån.

EK4 vti däremot finns det ett par i Hondaklubben som gjort potenta räsers av, så kolla in på forumet för mer info.

Mvh,
Andreas

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Re:

Andrew Petrykowski skrev:
Hur är en Lupo open air egentligen? Är den tyngre/mindre vridstyv än den takförsedda varianten? AC var juh ganska ovanligt på Lupo, o eftersom jag är ute efter en bil som ska köras mer eller mindre varje dag vore det juh kul att inte behöva bada i svett under sommar... öh... månaden?

Ska man ha AC så får man nog gå på årsmodeller efter 00 eller importerade bilar för i Sverige kunde man inte välja till det ens 99 när min gamla bil beställdes av honom jag köpte den av. Men nu verkar det ju finns AC i rätt så många på annonserna tycker jag ändå. Open Air har jag ingen aning om hur dom är, men känns ju inte som en lysande idé för banträffar och sånt. Misstänker att vissa arrangörer till och med kanske vill ha båge i bilen då eftersom du åker med 'tygtak'. om den är vridstyvare eller ej har jag inte en susning om...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Lupo vs Civic Ek4?
1625 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande